برنده بوکر عربی ۲۰۱۸ در بازار کتاب ایران


سایت بدون -رمان «جنگ دوم سگ» نوشته ابراهیم نصرالله نویسنده فلسطینی که در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه بوکر عربی شد، با ترجمه ستار جلیل‌زاده توسط انتشارات گل‌آذین منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب با ۳۶۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۲هزار تومان منتشر شده است.
رمان «جنگ دوم سگ» پنجمین رمان این نویسنده اردنی فلسطینی‌تبار است. این نویسنده  ۶۵سال دارد و پیش از رمان‌هایش، ۱۸ دفتر شعر منتشر کرده است. او پیش از «جنگ دوم سگ» با رمان‌های «روزگار اسب‌های سفید» و «قندیل‌های پادشاه الجلیل» در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ توانست به فهرست کوتاه جایزه جهانی رمان عرب راه پیدا کند. رمان دیگرش هم با عنوان «ارواح کلیمانجارو» در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه ادبی کاتارا (یکی از جوایز معتبر ادبیات عرب)‌ شد.
رمان فلسطینی را عموما به دو دوره نکبت و پسانکبت تقسیم‌بندی می‌کنند که مربوط به زمان اشغال فلسطین به دست اسراییل و پس از آن می‌شود. «جنگ دوم سگ» یکی از بهترین نمونه‌های رمان پسانکبت است که در آن مفاهیمی چون عدم قطعیت میان وطن و تبعید، اشغالگر و دیکتاتور داخلی، قربانی و جانی حضور دارند. این رمان، فانتزی و تخیلی است و داستانش با آمیزش وقایع درون تلویزیون و خارج از آن یعنی یک اتاق شکل می‌گیرد.
نویسنده در رمان پیش‌رو، با واسازی زمان و مکان و شخصیت‌ها شکل جدیدی از مفاهیمی چون حق، وطن، اشغالگر، خودی و دیگری را به تصویر کشیده است. در گفتمان او، ایستادگی مقابل قانون و خشونت شکل دیگری دارد. به عنوان مثال، قانون دولت یهود که چندی پیش در پارلمان اسراییل تصویب شد، عرصه مبارزه را از نقض قانون به خشونت قانونی منتقل کرده است. در اصل جنایت و خشونت اسراییلی‌ها مقابل فلسطینی‌ها تابع قسمی از وضعیت پست‌مدرن شده که با مفاهیمی چون قانون و خودقربانی‌انگاری و نامتمرکزبودن خشونت و… گره خورده است.
در رمان «جنگ دوم سگ» امکان بازشناسی قاتل و شبیه قاتل‌شدن وجود ندارد. مخاطب این رمان با جامعه‌ای استبدادزده و عقب‌مانده روبه‌روست که نمی‌تواند آزادی‌اش را به دست آورد. این رمان روایت اختلاف‌های درون یک جامعه درحال فروپاشی و اشغال شده است که شخصیت اصلی‌اش از یک معارض تحت شکنجه به یک جنایتکار مخوف تبدیل می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *