برگزیت برای ستاره‌های فوتبال دردسرساز می‌شود/ ورود مسی و رونالدو به انگلیس ممنوع !


سایت بدون -داستان برگزیت از ژوئن ۲۰۱۶ و با انجام یک همه‌پرسی در بریتانیا آغاز شد و درنهایت رای مثبت مردم در این رفراندوم به معنای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. از همان ابتدا مشخص بود که این اتفاق روی فوتبال جزیره و حتی فوتبال اروپا تاثیرگذار خواهد بود اما حالا که به نظر می‌رسد کم‌کم این جدایی در شرف اتفاق افتادن است و تا یک ماه دیگر تکلیف آن مشخص می‌شود و  نکات تازه‌ای درباره تبعات آن معلوم می‌شود. حالا به نظر می‌رسد این اتفاق برای ستاره‌های شاغل در فوتبال اروپا ازجمله لئو مسی و کریس رونالدو دردسرساز خواهد شد و آنها شاید نتوانند حتی به انگلیس و دیگر کشورهای بریتانیا سفر کنند.

دردسر برای تیم‌های لیگ برتری

۵۱٫۹درصد مردم بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا موافق بودند اما پس از گذشت سه سال از این رفراندوم هنوز هم این جدایی شکل واقعی به خود نگرفته و بحث بر سر چگونگی انجام آن ادامه دارد. تعجبی ندارد که تیم‌های لیگ برتری مخالف این اتفاق هستند چراکه به‌شدت روی آنها تاثیرگذار خواهد بود. بحث اجازه کار که تا پیش از این به دلیل حضور انگلیس در اتحادیه اروپا به راحتی قابل حل بود پس از این جدایی به مشکلی اساسی تبدیل خواهد شد. با بازیکنان غیرانگلیسی دیگر همانند بازیکنان غیراروپایی رفتار می‌شود و به این ترتیب تیم‌ها برای خرید بازیکنان جدید با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند. مسلما بازیکنان هم حضور در لالیگا، بوندس‌لیگا و سری A را ترجیح داده و لیگ جزیره که بسیاری آن را بهترین لیگ فوتبال دنیا می‌نامند با بحران جدیدی مواجه می‌شود.  وقتی باشگاه‌های بریتانیایی در خرید ستاره‌های فوتبال دنیا به مشکل خورده و نتوانند آنها را جذب کنند طبیعتا به تدریج از قدرت آنها کاسته شده و آنها در رقابت با سایر لیگ‌ها دست پایین‌تر را خواهند داشت. در حال حاضر بازیکنان غیراروپایی برای گرفتن اجازه کار در انگلیس باید در دو سال قبل از حضور در لیگ این کشور حداقل در ۷۵ درصد بازی‌های ملی حضور داشته باشند اما بعد از برگزیت این قانون شامل همه بازیکنان غیرانگلیسی می‌شود که برای بسیاری دردسرساز خواهد شد.
ممنوعیت ورود به بریتانیا

اتفاق دیگری که پس از برگزیت رخ می‌دهد عدم اجازه ورود به خاک بریتانیا به بازیکنانی است که محکومیت مالیاتی در کشورهای خود داشته‌اند و این قانون ستاره‌های معروفی را شامل می‌شود. قانون بریتانیا می‌گوید اعضای اتحادیه اروپا که مرتکب جرائمی شده و در دادگاه محکوم شده‌اند به شرطی که برای امنیت ملی مشکل‌ساز نباشند، می‌توانند به این کشورها سفر کنند اما پس از برگزیت حتی برای کسانی که به دلیل فرار مالیاتی محکوم شده‌اند نیز ویزای ورود صادر نمی‌شد و این به معنی منع سفر برای ستاره‌هایی چون مسی و رونالدو خواهد بود.

ستاره بارسا که پاسپورت اسپانیایی نیز دارد پیش از این به راحتی راهی انگلیس می‌شد که آخرین مورد آن مربوط به دیدار نیمه‌نهایی فصل پیش برابر لیورپول بود که با شکست ۴ بر صفر تیمش همراه بود و خاطره بسیار تلخی برایش بود. او به دلیل عدم پرداخت ۱/۴ میلیون یورو مالیات، از سوی دادگاهی در اسپانیا به ۲۱ ماه حبس محکوم شده بود، رونالدو نیز محکومیت ۲۳ ماهه به دلیلی مشابه در پرونده‌اش دارد. مارسلو و دیه‌گو کاستا نیز به همین اتهام محاکمه و محکوم شده‌اند. به این ترتیب اگر بارسلونا، رئال مادرید، یوونتوس و اتلتیکو مادرید در مراحل پایانی رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان به تیم‌های انگلیسی بخورند سفر این ستاره‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.  در این میان بازیکنان دیگری نیز با این مشکل مواجه هستند و این اتفاق برای سفر آنها به انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز در رقابت‌های اروپایی دردسرساز می‌شود. مشکل دیگری که وجود دارد برگزاری مرحله نیمه‌نهایی و فینال یورو ۲۰۲۰ در ورزشگاه ومبلی لندن است که در آن زمان هم می‌تواند برای ستاره‌های فوتبال اروپا و تیم‌های اسپانیا و پرتغال مشکلاتی را ایجاد کند. 

اندرو اوزبورن، وکیل امور مهاجرتی در انگلیس در این باره می‌گوید: «تا پیش از این اگر یک فرد عضو اتحادیه اروپا سابقه محکومیت زندان داشت می‌توانست به بریتانیا سفر کند اما پس از جدایی از اتحادیه اروپا این اجازه برداشته می‌شود. بر این اساس هر شخصی به هر دلیلی که به زندان محکوم شده باشد نمی‌تواند وارد خاک بریتانیا شود. این قانون در لیگ قهرمانان برای تیم‌ها مشکل‌ساز می‌شود و حتی بازیکنانی که در این زمینه مشکل دارند حتی برای فینال یورو نیز نمی‌توانند به این کشور سفر کنند. باشگاه‌ها باید از همین الان فکری برای حل این مشکل کرده و راهکاری برای آن پیدا کنند.»

* مترجم: سیامک خاجی 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *