بزرگ‌ترین نمایشگاه آثار لئوناردو داوینچی در لوور/ مرور داوینچی پس از ۵۰۰ سال

سایت بدون -جنجالی‌ترین نمایشگاه هنری پاریس در نیم قرن گذشته که ده سال روند برگزاری آن زمان برد و حتی زمانی که مواضع دیپلماتیک میان ایتالیا و فرانسه بدترین دوران خود را از زمان جنگ جهانی دوم سپری می‌کرد، گمان می‌رفت این نمایشگاه هرگز برگزار نشود. به گزارش گاردین؛ چند روز به برگزاری این نمایشگاه مانده است اما هنوز نشانه‌ای از اینکه اثر مهمی به نمایش گذاشته شود، وجود ندارد.

نمایشگاه بزرگ آثار لئوناردو داوینچی در موزه لوور که پانصدمین سالروز درگذشت هنرمند دوره رنسانس ایتالیا است، سرانجام هفته آینده افتتاح می‌شود و در همین حین پربازدیدترین موزه جهان – ۳۰ هزار بازدیدکننده در روز- در حال آماده‌سازی برای اداره هجوم بازدیدکنندگان هستند.

این نمایشگاه گران‌ترین نمایشگاهی است که در فرانسه برگزار می‌شود و نخستین‌باری است که تعداد بالایی از رسم‌ها، طراحی‌ها، نوشته‌ها و نقاشی‌های داوینچی در کنار همدیگر در معرض نمایش قرار می‌گیرند.

اما همچنان پرسشی ذهن کارشناسان حوزه تجسمی را اشغال کرده است؛ آیا تابلوی «سالوادور موندی» (به معنای «منجی جهان») که به گران‌ترین نقاشی دنیا مشهور است برای نمایش در این موزه به امانت گرفته می‌شود؟ هنوز کسی از اسم و رسم مالک این نقاشی خبر ندارد. «سالوادور موندی» تصویر عیسی مسیح است که زمانی شایعه شده بود مالکش در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کند.

لئوناردو داوینچی فرزند نامشروع ثروتمند و زن دهقانی بود که سال ۱۴۵۲ در وینچیِ توسکانی به دنیا آمد. اومانیست ایتالیایی در فلورانس و میلان مشغول به کار شد و سال‌های آخر عمرش را در دربار فراسیس اول، پادشاه فرانسه در لوآر گذراند و در دوم مه ۱۵۱۹ در همانجا از دنیا رفت. از همان زمان هر چه درباره زندگی او بود مورد مطالعه قرار گرفت و محبوب همگان شد؛ گیاهخواری و اهمیتی که برای رفاه جانوران قائل بود مورد استفاده گروه‌های ضدشکار فرانسوی قرار گرفته است و گفته‌اند با چهره‌های مبهمی که در پرتره‌هایش به تصویر کشیده، قصد داشته جنسیت را زیر سوال ببرد.

در دل نمایشگاه لوور با در نظر گرفتن رئالیسم حیرت‌انگیز آثار داوینچی از جمله پرتره‌های «فرونیره زیبا»، «مونا لیزا» یا تصویری که از «یحیی» روی بوم آورده بود، می‌توان نکته‌هایی درباره شخصیت این نابغه آموخت. می‌توان گفت داوینچی نقاشی کم‌کار بود و حالا ۱۵ اثر از او باقی مانده است که از میان آنها موزه لوور ۹ اثر را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. او به کندی کار می‌کرد و اغلب بیش از یک دهه زمان صرف خلق یک اثر می‌کرد. این نمایشگاه شامل رسم‌های تحسین‌برانگیز او نیز می‌شود. سرپرستان نمایشگاه معتقدند علاقه داوینچی به علم- به خصوص نجوم، گیاه‌شناسی و دست‌وپنجه نرم کردنش با مسائل ریاضی- باعث دور شدنش از هنر نشده بود اما در جست‌وجویی که برای دستیابی به تکامل در نقاشی‌هایش بود، نقش اساسی را بازی می‌کرد.

«مونا لیزا» که یکی از جاذبه‌های اصلی لوور به شمار می‌رود در طول برگزاری این نمایشگاه در همان جای همیشگی‌اش باقی خواهد ماند. فضای نمایشگاه موقتی، روزانه گنجایش هفت هزار نفر را دارد و مسوولان موزه لوور به هیچ وجه نمی‌خواهند مانع ورود بازدیدکننده‌ای شوند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود لوور با تعداد بالای بازدیدکننده مواجه خواهد شد به همین دلیل ورود کسانی که از قبل ثبت‌نام کرده باشند، در اولویت است.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *