بسکتبالیست‌های محجبه آمریکا و روسیه در لیگ ایران!

حضور چند بازیکن خارجی در لیگ برتر بسکتبال بانوان توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده

بازی بسکتبالیست‌هایی از آمریکا و روسیه در لیگ برتر بانوان ایران با پوشش اسلامی از اتفاقات جالب این روزهای ورزش ایران به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر با پیشرفت ورزش زنان در ایران شاهد لژیونرشدن چند ورزشکار ایرانی در رشته‌های مختلف از جمله والیبال و دوومیدانی بوده‌ایم. اما شاید تصور اینکه لیگ‌های ورزشی زنان در ایران پذیرای بازیکنان خارجی آن هم از کشورهایی همچون آمریکا و روسیه باشند، کمی سخت به نظر می‌رسید؛ اتفاقی که امسال با وجود شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن نرخ ارز رخ داده است.

لیگ برتر بسکتبال بانوان در حالی این روزها به صورت متمرکز در تهران پیگیری می‌شود که از اتفاقات ویژه این رقابت‌ها می‌توان به حضور دو بازیکن خارجی در ترکیب یکی از تیم‌های لیگ برتری اشاره کرد.

تیم نارسینا که با هدایت ندا عسگرنیا در لیگ برتر حاضر شده، در اقدامی جالب توجه دو بازیکن با ملیت‌های آمریکایی و روسی را به خدمت گرفته است. «شوماری هریس» گارد راس آمریکایی تیم نارسینا در دو بازی اخیر برای این تیم به میدان رفته و عملکرد خوبی هم از خود نشان داده است. او که سابقه بازی در لیگ‌های ایالات متحده، اسپانیا و یونان را هم دارد، پذیرفته با حجاب اسلامی در لیگ برتر بانوان ایران به میدان برود.

«یکاترینا» دیگر بازیکن خارجی نارسینا به حساب می‌آید که در روسیه متولد شده و سابقه بازی در لیگ‌های مختلف جهانی و همراهی تیم پنج نفره بسکتبال روسیه و تیم‌های سه نفره آن را هم در کارنامه خود دارد. این بازیکن بلندقامت البته به واسطه ازدواج با یک مرد ایرانی دارای پاسپورت ایرانی هم هست و با فامیلی فولادوند شناخته می‌شود. حضور این سنتر روسی در لیگ برتر بانوان ایران جالب توجه بوده؛ اگرچه این اتفاق به واسطه ازدواج او با یک مرد ایرانی رقم خورده است.

به نظر می‌رسد حضور این دو بازیکن خارجی در ترکیب نارسینا، تیم‌های دیگر حاضر در لیگ برتر بسکتبال بانوان را هم تشویق کند که از بازیکنان خارجی در ترکیب تیم خود استفاده کنند. جالب است بدانید نارسینا با حضور این دو بازیکن در ترکیب خود توانست تیم گروه بهمن، قهرمان فصل گذشته لیگ برتر را شکست دهد.

ندا عسگرنیا، سرمربی تیم بسکتبال بانوان نارسینا درباره حضور این دو بازیکن خارجی در تیمش می‌گوید: «بازیکن روس ما ۱۰ ماه است که به ایران آمده و چون ازدواج کرده در اینجا ساکن است. یک بازیکن گارد رأس آمریکایی هم جذب کردیم. با توجه به فیلم‌هایی که دیده بودیم و آنالیزی که از این بازیکن داشتیم او را به خدمت گرفتیم. این بازیکن ۲۵ سال دارد و سال گذشته در لیگ یونان بازی کرده است. او با آمادگی لازم به ایران آمد و ما شاهد بازی خوبی از بازیکن آمریکایی مقابل گروه بهمن بودیم. حضور بازیکن خارجی سطح کیفی بازی‌های ملی و بازیکنان ما را هم بالا می‌برد. من اعتقاد به بازیکن ایرانی دارم، اما بازی‌های ملی ما کم است، به همین دلیل وقتی خارجی‌ها با سطح بالا وارد ایران می‌شوند، می‌توانند سطح کیفی و تجربه بازیکنان ما را هم بالا ببرند.»

ورود اولین بازیکن آمریکایی به لیگ برتر بسکتبال بانوان ایران و بازی‌کردن او در زمین با پوشش اسلامی قطعا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک باعث رشد بسکتبال ایران در بخش زنان شود. در سال‌های اخیر البته جرقه پیشرفت در بسکتبال بانوان با کسب مجوز حضور در میادین بین‌المللی با حجاب اسلامی زده شده و تیم سه نفر بسکتبال ایران حتی کاندیدای حضور در المپیک هم هست.

نکته جالب اما اینجاست که باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر بانوان بدون پخش تلویزیونی و با کمترین حمایت رسانه‌ای چطور حاضر شدند با دلار ۲۵هزار تومانی بازیکنانی را که سابقه بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی را دارند، با قراردادهای دلاری جذب کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *