برای لاغری ؛جراحی اسلیو بهتر است یا بایپس؟


  یکی از سوالات متداول در زمینه جراحی چاقی این است که عمل جراحی اسلیو بهتر است یا بایپس؟
اسلیو، نوعی جراحی برای کوچک‌ کردن حجم معده شخص است تا دیگر نتواند زیاد غذا بخورد. یا این‌که مسیر جذب مواد غذایی در معده به‌شدت کاهش پیدا می‌کند تا جایی که هرچیزی بخورد، جذب نشود. بایپس هم روش دیگری برای کاهش جذب مواد غذایی از طریق معده و در نتیجه لاغر شدن فرد است.
حال باید بگویم اعمال جراحی چاقی و متابولیک متنوع و متعدد هستند و این‌طور نیست که یک عمل جراحی برای همه افراد مناسب باشد؟
این‌که چه روش جراحی چاقی برای شما انتخاب شود با گرفتن شرح حال از شخص و بررسی الگوی تغذیه‌ای وی (شیرینی‌خواری، ریزه‌خواری یا حجیم‌خواری) و از طرفی نتایج اندوسکوپی، داشتن رفلاکس و زخم معده، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان، بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت و فشار خون و عوامل دیگر مشخص می‌شود.
در واقع نوع عمل جراحی چاقی چیزی نیست که شما به جراح دیکته کنید تا انجام دهد یا جراح شما را مجبور به پذیرش آن بکند. تصمیم‌گیری در مورد عمل جراحی چاقی یک فرآیند دوجانبه و با مشارکت همزمان بیمار و جراح است و براساس استانداردها و اندیکاسیون‌های علمی انجام می‌شود.

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده ؟ - اسلیو سنتر


جراح نیز نباید اصرار بر انجام یک نوع عمل جراحی خاص داشته باشد و باید قادر به انجام تمامی انواع استاندارد اعمال جراحی چاقی و متابولیک باشد. به‌طور کلی همان‌گونه که در یادداشت‌های قبلی نیز اشاره شد، عمل جراحی اسلیو و بایپس هرکدام دارای نقاط ضعف و قوت هستند و بر حسب موارد ذکرشده برای بیمار انتخاب می‌شود.
قبل از هرگونه اقدام به عمل جراحی، باید بیمار چند بار توسط متخصصان مربوطه و جراح ویزیت شود و طی ویزیت‌های قبل از عمل، جراح باید توضیحات کافی در مورد منافع و عوارض عمل و روند درمان به بیمار ارائه کند.

نویسنده : دکتر شهاب شهابی متخصص جراحی چاقی و متابولیک

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *