تبعات نخستین شکست رئال در لالیگا /زیزو در سراشیبی


نخستین شکست لالیگایی رئال مادرید شنبه شب بالاخره رقم خورد و زین‌الدین زیدان که تعدادی از ستاره‌هایش را به دلایل مختلف در اختیار نداشت در زمین مایورکا شکست خورد. رئالی‌ها حالا صدر جدول را به رقیب دیرینه واگذار کرده‌اند و اگرچه تا پایان فصل زمان زیادی باقی‌مانده اما نمایش تیمش در هفته‌های اخیر و به‌خصوص برابر مایورکا نگرانی‌هایی را میان هواداران به وجود آورده است.

تجربه ناموفق

زیدان این ایده را در سر داشت که با همان استراتژی قبلی خود که به کمک آن توانست دوگانه را در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کسب کند در این فصل تیمش را راهی زمین کند. او در آن زمان در دیدار برابر تیم‌هایی چون ایبار، لگانس، گرانادا و خیخون که در رده‌های پایین جدول حضور داشتند از نفرات ذخیره و تیم دوم خود استفاده می‌کرد تا ستاره‌های تیمش فرصت کافی برای استراحت داشته باشند و در مسابقات مهم با تمام قوا حاضر شوند. این استراتژی در آن فصل نتیجه داد و رئال هم لالیگا را برد و هم لیگ قهرمانان را فتح کرد اما در این فصل اوضاع کاملا فرق می‌کند.
سرمربی فرانسوی در مصاف با اوساسونا در این فصل هشت تغییر در تیمش ایجاد کرد و به برتری ۲ بر صفر نیز رسید اما اوضاع در سن‌مویکس کاملا فرق کرد. اعتماد به بازیکنانی چون اودریوزولا، ایکو، خامس و یوویچ نتیجه نداد و تیم او با یک گل شکست خورد. در این شرایط شاید رئال خوش شانس بوده که ال‌کلاسیکوی هفته آینده به تعویق افتاد تا در وضعیت کنونی برابر بارسای صدرنشین قرار نگیرد.
از سوی دیگر رئال سه‌شنبه‌شب در ورزشگاه علی‌سامی‌ین استانبول میهمان گالاتاسرا است تا سومین دیدار خود در لیگ قهرمانان را برگزار کند. دیداری حساس و سرنوشت‌ساز برای زیدان و تیمش که می‌تواند تا حدی آینده این تیم در ادامه رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان را مشخص کند. رئالی‌ها در دو بازی قبلی خود برد نداشته‌اند و پس از شکست در پاریس، برابر بروخه بلژیک نیز در برنابئو به تساوی ۲ – ۲ رسیدند تا حتی کار صعود آنها به دور بعد هم سخت شود. حذف در مرحله گروهی برای قهرمان ۱۳ دوره این مسابقات اصلا قابل قبول نیست و یک فاجعه محسوب می‌شود.
رئال در مصاف با مایورکا و در غیاب تونی کروس، از خامس و ایکو در میانه میدان استفاده کرد اما این دو بازیکن نتوانستند جای خالی ستاره آلمانی را پر کنند. خامس پیش از شروع هفته بازی‌های ملی در فرم خوبی قرار داشت و حتی موفق به گلزنی هم شده بود اما در این بازی و تنها با گذشت دو هفته از آن زمان بسیار ضعیف ظاهر شد. پاس‌های اشتباه او در میانه زمین باعث شد تا رئال نتواند به خوبی مهاجمانش را تغذیه کرده و به گل برسد. هافبک کلمبیایی حتی در برگشت‌ها هم به‌خصوص در نیمه اول عملکرد ضعیفی داشت و روی گل مایورکا هم جای خالی او حس شد. در نیمه دوم تلاش بیشتری داشت تا رئال را از شکست نجات دهد اما درنهایت نتوانست برای تیمش مفید باشد.
ایسکو هم از آمادگی بدنی دور بود که شاید مهم‌ترین دلیل آن مصدومیت اخیرش بود. نمایش ضعیف او در این دیدار نشان داد که اصلا شایسته حضور در ترکیب اصلی نبوده است. ایسکو از زمانی که مالاگا را به مقصد مادرید ترک کرده‌ است حضورش در زمین روند نزولی داشته و در حالی که در فصل نخست در ۵۸ درصد بازی‌های تیمش حضور داشت این آمار در سال‌های بعد به ترتیب ۷۱درصد، ۵۶درصد، ۴۲درصد، ۵۳درصد، ۳۳درصد و ۱۳درصد بوده و تقریبا به یک نیمکت‌نشین محض بدل شده است. لوکا یوویچ جوان نیز که قرار بود مشکل گلزنی رئال در این فصل را حل کند هنوز نتوانسته نمایش خوبی داشته باشد و پس از هشت بازی و ۲۸۷ دقیقه پایش به گلزنی باز نشده است.

 بدتر از سولاری

زیدان پس از عملکرد ضعیف سانتیاگو سولاری قرار بود رئال را از بحران خارج کرده و تیمش را دوباره به اوج برگرداند اما عملکردش در دوره دوم حضورش روی نیمکت این تیم فعلا از سولاری بدتر بوده است. در حالی که زیزو در ۲۰بازی در لالیگا تنها ۱۰ برد داشته و ۵۰ بازی‌ را با پیروزی پشت سر گذاشته است. سولاری ۷۰٫۵۹ درصد برد در دیدارهایی که روی نیمکت این تیم بود را کسب کرد و عملکرد به مراتب بهتری نسبت به مربی فعلی داشت. البته زیدان در دوره نخست حضورش ۷۰٫۸۳ درصد از بازی‌هایش را برده بود اما در دوره جدید دیگر رونالدویی در تیم نیست که بتواند در شرایط بحرانی تیمش را نجات داده و با گلزنی‌هایش ضعف‌های تیم را برطرف کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *