به مناسبت تولد آدری هیپورن ستاره ساده پوش /آخرین معصوم سینما

سایت بدون -آدری هِپبورن ستاره فقید سینمای جهان که ۲۰ ژانویه ۱۹۹۳ درگذشت، به دلیل زیبایی خاصش که با معصومیتی عجیب و ساده پوشی جالبی آمیخته شده بود، حتی سالها پس از مرگش مورد توجه اهالی سینما و سینمادوستان قرار دارد. ستاره ای که به «آخرین معصوم سینما» معروف بود و حضور او در تعدادی از کلاسیک های عاشقانه سینما در اعطای این لقب به او موثر بود.

امروز سالروز تولد این ستاره فقید است. این هنرپیشه هلندی‌تبار متولد بلژیک، همواره با کلاسیک های خاطره انگیزی چون «بانوی زیبای من»، «صبحانه در تیفانی»، «سابرینا» و «تعطیلات رومی» شناخته می شود و برای فیلم آخر هم در سال ۱۹۵۴ موفق به تصاحب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

آ دری هپبورن در روز ۴ مه ۱۹۲۹ درخانواده‌ای با پیشینه‌ اشرافی در بروکسل به جهان آمد و سپس به همراه خانواده‌ راهی هلند شد. شانزده ساله بود که برای همیشه هلند را ترک کرد و به انگلستان رفت. با توجه به آشنایی‌اش با باله آرام‌آرام به صحنه رقص و نمایش نزدیک شد و نقش‌های کوچکی در تئاتر و سپس سینما به عهده گرفت.

استعداد بازیگری آدری هپبورن روی صحنه تئاتر و با نمایش “ژی‌ژی” شکوفا شد. این اثر که “کولت”، نویسنده‌ فرانسوی آنرا خلق کرده، قبلا در سینما و تئاتر اجرا شده بود، اما در صحنه‌ برادوی نیویورک و با بازی هنرمندانه‌ آدری هپبورن بود که سیمای دخترکی ساده‌دل و مهربان به نام ژی‌ژی به طور واقعی جان گرفت.

هپبورن درسال ۱۹۵۳ در اولین فیلم امریکایی خود به نام «تعطیلات رمی» به کارگردانی ویلیام وایلر شرکت کرد ودر کنار گریگوری پک بازی دلنشین و ماهرانه‌ای ارائه داد که برای او یک جایزه اسکار به ارمغان آورد. درخور توجه آنکه تهیه‌کنندگان این فیلم در ابتدا الیزابت تیلور را برای این نقش درنظر داشتند، اما کارگردان این فیلم سخت تحت تاثیر تست‌ صحنه آدری هپبورن قرار گرفت و نقش رابه او واگذار کرد

آدری هپبورن از سال ۱۹۵۲ و پس از ایفای نقش ژی‌ژی نامی آشنا برای دنیای نمایش بود. او در رشته‌ای از فیلم‌های سینمایی ماندگار نقش آفرید. هپبورن با چشمان درشت، چهره پراحساس و اندام ظریف خود بزودی در بسیاری دل‌ها جای گرفت.

سینمادوستان در ایران فیلم های این بازیگر را با دوبله به یادماندنی مهین کسمایی، هنرمند درگذشته به یاد می آورند.

او یک بار نیز به دلیل فعالیتهای خیرخواهانه اش برای کودکان در سال ۱۹۹۳موفق به کسب جایزه انساندوستی اسکار شد که در فقدانش، پسرش آنرا دریافت کرد. او آخرین بار با فیلم «همیشه» ساخته استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۹ روی پرده دیده شد.

هپبورن به دلیل سرطان آپاندیس در سن ۶۳ سالگی درگذشت. او اگر امروز زنده بود، تولد ۹۰ سالگی اش را جشن می گرفت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *