بعد از اولین قهرمانی همراه با تیم بزرگسالان آرژانتین/هدف بعدی مسی؛ جام جهانی


سایت بدون – وقتی لیونل مسی ۱۸ ساله، بازیکن ثابت تیم قدرتمند بارسا، نخستین بازی‌اش برای تیم خوب آرژانتین را در سال ۲۰۰۵ انجام داد هرگز تصور نمی‌کرد برای رسیدن به یک جام ملی باید ۱۶ سال صبر کند اما برنده شش توپ طلا بارها ناامید شد و در چهار فینال باخت تا اینکه دیروز، آرژانتین در فینال کوپا آمه‌ریکای ۲۰۲۱ در ورزشگاه خاطره‌انگیز ماراکانا در ریودوژانیرو با یک گل بر رقیب ابدی‌اش، برزیل پیروز شد و به قهرمانی رسید. فوق‌ستاره‌ای که چهار قهرمانی لیگ قهرمانان، ۱۰ قهرمانی لالیگا و هفت قهرمانی جام حذفی اسپانیا را به دست آورده، بارها در تیم ملی کشورش ناکام شده و حتی دو بار از بازی در آلبی سلسته کناره گرفته است.
در واقع، او در فینال مثل همه تورنمنت‌‌ها نبود و در فاصله دو دقیقه مانده به پایان در حالی که می‌توانست برتری آرژانتین را دو برابر کند و به هواداران از بابت قهرمانی اطمینان دهد، لیز خورد و نتوانست از ادرسون که تنها مانع روبه‌رویش بود، عبور کند اما پس از سوت پایان هم‌تیمی‌ها به سمت او دویدند و روی دستان خود او را به هوا پرتاب کردند تا مشخص شود مسی چقدر در ترکیب آرژانتین مهم است و تا چه اندازه قدرش را می‌دانند. امیلیانو مارتینس، دروازه‌بان آرژانتین و یکی از بازیکنان تأثیرگذار در این موفقیت گفت: «این رویای من بود، در دنیا بیش از هر چیز این قهرمانی را می‌خواستم. ما این جام را به مسی تقدیم می‌کنیم که بیش از همه شایستگی‌اش را دارد.»
مسی هفت سال داشت وقتی آخرین بار در سال ۱۹۹۳ آرژانتین قهرمان کوپا شد. او سه بار در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در فینال این رقابت‌ها مغلوب شده بود به علاوه فینال جام جهانی ۲۰۱۴ که در ورزشگاه ماراکانا به آلمان باختند.
تاریخ اما تکرار نشد و مسی نه تنها جام قهرمانی را برد بلکه جایزه بهترین گلزن و بهترین بازیکن را هم کسب کرد. او در این تورنمنت از رکورد ۱۴۷ بازی خاویر ماسچرانو عبور کرد و به ۱۵۱ بازی ملی رسید. چهار گل او در این تورنمنت باعث شد ۷۶ گله شود و تنها یک گل با پله که رکورددار گلزنی ملی در آمریکای جنوبی است، فاصله داشته باشد. آرژانتین که ۲۸ سال قبل آخرین جام خود را برده بود، از سال ۱۹۹۸ و پیروزی در یک بازی دوستانه، در خاک برزیل برنده نشده بود، برزیل هم آخرین بار ۲۵۵۳ روز قبل در وطن شکست خورده بود.
نیمار هم که قهرمانی دو سال قبل برزیل در کوپا را به دلیل مصدومیت از دست داد، به دنبال نخستین قهرمانی ملی است. او اما ۲۹ سال دارد و ۵ سال از مسی جوان‌تر است که برای ششمین بار در کوپا آمه‌ریکا بازی می‌کرد.
برزیل که در طول تورنمنت در گلزنی مشکل داشت، شب فاجعه‌باری را در حمله پشت سر گذاشت و البته معدود حملاتش به ثمر ننشست. آرژانتین در این بازی تنها شش ضربه به سمت دروازه برزیل زد که دو تایش در چارچوب بود. تیم میزبان هم ۱۳ ضربه داشت اما به اندازه میهمان در چارچوب زده بود. در این بازی ۴۱ خطا روی داد که سرعت بازی را گرفت. برزیل توان حمله مؤثر را نداشت و آرژانتین در دفاع از گل زودهنگام خود آرام و مطمئن عمل کرد.
آرژانتین آبان دو سال قبل توانسته بود مانع از گلزنی برزیل شود و بعد از نزدیک به دو سال دوباره نخستین تیمی بود که اجازه گلزنی به این تیم نداد.
مسی اگر چه نتوانسته موفقیت‌های باشگاهی را در رده ملی تکرار کند اما هرگز از تلاش باز نایستاده و در این تورنمنت خون (در بازی سخت برابر کلمبیا در نیمه‌نهایی) و عرق ریخت تا تیمش را به قهرمانی برساند. لیونل اسکالونی حتی فاش کرد مسی با همسترینگ مصدوم در فینال بازی کرده: «اگر مردم آرژانتین مثل ما، بازیکنان و کادر فنی آرژانتین، او را می‌شناختند، خیلی بیشتر از الان دوستش داشتند.»
جدا از گل و پاس گل‌های مسی، او تقریباً در مرکز هر حرکت هجومی تیم کشورش قرار داشت و بی‌جهت نیست که مربی جوان آرژانتین او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال توصیف می‌کند.
مسی که سال ۲۰۰۵ قهرمان جام جهانی جوانان زیر ۲۰ سال شد و سه سال بعد در المپیک پکن به مدال طلا دست یافت، بالاخره به جامی که مدت‌ها آرزویش را داشت، رسید. حالا با فرم و روحیه‌ای که دارد، چه کسی می‌تواند در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر علیه او شرط ببندد؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *