تصمیمات سخت اسکوچیچ برای بازی با سوریه/معمای قدوس و لزوم تغییرات در تیم ملی


سایت بدون – بازی با لبنان اثری بر تیم ملی گذاشت که به بازی با سوریه اهمیتی بیشتر بدهد. دیگر نگاه تیم ملی به هر حریفی، حرفه‌ای‌تر از گذشته است و نمی‌تواند با تصورات خود یک بازی را آسان فرض کند.
البته بی‌شک دراگان اسکوچیچ و همکارانش پیش از سفر به لبنان می‌دانستند که در صیدا با پدیده گروه A مواجه می‌شوند اما شاید باور این بود که اگر گره‌ای در بازی ایجاد شود، باز کردنش آسان باشد، نه اینکه کار به پیروزی در دقیقه ۵+۹۰ بکشد.
۲ گل و پیروزی تیم ملی در وقت اضافه بازی با لبنان، این تیم را با حال و هوای تازه‌ای سراغ بازی با سوریه می‌فرستد. غیبت مهدی طارمی و علی جهانبخش و البته غیبت دراگان اسکوچیچ روی نیمکت می‌تواند کار تیم ملی را مقابل سوریه سخت کند.
در بازی با لبنان وقتی وحید امیری به خط جلو آمد و نقش وینگر- فوروارد را بازی کرد، ورق را برگرداند و از شکست، پیروزی ساخته شد. شاید دراگان اسکوچیچ این‌بار وحید امیری را از آغاز بازی جانشین جهانبخش کند و این نیز فرصتی برای سنجش این تغییر در تیم ملی است: اینکه وحید امیری بازیکن ۹۰ دقیقه‌ای برای بازی در پست وینگر است یا تصمیم بهتر این است که در دقایقی کوتاه وارد کار حمله شود و بر بازی اثر بگذارد؟
تیم ملی در بازی با سوریه اگر وحید را به وینگر تبدیل کند، باید تکلیف خود را در پست دفاع چپ نیز روشن کند. آیا این‌بار پست دفاع چپ بدون تعویض، بازیکنی ۹۰ دقیقه‌ای خواهد داشت؟
تیم ملی در بازی با سوریه پرسش‌های دیگری هم پیش روی خود می‌بیند. این تیم امروز نمی‌داند که دوباره قرار است به سامان قدوس به عنوان بازیکن شروع‌کننده اعتماد کند یا سامان بازی را از نیمکت شروع خواهد کرد؟ قدوس در بازی با لبنان شباهتی به آنچه از او توقع می‌رفت، نداشت. حالا این تصمیم اسکوچیچ است که بازی با لبنان را فراموش کند و دوباره به سامان اعتماد کند یا این‌بار در ترکیب بدون طارمی، جور دیگری دست ببرد. اسکوچیچ احتمالاً باید فهمیده باشد که با سپردن مسئولیت نصفه نیمه به سامان نمی‌توان از او توقع بهترین بازی را داشت. سامان یا پلی‌میکر در ۱-۳-۲-۴ است و یا در سیستم دیگر نمی‌تواند بازی و بازیسازی را با احمد نوراللهی تقسیم کند.
شاید کریم انصاری‌فرد آن بازیکنی باشد که با بیرون راندن سامان از ترکیب، اسکوچیچ به میدان بفرستد، اگر چه اسکو با حضور همزمان سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد بازی‌هایش را شروع نمی‌کند و اگر این تصمیم را بگیرد، ایده تازه‌ای را در تیمش به کار گرفته است.
تیم ملی در بازی با لبنان با مشکلات و گره‌هایی مواجه شده بود که پیروزی در وقت اضافه نمی‌تواند باعث فراموشی آنها شود. برای بازی با سوریه لازم است که تیم ملی درباره خودش تصمیمات تازه‌ای بگیرد. بعضی از این تصمیمات مثل پیدا کردن جانشین جهانبخش اجباری است و بعضی دیگر از تصمیمات برای بهبود وضعیت فنی تیم باید گرفته شود.
دراگان اسکوچیچ در بازی با سوریه به رغم غیبت به دلیل محرومیت، تکلیف چند موضوع را باید با خودش و تیمش روشن کند، مثل بازی گرفتن یا نگرفتن از سامان در پست واقعی سامان، تصمیم درباره دفاع چپ در صورت جلو آمدن وحید امیری و تصمیم درباره اینکه آیا به کریم انصاری‌فرد بیش از آنچه تا امروز دیده‌ایم اعتماد دارد؟

فرشاد کاس‌نژاد /ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *