برنامه احیای فوتبال ایتالیا به بن‌بست خورد/مشکل کالچو، ویروس است یا مافیا ؟

سایت بدون – با توجه به‌آغاز مجدد رقابت‌های فوتبال باشگاهی در آلمان و احتمال از سرگیری رقابت‌های لالیگا و لیگ‌برتر انگلیس، طبق برنامه اعلام شده بسیاری از هواداران فوتبال منتظر بودند تا شاهد از سرگیری رقابت‌ها به‌صورت منظم در ایتالیا باشند. حتی در آلمان که اوضاع به‌نظر کاملاً تحت کنترل می‌آید باز هم مشکلاتی وجود دارد و فوتبال از جنس پساکرونا ماجراهای منحصربه‌فرد و خاص خودش را دارد، اما درهرحال این‌طور شروع شدن بهتر از ادامه تعطیلی خواهد بود.
طبیعی است که در شرایط کنونی نه‌تنها دنیای فوتبال، بلکه تمام صنایع مهم در جهان و حتی ابعاد مختلف زندگی بشر در یک فرایند مملو از آزمون و خطا قرار دارد. این آزمون و خطا تا زمانی که با شفافیت همراه باشد منطقی به‌نظر می‌رسد و اذهان‌عمومی پذیرای آن خواهد بود، چراکه حتی سازمان بهداشت جهانی نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا بارها نظریه‌های خود را تغییر داده و توصیه‌های خود را پس گرفته است، اما مواردی که پایه علمی داشته و اخلاقی بوده مورد قبول مردم واقع شده است.
روزنامه ورزشی گازتا دلو اسپورت ایتالیا در مقدمه گزارش خود در این خصوص آورده است: «به‌نظر می‌رسد آشفتگی در تقویم فوتبال ایتالیا و تکذیب و انکار برخی برنامه‌ها از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا چندان پایه علمی ندارد و آنها تحت فشار حامیان مالی و شرکت‌های بیمه مجبور به تغییر برنامه‌های خود می‌شوند!»
اگر این ادعا صحت داشته باشد دیگر نمی‌توان آن را به‌پای مسائل علمی و نگرانی بابت جان مردم گذاشت، فوتبال به‌عنوان یک پدیده جهانی می‌تواند جمعیت قابل توجهی در جهان را دوباره پای تلویزیون کشانده و البته با احیای صنعت خود تعداد زیادی از مردم را به داشتن شغل خود امیدوار کند. طبق ادعای گازتا دلو اسپورت ایتالیا، حداقل ۱۰ هزار خبرنگار ورزشی در این کشور به‌خاطر تعطیلی رقابت‌های ورزشی به‌خصوص فوتبال در آستانه از دست دادن شغل خود هستند.
حداقل دو هزار نیروی خدمات در استادیوم‌های مختلف فوتبال ایتالیا بی‌صبرانه منتظر از سرگیری رقابت‌ها هستند تا به داشتن شغل خود امیدوار شوند. حداقل ۵۰۰۰ نیروی فنی در بخش‌های گوناگون شغل خود را کاملا وابسته به احیای دوباره صنعت فوتبال می‌دانند، اما گویا این موارد چندان برای حامیان مالی و شرکت‌های بیمه اهمیت ندارد و آنها می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند. پس از شیوع کرونا و همه‌گیری جهانی آن، بسیاری از حامیان مالی بابت عدم‌پخش تبلیغات در فوتبال به‌شدت متضرر شدند اما موفق شدند ضرر خود را از طریق شرکت‌های بیمه جبران کنند؛ شرکت‌های بیمه زمان جبران خسارت آنها به‌فکر تعریف یک بیمه جدید افتادند. در کشور ایتالیا حداقل ۴۰۰ مورد بیمه ناشی از لغو قرارداد در بحران کرونا منعقد شده و اگر فوتبال از سر گرفته شود بسیاری از این مشتریان قرارداد خود را با شرکت‌های بیمه لغو خواهند کرد و به بازگشت به دوران عادی امیدوار خواهند شد.
فوتبال باشگاهی ایتالیا طبق برنامه کلید نخواهد خورد و گفته می‌شود نخست‌وزیر ایتالیا با برنامه ارائه شده از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا، مخالف است. پیشنهاد سری‌آ به دولت راه به‌جایی نبرد و همان‌طورکه این سازمان پیش‌بینی کرده بود باید منتظر ماند. درهرصورت همه‌چیز بستگی به کووید-۱۹ دارد. ایتالیا کم‌کم شرایطش بهتر خواهد شد، اما کسی نمی‌خواهد ریسک کند. هنوز تاریخ رسمی برای بازگشت اعلام نشده است و باید منتظر ماند تا زمان مشخصی تعیین شود.
البته در این میان سوال جدی این است که دلیل این تعلیق، نگرانی از ویروس و جان مردم است یا فشار برخی رسانه‌های وابسته به دولت ایتالیا و مافیای حامیان مالی؟ دولت ایتالیا اعلام کرده است برگزاری مجدد مسابقات منوط به کاهش شیب بیماری کووید-۱۹ در این کشور است.
فدراسیون فوتبال ایتالیا اعلام کرده است که تمام مسابقات فوتبال در این کشور ازجمله سری‌آ تا ۱۴ ژوئن به‌حالت تعلیق باقی خواهند ماند. تمرین تیمی برای باشگاه‌های سری‌آ امروز از سر گرفته شده بود و باشگاه‌ها امیدوار بودند دوباره از تاریخ ۱۳ ژوئن که پیشتر اعلام شده بود بازی‌های خود را از سر گیرند. با این حال، فدراسیون فوتبال ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با حکم امضا شده توسط نخست‌وزیر جوزپه کونته، کلیه برنامه‌های ورزشی و مسابقات تا یک روز بعد به حالت تعلیق درمی‌آید. این بدان معناست که برنامه جدیدی برای ادامه فصل ارائه می‌شود و برنامه قبلی منتفی شده است. پس سری‌آ در سریع‌ترین زمان ممکن تا ۱۵ ژوئن از سر گرفته می‌شود. درهرحال کرونا همچنان دست‌بردار فوتبال ایتالیا نیست و البته نمی‌توان همه تقصیرها را بر گردن مافیای حامی مالی فوتبال انداخت.
شرایطی که با آزمون و خطا گره خورده برای مقامات فدراسیون فوتبال ایتالیا به یک امتحان جدی تبدیل شده و حالا سازمان جهانی فوتبال فیفا باید به زیرشاخه‌های خود در این راستا امتیاز بدهد. طبق پیش‌بینی‌ها فدراسیون فوتبال آلمان در این خصوص در صدر جدول قرار می‌گیرد؟ کدام کشور می‌تواند بهترین مدیریت را در پروژه احیای دوباره فوتبال به‌ثبت برساند؟ به‌هرحال مشکلات دولت‌ها یکسان نبوده و بلایی که کرونا بر سر ایتالیا آورده با نوع مشابه آن در آلمان هرگز قابل مقایسه نیست و درهرحال در چنین شرایطی می‌توان نتیجه گرفت که فوتبال فقط یک ورزش نیست و به موارد متعددی حتی اقتصاد و سیاست گره خورده است. باشگاه یوونتوس در این میان بیش از سایر باشگاه‌ها زیر ذره‌بین بوده و شاید بیشترین حجم از شکایات و پیگیری‌ها را به‌نام خودش به‌ثبت رسانده است، این باشگاه مدعی است اگر نتواند در دو هفته آینده به‌شرایط عادی بازگردد، حداقل نیمی از کارکنان بخش اداری و فنی خود را اخراج خواهد کرد؛ دیگر توان فراهم آوردن هزینه و بودجه لازم برای مدیریت این شرایط را ندارد، وقتی یوونتوس چنین ادعایی دارد تکلیف باشگاه‌های کوچک‌تر ایتالیا و البته باشگاه‌های دسته دوم و سوم نیز روشن است.
باید منتظر ماند و شروع دوباره فوتبال ایتالیا را تماشا کرد، شروعی که البته برای تداوم آن هیچ تضمینی وجود ندارد و این شرایط البته مختص فوتبال ایتالیا نیست و فدراسیون‌های فوتبال در کشورهای مختلف در این مورد هشدار داده‌اند و این احتمال وجود دارد که پس از دو یا سه هفته از آغاز مجدد رقابت‌های فوتبال، بار دیگر شاهد تعطیلی این مسابقات باشیم، مگر آنکه این بخش از مدیریت فوتبال، در مرحله کنترل بیماری باقی بماند و برای دولت‌ها دردسرساز نباشد.
مافیای فوتبال هم همیشه هست و گویا هرگز از بین نخواهد رفت، کسانی که حتی برای بهانه ویروسی فوتبال هم تصمیم می‌گیرند و مبالغ نجومی را بین خود و مدیران جهانی جابه‌جا می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *