بعد از پخش موفق مستند جردن، مستند زندگی تایگر وودز ساخته می‌شود/داستان دوستی دو ستاره


سایت بدون – طرفداران ورزش می‌توانند به ‌زودی زندگی تایگر وودز در داخل زمین گلف و خارج آن را تماشا کنند. سریال «آخرین رقص» که زندگی مایکل جردن را به تصویر کشید، با محبوبیت بسیاری همراه شده و حالا نوبت وودز است که مستندش ساخته شود.
قرار است شبکه HBO یک سریال چهار ساعتی از زندگی عجیب و غریب وودز بسازد که پخش آن احتمالاً همراه با مسابقات مسترز در ماه نوامبر خواهد بود.
وودز دوست صمیمی جردن بوده. آنها احتمالاً مشهورترین دوستان دنیای ورزش هستند. همه چیز زمانی آغاز شد که وودز، که اسطوره گلف است و ۱۵ بار فاتح مسابقات بزرگ شده، ۱۴ سال داشت و می‌خواست به جایگاه والایی در ورزش برسد. وودز از کودکی به خود بسیار باور داشت و دوستی‌اش با جردن هم به همین دلیل شکل گرفت.
وودز در ۱۴سالگی در یک مصاحبه خود را با جردن مقایسه کرد و گفت که می‌تواند از رکورد جک نیکلاس در زمینه قهرمانی در گلف عبور کند. وودز جوان در سال ۱۹۹۰ گفت: «من می‌خواهم شبیه مایکل جردن در بسکتبال شوم». این حرف او از یک جهت هم عجیب بود، اینکه جردن در آن هنگام هنوز به اوج نرسیده بود. هنگامی که شهرت وودز در میادین گلف بالا گرفت، توجه ستارگان ورزش دنیا به او جلب شد و البته این پیشرفت او از چشمان جردن هم دور نماند.
در آن هنگام به وودز هشدار دادند و گفتند که با جردن رفیق نشود. در کتاب زندگی‌نامه تایگر وودز، به قلم جف بندیکت و آرمن کتیان، آمده که جان مرچنت، وکیلی که به خانواده وودز کمک کرده بود، به او گفته بود که از جردن دوری کند. مرچنت گفته بود: «بازی مایکل عالی است اما او در هیچ زمینه دیگری کارش خوب نیست. او سال‌های زیادی مشهور بوده است و به همین دلیل از رفاقت با تو سوءاستفاده خواهد کرد.»
با وجود این هشدار، وودز به رفاقت با جردن ادامه داد و دوست صمیمی او شد. زمانی که وودز در سال ۱۹۹۶ حرفه‌ای شد، بلافاصله نقطه مشترکی با جردن پیدا کرد: اینکه نایکی اسپانسر هر دو بود. وودز بر این باور بود که مسیر زندگی‌اش می‌تواند مانند جردن شود.
او در مصاحبه‌ای که در آن هنگام انجام داده بود، گفت: «به نظرم همکاری‌ام با نایکی به دوستی‌ام با مایک کمک کرد. مایک در وضعیتی است که به نظرم زندگی من هم به آن سمت می‌رود. من مشکلاتی هم داشتم و نمی‌دانستم که چطور با برخی شرایط خاص کنار بیایم. مثلاً اینکه حالا در دید همه هستم، حریم شخصی‌ام از بین رفته و مقالاتی درباره من منتشر می‌شود و مایک به من کمک کرد چون او این تجربیات را از سر گذرانده بود.
او خود را به عنوان بهترین بسکتبالیست تاریخ مطرح کرده است. او بسیار مشهور است؛ چه کسی بهتر از او می‌تواند الگوی من باشد؟ من نمی‌خواهم یک هنرپیشه، سلبریتی، یا فرد دیگری الگوی من باشد اما جردن فردی خاکی است، ورزشکار است و حرف ورزشکاران را می‌فهمد. مایک انگار برادر بزرگ‌تر من است.»
جردن هم در سال ۲۰۰۱ از وودز تجلیل کرد. او در مقاله‌ای نوشت: «اینکه تو می‌توانی تحت فشار اینقدر خوب کار کنی به دلیل این است که اعتماد به نفس داری و می‌دانی که می‌توانی اما این اعتماد به نفس از کجا می‌آید؟ از اینکه در گذشته این کارها را تجربه کرده‌ای. البته باید از یک جا شروع می‌کردی اما پس از آن مدلی برای خودت ساختی و می‌توانی همیشه به آن مدل اتکا کنی. به این ترتیب از این بابت خیالت آسوده می‌شود که کاری را انجام می‌دهی که قبلا انجام داده‌ای.
ورزشکاری که امروز بیش از همه اعتماد به نفس دارد، تایگر وودز است. به رکوردش نگاه کنید. اگر او از حریف پیش بیفتد، برتری‌اش را حفظ می‌کند. اگر نیاز به ضربه‌ای کارساز داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد. هر چه بیشتر به این کارها می‌پردازد، اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کند.»
وودز و جردن رفت و آمد زیادی با هم داشته‌اند و گاهی در کنار هم در مراسم‌ها حاضر شده‌اند. جردن هم به دنیای حرفه‌ای گلف رفته و زیاد در دیدارهای خیریه حضور پیدا می‌کند. وودز در سال ۲۰۰۷ و پس از بازی با جردن گفت: «ما از جهات زیادی به هم شبیه هستیم. افراد زیادی نیستند که تجربه‌های ورزشی مشابهی مانند ما داشته باشند. به همین دلیل، من توانسته‌ام تمام دانشی که او در این سال‌ها کسب کرده را از او بگیرم.»
اما کمی بعد، دنیای وودز فروریخت و دوستی او با جردن هم به پایان رسید. در سال ۲۰۰۹ بود که مشخص شد وودز به همسرش خیانت کرده است و او به همین دلیل از انظار دور شد و دوستان صمیمی‌اش را هم ترک کرد. این اتفاق در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۹ روی داد و رسوایی بزرگی را برای او رقم زد. او اعلام کرد که برای مدتی نامعلوم از ورزش کنار می‌رود، چرا که زندگی شخصی‌اش دچار فروپاشی شده است. ازدواج او هم به پایان رسید.
دو روز پس از آنکه خبر خیانت او منتشر شد، او کنترل خودرواش در بیرون عمارتش در فلوریدا را از دست داد و با یک درخت و یک شیر آتش‌نشانی تصادف کرد. الین نوردگرن، همسر آن‌زمان او مجبور شد با یک چوب گلف پنجره عقب ماشین را بشکند تا او را از اتومبیل خارج کند. چارلز بارکلی، یک دوست صمیمی دیگر وودز گفت: «تا امروز هم نمی‌دانم که چه اتفاقی افتاد. پس از آن ماجرا، او دیگر با ما حرفی نزد. این چیزی است که ما می‌دانیم.»
جردن البته هفت سال پس از آن اتفاق، دوباره رفاقتش با وودز را از سر گرفت اما البته دوستی آنها دیگر مانند گذشته صمیمی نبود. جردن در سال ۲۰۱۶ گفت: «آن ماجرا بیش از هر چیزی او را آزار می‌دهد. آن اتفاق در ذهن او تکرار می‌شود. این کشتی‌ای است که او نمی‌تواند کنترلش کند و هرگز هم قرار نیست بتواند این کار را انجام دهد. چه کار می‌شود کرد؟ مسأله این است که آن اتفاق پاک‌شدنی نیست اما او می‌خواهد همه چیز را پاک کند.» جردن در سال ۲۰۱۶ هم گفت: «مسأله این است که آنقدر دوستش دارم که نمی‌توانم به او بگویم دیگر نمی‌تواند ورزشکار بزرگی باشد.»
با اینکه این دو نفر زیاد با هم حرف نمی‌زنند، جردن همچنان به وودز احترام می‌گذارد. وودز در سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین بازگشت تاریخ ورزش را رقم زد و در مسابقات مسترز قهرمان شد. جردن می‌گوید: «هرگز فکر نمی‌کردم او از نظر فیزیکی توان بازگشت را داشته باشد. او خودش هم فکر نمی‌کرد اما این کار را کرد. هیچ‌کس انتظارش را نداشت اما اگر قرار بود یک نفر برگردد، او وودز بود. از دید من، این دستاورد بسیار بزرگی بود و باورنکردنی بود. برتری او روانی است. ورزشکاران دیگر آن تجربه را ندارند. او از نظر ذهنی توانست تاب‌آوری داشته باشد.»
این دو نفر حالا دوستان صمیمی هم نیستند اما به نظر می‌رسد که همدیگر را می‌ستایند. جردن در مسابقات اخیری که وودز در آنها بوده، حضور پیدا کرده است. در سریال «آخرین رقص» هم با وودز مصاحبه می‌شود و او می‌گوید: «او از من بیشتر اهل رقابت است.» اوضاع شاید به خوبی سابق نباشد اما آنها همچنان به یکدیگر احترام می‌گذارند. اوضاع برای این دو غول دنیای ورزش به همین ترتیب پیش خواهد رفت.
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *