برای پیشگیری از سرطان روده چه کنیم؟


نویسنده : شیوا رضائی| روزنامه نگار منبع: انیستیتو کانسر پردیس


سایت بدون – سرطان روده یکی از پنج سرطان شایع بین زنان و مردان ایرانی است که غالب مبتلایان آن را هم افراد با سن بالا تشکیل می‌دهند. نکته‌ مهم درباره سرطان روده آن است که با توجه به برخی نکات می‌توان احتمال ابتلا به این سرطان را به خوبی کاهش داد.

نکات تغذیه‌ای را جدی بگیرید
ابتلا به سرطان روده رابطه نزدیکی با سبک تغذیه افراد دارد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف زیاد گوشت قرمز، مصرف زیاد گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و مصرف زیاد گوشت‌های کبابی و گریل شده می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. در مقابل اما مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل (مانند نان‌ها یا ماکارونی‌های سبوس دار) می‌تواند احتمال ابتلا به این سرطان را کاهش دهد. در کنار این موارد متخصصان می‌گویند احتمالا مصرف حبوبات، لبنیات (به ویژه از نوع غنی شده با ویتامین D) و ماهی می‌تواند در پیشگیری موثر باشد.
مراقب اضافه وزن باشید
مطالعات نشان می‌دهد قرار داشتن در محدوده وزن مناسب، باعث کاهش ابتلا به سرطان روده هم در مردان و هم زنان می‌شود. البته تاثیر این عامل در پیشگیری از سرطان روده در مردان پررنگ‌تر است.
به صورت منظم ورزش کنید
ورزش و داشتن تحرک بدنی در برابر این بیماری هم مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، نقش مهمی در پیشگیری دارد. البته توصیه متخصصان داشتن فعالیت بدنی متوسط و شدید برای پیشگیری از سرطان روده است. با توجه به این نکته صرف پیاده‌روی کوتاه تا سر کوچه را نمی‌توان کافی در نظر گرفت.
غربالگری را در برنامه داشته باشید
برخی مشکلات روده مانند پولیپ یا التهاب روده از عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان روده‌اند. در برنامه‌های غربالگری این عوامل خطر شناسایی شده و متناسب با وضعیت فرد، دکتر از او می‌خواهد هر چند وقت یک بار برای غربالگری و بررسی مجدد مراجعه کند. به این ترتیب حتی در صورت ابتلا، شانس تشخیص زودهنگام سرطان وجود دارد؛ موضوعی که ارتباط نزدیکی با درمان موفقیت‌آمیز دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *