بهترین دریبل‌زن‌های اروپا کیستند؟/مسی حتی بین ۵۰ نفر اول هم نیست


سایت بدون – طبق یک بررسی جدید توسط مؤسسه تحقیقات فوتبال CIES، آداما ترائوره، آلن سنت ماکسیمین، نیمار و کیلیان امباپه از بهترین دریبل‌زن‌های ۵ لیگ برتر اروپا در فصل جاری بوده‌اند و اگر در این رده‌‌بندی دنبال نام لیونل مسی می‌گردید با کمال تأسف او را بین ۵۰ نفر اول نخواهید یافت. شاید تعجب کنید اما در میان بازیکنانی که به عنوان بهترین دریبل‌زن‌های قاره سبز در فصل جاری معرفی شده‌اند، آداما ترائوره نفر اول است. البته برای مسئولان باشگاه ولورهمپتون این موضوع خیلی تعجب‌آور نیست چون آنها از مدت‌ها پیش عملکرد این مهاجم اسپانیایی را دیده‌اند. با این حال ترائوره هنوز آنطور که باید در تبدیل دریبل‌ها و حرکات پا به توپش به موقعیت گلزنی جای زیادی برای پیشرفت دارد.
طبق آمار ارائه شده توسط CIES، ترائوره به ازای هر ۱۰۰ دقیقه حضورش در میدان، ۲/۱۱ دریبل موفق داشته و این در حالی است که نفر دوم، رافائل لئائو مهاجم پرتغالی میلان به ازای همین مدت حضور در میدان ۲/۷ دریبل موفق داشته است.
با اینکه قدرت بدنی، استقامت و مهارت‌های فنی ترائوره او را به یک ماشین متوقف نشدنی در یک سوم دفاعی حریف تبدیل کرده، دقت کم او در دادن پاس آخر و شلیک ضربه نهایی سبب شده که قدرت نفوذش آنقدرها به چشم نیاید. به نظر می‌رسید برونو لاگو سرمربی جدید ولورهمپتون در بدو ورودش به جمع گرگ‌ها برای ترائوره ۲۵ ساله برنامه خاصی دارد چرا که به او آزادی عمل خاصی برای تغییر مسیر از جناحین به مرکز محوطه جریمه رقبا داد. این تغییر تاکتیکی سبب افزایشی چشمگیر در تعداد شوت‌های مهاجم اسپانیایی به ازای هر یکصد دقیقه حضورش در میدان شده است. فصل گذشته او به ازای هر ۱۰۰ دقیقه بازی ۶/۱ شوت داشت و در این فصل او به ازای هر ۱۰۰ دقیقه ۶/۲ شوت دارد. با این حال هنوز گل یا پاس گلی به نام او ثبت نشده است.
دقیقاً عکس این شرایط برای لیونل مسی به ثبت رسیده است. مهاجم سابق بارسلونا به سبب شروع ضعیفی که در تیم جدیدش پاری‌سن‌ژرمن داشته است نه تنها برخلاف فصل گذشته جایی در میان ۱۰ دریبل‌زن برتر اروپا ندارد بلکه حتی نتوانسته جایی در فهرست ۵۰ دریبل‌زن برتر ۵ لیگ بزرگ اروپا داشته باشد. در واقع دریبل‌های موفق فصل گذشته مسی در بارسلونا دو برابر دریبل‌های موفقش در این فصل بود (۹/۴ به ازای هر ۱۰۰ دقیقه در فصل گذشته و ۷/۲ دریبل موفق به ازای هر ۱۰۰ دقیقه در این فصل).
مسی برخلاف آخرین فصل حضورش در بارسلونا که با ثبت ۳۰ گل و ۹ پاس گل برای او همراه بود، در ۵ بازی خود در اولین فصل بازیگری‌اش در لوشامپیونا نه گل زده نه حتی برای هم‌تیمی‌هایش موقعیت گلزنی ساخته است. البته مصدومیتی نسبتاً شدید و عدم آشنایی کامل با جو لیگ یک فرانسه در افت محسوس ستاره آرژانتینی تأثیر بسزایی داشته است. فعلاً اما پاریسی‌ها از آمار ضعیف برنده ۶ توپ طلا شاکی نیستند. لئوناردو مدیر ورزشی PSG ‌هفته گذشته درباره شروع ضعیف مسی که در این فصل فقط در لیگ قهرمانان اروپا گل زده است، گفت: «مسی تازه به تیم ما آمده است و از آن زمان تاکنون هم دو ماه را در تیم ملی‌اش سپری کرده است. با این تعداد سفرهای طولانی منطقی است که او روی فرم نباشد.»

رده ‌بندی برترین دریبل‌زنان ۵ لیگ بزرگ اروپا در فصل جاری
۱- آداما ترائوره (ولورهمپتون) ۲۴/۱۱ دریبل موفق به ازای هر ۱۰۰ دقیقه بازی
۲- رافائل لئائو (میلان) ۱۰/۷ دریبل موفق
۳- آلن سنت ماکسیمین (نیوکاسل) ۰۲/۷ دریبل موفق
۴- کمال‌الدین سولیمانا (رن) ۴۴/۶ دریبل موفق
۵- نیمار (پاری‌سن‌ژرمن) ۲۸/۶ دریبل موفق
۶- آلفونسو دیویس (بایرن مونیخ) ۱۴/۶ دریبل موفق
۷- ژرمی بوگا (ساسولو) ۸۰/۵ دریبل موفق
۸- صوفیانه بوفال (آنژه) ۵۲/۵ دریبل موفق
۹- ناهیتان ناندز (کالیاری) ۳۶/۵ دریبل موفق
۱۰- کیلیان امباپه (پاری‌سن‌ژرمن) ۳۳/۵ دریبل موفق
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *