تصورات نادرست از فشارخون بالا که می‌تواند به عوارض حاد ناشی شود/۸ اشتباه پرفشار!

فشارخون بالا از جمله مشکلاتی است که می‌تواند با آسیب به بافت‌های مختلف بدن موجب بروز مشکلات جدی و بیماری‌های مختلف در افراد شود. برخلاف بسیاری از بیماری‌ها در بیشتر موارد ابتلا به فشارخون موجب بروز علائم مشهودی نمی‌شود و به همین خاطر بسیاری از افراد مبتلا به این ناراحتی از بیماری خود اطلاعی ندارند و با بروز مشکلات و بیماری‌های حاد نشأت‌گرفته از فشارخون بالا ممکن است از این موضوع باخبر شوند. بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی ۱۳/۱ میلیارد نفر در سراسر جهان به پرفشاری خون مبتلا هستند. با این وجود هنوز این بیماری و روش درمان آن به خوبی شناخته نشده و افزایش آگاهی و آشنایی با برخی تصورات نادرست در مورد این بیماری می‌تواند از گسترش آن در میان افراد و بروز عوارض حاد ناشی از آن مؤثر باشد.

منبع: Medical News Today

ابتلا به فشارخون بالا نگران‌کننده نیست!
فشارخون بالا موضوعی کاملا جدی است و نباید به آن بی‌توجهی کرد و اگر تحت‌درمان قرار نگیرد می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات سلامت مانند حمله‌قلبی، سکته‌مغزی، بیماری‌های کلیوی، نارسایی قلبی، آنژین قلبی، نابینایی، اختلالات جنسی و مشکلات عروق محیطی شود.  فشارخون به روش‌های مختلفی می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد؛ برای مثال فشار بالای درون شریانی به مرور زمان موجب کاهش خاصیت ارتجاعی رگ‌ها می‌شود. این موضوع در ادامه با کاهش خون‌ و اکسیژن‌‌رسانی به قلب موجب آسیب به بافت قلب خواهد شد یا در حالت دیگر با آسیب به مویرگ‌های ظریف مغزی می‌تواند خطر مسدودشدن یا پارگی عروق مغزی را افزایش دهد.

فشارخون بالا ارثی است
و کاری از من ساخته نیست

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، یکی از عوامل ایجاد فشارخون بالا، ژنتیک است و می‌تواند در طول نسل‌ها منتقل شود. با این وجود فشارخون بالا غیرقابل اجتناب نیست، حتی اگر از لحاظ ژنتیکی بیشتر در معرض ابتلا باشید! در بیشتر موارد این سبک‌زندگی افراد مانند نوع تغذیه آنهاست که موجب بروز این شرایط می‌شود.
در مطالعه‌ای که در آن ژنتیک، سبک‌زندگی و سلامت ۲۷۷هزار نفر بررسی شده بود، مشخص شد دنبال‌کردن سبک زندگی سالم موجب کاهش فشارخون فارغ از وجود عامل ژنتیکی ابتلا به فشارخون بالا خواهد شد.


اگر مبتلا به فشارخون بالا باشم
از علائم آن متوجه می‌شوم

تنها روش تشخیص ابتلا به فشارخون بالا، اندازه‌گیری آن است. در بسیاری از موارد افراد مبتلا به فشارخون بالا علائم یا نشانه خاصی بروز نمی‌دهند.
بر اساس آخرین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۹۵ حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به فشارخون بالا مبتلا هستند که از این میان ۴۰درصد آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. به همین علت بسیاری متخصصان فشارخون بالا را «قاتل‌خاموش» می‌نامند.

فشارخون بالا فقط در مردان مشاهده می‌شود
اگرچه ممکن است هر فردی با هر جنسیتی به فشار خون بالا مبتلا شود، میزان خطر ابتلا به پرفشاری خون در مردان تا ۴۵سالگی بیشتر از زنان است. اما در سنین بین ۴۵تا۶۴سالگی، تفاوت معنی‌داری میان درصد ابتلای زنان و مردان به فشار خون بالا وجود ندارد. اما جالب است بدانید در افراد بالای ۶۴سال، زنان با خطر بالاتری برای ابتلا به پرفشاری خون روبه‌رو هستند.


با افزایش سن، ابتلا به پرفشاری‌خون حتمی است

بر خلاف تصوری که ممکن است برخی افراد داشته باشند، ابتلا به فشارخون بالا با افزایش سن یک سرنوشت محتوم نیست. گرچه ابتلا به فشارخون بالا بیشتر در سنین بالا مشاهده می‌شود، اما ممکن است افراد میانسال یا حتی جوان را نیز درگیر کند.  
به طور میانگین ۷/۵درصد از افراد ۱۸تا۳۹سال، ۳۳/۲درصد از ۴۰تا۵۹سال و ۶۳/۱ درصد از افراد با سنین بالای ۶۰ با مشکل فشار خون درگیر هستند. با وجود این که افزایش سن می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهد اما رعایت برخی نکات در سبک زندگی می‌تواند به میزان شگفت‌آوری خطر ابتلا را کاهش دهد.

به غذا نمک نمی‌زنم
پس مصرف سدیم زیادی ندارم!

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی(WHO) برای حفظ فشارخون در حالت سلامت باید روزانه کمتر از ۵گرم نمک خوراکی مصرف شود. به گفته کارشناسان این سازمان با کاهش مصرف نمک خوراکی تا حد مجاز می‌توان سالانه از مرگ ۲/۵‌میلیون نفر در دنیا پیشگیری کرد. اما استفاده نکردن از نمکدان سر میز غذا یا هنگام آشپزی به‌تنهایی نمی‌تواند میزان مصرف سدیم در حد مجاز در کل رژیم غذایی را تضمین کند. برای این کار حتما جدول ارزش غذایی روی بسته‌های مواد غذایی را باید بررسی کنیم. نمک در طیف گسترده‌ای از مواد خوراکی به‌ویژه موادغذایی فرآوری‌شده به کار می‌رود و چه‌بسا میزان بالای نمک در برخی مواد غذایی شگفت‌زده‌تان کند.


پس از رسیدن به فشارخون طبیعی
می‌توانم داروهایم را مصرف نکنم

در برخی افراد مبتلا به فشارخون بالا ممکن است پس از مدتی مصرف دارو، فشار خونشان به حالت طبیعی باز گردد اما در بیشتر موارد، مشکل فشارخون بالا تا آخر عمر با فرد همراه خواهد بود.  بنابراین باید داروی فشارخون حتما زیر نظر پزشک مصرف شود و فقط با دستور پزشک میزان آن کاهش یابد یا قطع شود اما در نظر داشته باشید این مشکل معمولا طولانی‌مدت است و باید تا آخر عمر تحت کنترل و مراقبت قرار بگیرد.

فشارخون بالا درمان‌شدنی است
در حال حاضر هیچ روش درمان قطعی برای فشارخون بالا پیدا نشده اما راهکارهایی برای کنترل شرایط و کاهش اثرات آن بر سلامت فرد وجود دارد. مواردی مانند: استفاده از رژیم غذایی سالم، ورزش‌کردن، کنترل استرس، دوری از مصرف دخانیات، حفظ تناسب اندام و مصرف مرتب داروها.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *