برنامه فوتبال‌های اروپایی برای بعد از کرونا چیست؟/ریست فکتوری

مسابقات لیگ‌‎های اروپایی با شیوع همه‌گیر ویروس کرونا در سطح جهان بیشتر از یک ماه است که به حالت تعلیق درآمده و تکلیف مسابقات قرار است که به زودی مشخص شود. با این اوصاف چنین سوالی بین هواداران فوتبال مطرح است که وضعیت فعلی لیگ‌های اروپایی به چه شکل است؟
 لیگ برتر انگلیس
لیگ برتر این هفته گفت‌وگوها و جلسات بیشتری را برگزار خواهد کرد، زیرا بازگشت در ماه ژوئن با بازی پشت درهای بسته را هدف قرار می‌دهد. هر ۲۰ باشگاه روز جمعه آخرین کنفرانس خود را برگزار می‌کنند اما از سرگیری رقابت‌های فوتبال داخلی فقط با تصویب دولت انجام می‌‎شود. بازنگری بعدی دولت انگلیس در مورد محدودیت‌های فاصله اجتماعی و قرنطینه خانگی در تاریخ هفتم ماه می انجام می‌شود، زیرا برنامه‌ریزی دقیق با «برنامه ‌پروژه شروع مجدد» ادامه دارد. ورزش در این کشور تنها در حالی مجددا به حالت طبیعی بازخواهدگشت که دولت با آن موافقت کند.
 اتحادیه فوتبال انگلیس
EFL(اتحادیه فوتبال انگلیس) هشدار داده‌ که مسابقات لیگ برتر فوتبال در این کشور پیش از این‌که آزمایش‌های دقیق روی همه بازیکنان انجام نشود، قابل برگزاری نیست. گزارش‌‎ها حاکی از آن است که انگلیسی‌‎ها قصد دارند تا در ماه ژوئن حتی پشت درهای بسته هم بازی‌ها را پیش ببرند. EFL گفت موضع‌اش بدون تغییر مانده، زیرا به نظر می‌رسد تصمیم دارد تا در اسرع وقت راهی برای از سرگیری بازی‌ها پیدا کند. در بیانیه‌ای‌EFL ، اظهار داشت: «واضح است، قبل از این‌که هر بازگشتی به فوتبال انجام شود، باید تمهیدات تست مناسب برای شرکت‌کنندگان برقرار شود و این اصلی در برنامه‌ریزی فعلی ماست، تا متوجه شویم که برگزاری مسابقات به ضرر کادردرمانی کشور، خدمان اورژانس، لیگ و همین‌طور کارمندان باشگاه‌ها نیست.»
 سری آ ایتالیا
نخست‌وزیر ایتالیا، جوزپه کونته اعلام کرد که تیم‌های ورزشی حرفه‌ای می‌توانند برگزاری تمرینات را از ۱۸ می از سر بگیرند. این مسابقات از تاریخ ۹ مارس پس از این‌که کشور ایتالیا به حالت قرنطینه درآمد، تعطیل شده است. در‌حال حاضر ۱۲‌هفته از مسابقات فصل باقی مانده‌ و همین‌طور ۴ بازی از هفته بیست‌و پنجم که به علت کرونا به تعویق افتاده بود هم برگزار نشده است. رقابت‌های جام حذفی هم پس از اولین بازی مرحله نیمه نهایی به حالت تعلیق درآمد. این حرکت بدان‌معناست که سری آ به طور بالقوه می‌تواند بازی‌های خود را در ماه ژوئن از سر بگیرد، اگرچه کونته گفت تصمیم در مورد آن تا تاریخ بعدی اتخاذ نخواهد شد و باید پس از بررسی‌های زیاد سرنوشت این رقابت‌ها مشخص شود.
لالیگا
وزیر بهداشت اسپانیا، سالوادور ایلا می‌گوید، فوتبال حرفه‌ای در اسپانیا احتمالا‌ تا قبل از تابستان باز نخواهد گشت. مسابقات فوتبال در این کشور ۲ روز پیش از قرنطینه به علت شیوع کرونا که بیش از ۲۲ هزار نفر را به کام مرگ کشاند‌، در تاریخ ۱۲ مارس به حالت تعلیق درآمده بود. لالیگا پیش از این اعلام کرده بود که مسابقات قبل از اواخر ماه می از سر گرفته نمی‌شود و مقامات بهداشتی دولت به رهبری ایلا در مورد مجوز بازگشت فعالیت‌های ورزشی حرف آخر را می‌زنند. ایلا روز یک‌شنبه به رسانه‌ها گفت: «این برای من بی‌پروا خواهد بود که اکنون بگویم که فوتبال حرفه‌ای قبل از تابستان باز خواهدگشت. ما همچنان روی تکامل (ویروس) نظارت خواهیم کرد و دستورالعمل‌هایی که ارائه خواهیم کرد نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های مختلف می‌توانند به حالت عادی اما جدید برگردند.»
 بوندس‌لیگا
اگر اتحادیه فوتبال آلمان موافقت کند، بوندس‌لیگا‌ آماده است که در تاریخ ۹ می بازگردد. از سرگیری آن، پشت درهای بسته، بستگی به تصویب دولت و تمام ایالت‌های فدرال دارد. کریستین سیفرت، رئیس اجرایی بوندس‌لیگا، هشدار داد که تهیه یک تاریخ دقیق بسیار مغرضانه است و دست آن‌ها نیست. سیفرت گفت: «اگر باید از ۹ ماه می شروع کنیم، ما آماده هستیم. اگر بعدا‌ هم مشکلی ندارد دوباره آماده شویم. ما فقط می‌توانیم خود را با شرایط و چارچوب وقف بدهیم. به پایان رساندن فصل ۲۰۲۰/۲۰۱۹ در فوتبال آلمان همچنان اولویت است. طبق گفته اسکای در آلمان، حداکثر‌۳۰۰ نفر می‌توانند در روز مسابقه در ورزشگاه حضور پیدا کنند. بوندس‌لیگا با ۵ آزمایشگاه مختلف همکاری می‌کند تا از بررسی کافی آزمایش‌های کروناویروس اطمینان حاصل کند. بازیکنان حداقل یک بار در هفته آزمایش می‌شوند که برای ادامه این فصل به حدود‌۲۰‌ هزار تست نیاز دارند.
 لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا
یوفا در‌حال بررسی پیشنهادهایی است که در آن بازی نهایی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۳ ماه بعد از برنامه‌ریزی شده باشد و در پایان ماه آگوست برگزار شود. فینال لیگ قهرمانان اروپا قرار بود در تاریخ ۳۰ ماه می در ورزشگاه المپیک آتاتورک در استانبول برگزار شود. براساس یکی از پیشنهادهای جدید، که یوفا در هفته آینده در مورد آن صحبت خواهد کرد، فینال به شنبه ۲۹ آگوست در همان مکان منتقل می‌شود. همین‌طور بازی فینال لیگ اروپا که قرار بود در تاریخ ۲۷ ماه می در گدانسک برگزار شود، چهارشنبه ۲۶ آگوست برگزار می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *