بهای سنگین احتیاط بیش از حد استقلال/دفاع صرف به جای دفاع – ضدحمله



سایت بدون – استقلال تا پنجمین برد یک بر صفر فصل تنها چند ثانیه فاصله داشت. سه امتیاز اراک استقلال را در صدر جدول دست‌نیافتنی‌تر می‌کرد و مجیدی بابت برد تیم سختکوش آلومینیوم تمجید می‌شد، ولی با گل میثم مجیدی ناگهان ورق برگشت و کادر فنی آبی‌ها در جایگاه مقصر قرار گرفت.
مجیدی متهم است که تیمش بیش از اندازه محتاط بود و همین عقب‌نشینی به آلومینیوم فرصت داد که فشار بیاورد و به گل تساوی برسد. البته این نقشه‌‌ای نبود که کادر فنی پیش از بازی در ذهن داشت.
استقلال در شروع بازی تیم حمله‌کننده بود و آلومینیوم بر خلاف رویه همیشگی عقب نشسته بود، ولی با پنالتی یامگا شرایط بازی کاملاً تغییر کرد. میزبان برای فرار از شکست جلو کشید و استقلال ترجیح داد عقب بنشیند و بازی را کنترل کند.
واکنش مجیدی به فشار آلومینیوم تعویض رمضانی و اضافه کردن رضاوند به خط میانی در شروع نیمه دوم بود، ولی این جابه‌جایی هم نتوانست بازی را متعادل کند و بازی اکثراً در نیمه زمین استقلال جریان داشت.
دفاع کردن بعد از گل برتری در خانه یکی از تیم‌های آماده لیگ تصمیمی منطقی است و احتمالاً هر مربی دیگری چنین تصمیمی می‌گرفت. مشکل استقلال احتیاط بیش از حدی بود که حتی مانع ضدحملات می‌شد و این تیم تنها یک بار در اواخر نیمه توانست به دروازه آلومینیوم نزدیک شود.
مثل همیشه ژستد مهاجم محوری استقلال بود و در نیمه دوم هم وظیفه داشت که روی توپ‌های بلند اثر بگذارد، ولی او معمولاً تنها یک بازیکن را کنارش می‌دید و در صحنه‌هایی که مهاجم فرانسوی موفق به کنترل توپ می‌شد، نفرات این تیم در حمله به قدری کم بودند که چاره‌ای جز پاس‌های تأخیری نداشتند. ضدحملات استقلال در صورتی می‌توانست زهردارتر شود که یک یا دو نفر از هافبک‌ها به دو مهاجم تیم اضافه می‌شدند و حداقل با سه نفر می‌توانستند استفاده بهتری از فضاها داشته باشند. در بازی‌های قبلی سلمانی و یامگا چنین مأموریتی داشتند، ولی این بار فاصله زیاد آنها با خط حمله ضدحملات استقلال را ناکام می‌گذاشت.
همین محافظه‌کاری به آلومینیوم اجازه داد که با ۸ نفر در حمله شرکت کند و فقط دو مدافع میانی این تیم در فاز دفاع باقی می‌ماندند. استقلال تاوان عقب‌نشینی بیش از اندازه‌اش را در دقیقه ۹۲ پرداخت و دو امتیاز مهم در کورس قهرمانی را از دست داد.
استقلال با دفاع – ضدحمله می‌توانست از تک گل بهتر محافظت کند و شاید به گل دوم هم برسد، ولی نمایش نیمه دوم استقلال دفاع بدون ضدحمله بود.

آرمن ساروخانیان/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *