تهدیدهای «مومو» را جدی نگیرید

سایت بدون – چند روزی است که چالشی جدید در شبکه‌های اجتماعی بویژه واتس اپ رعب و وحشت زیادی در بین خانواده‌ها به وجود آورده است چرا که این چالش کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده است. اما این ماجرا زمانی جدی‌تر و هراس انگیزتر شد که خبر مرگ پسری ۱۱ ساله به‌نام مانی در اهواز به خاطر ترس از این بازی منتشر شد. تصاویری از این پسر بچه در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته که گفته می‌شود پدرش از آن به‌عنوان آخرین تصاویر مانی در چالش مومو یاد کرده است. در این خبر آمده که مانی به علت ترس و وحشت ناشی از پیام‌های تهدید‌آمیز مومو و تصاویر ترسناکی که برایش ارسال شده هنگام خروج از خانه دچار ایست قلبی شده و جان باخته است.
این در حالی است که سایت عصر جنوب به نقل از سرهنگ کیومرث کشوری، جانشین فرمانده انتظامی خوزستان آورده است  که تا کنون هیچ خانواده‌ای برای شکایت در این باره به پلیس اهواز مراجعه نکرده‌ است و پلیس فتا نیز شکایتی مبنی بر قربانی گرفتن چالش مومو در اهواز دریافت نکرده است.
هشدار پلیس فتا به «چالش مومو»
 فارغ از صحت و سقم خبر مرگ پسربچه در اهواز آنچه قطعی است اینکه چنین چالشی در شبکه اجتماعی فیس بوک و البته به تازگی در واتس اپ راه‌اندازی شده و پلیس فتا نیز چند روز قبل به خانواده‌ها در این باره هشدار جدی داده بود. سرهنگ شاهین حسنوند، رئیس پلیس فتا خوزستان درباره انتشار «چالش مومو» در شبکه‌های اجتماعی سطح استان اظهار داشت: با توجه به دریافت گزارشی با عنوان چالش مومو در شبکه‎های اجتماعی و اهمیت موضوع، بررسی این چالش خطرآفرین در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
وی افزود: در روزهای گذشته پیامی به‌نام «چالش مومو» در شبکه‌های اجتماعی بخصوص واتس اپ منتشر شده که اغلب در استان‌های جنوبی شاهد آن بوده‌ایم و برخی کاربران نیز که بیشتر آنها دانش‌آموز بوده‌اند، این پیام‌ها را که حاوی تصاویر مومو هستند دریافت کرده‌اند. برای برخی از کاربران واتس آپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و خارجی پیام‌هایی به زبان فارسی ارسال شده که از آنها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ مومو با استفاده از یک حساب کاربری واتس‌اپ، یک لینک تماس برای افراد ارسال کرده و پس از شروع به گفت‌و‌گو با افراد، آنها را به رفتارهای خطرناک دعوت می‌کند. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان داده که عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.
وی بیان کرد: انتظار می‌رود والدین خونسردی خود را حفظ کرده و توصیه‌های لازم را به فرزندان خود منتقل کنند. پلیس فتا پیش‌تر در خصوص خطرات احتمالی استفاده دانش‌آموزان از پیام رسان‌های خارجی هشدار داده بود ولی متأسفانه همچنان شاهد هستیم که والدین اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند و همین موضوع زمینه ساز این مشکلات شده است.
سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتا استان بوشهر نیز با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران بویژه دانش‌آموزان اظهار داشت: والدین دقت داشته باشند که نباید تهدیدات ارسال‌کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی گرفته و باعث انتقال نگرانی و استرس به فرزندان خود شوند. موضوع شناسایی هویت ارسال کنندگان پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو با همکاری پلیس فتا ناجا به‌صورت ویژه در دستور کار بوده و همچون موارد گذشته، این مجرمان سایبری که باعث ایجاد مزاحمت برای دانش‌آموزان و نگرانی خاطر خانواده‌ها شده، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
وی از والدین درخواست کرد: با توجه به درک بهتر والدین از تهدیدات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، انتظار می‌رود تا درصورت مشاهده هرگونه محتوای مومو توسط فرزندان شان، با آنها صحبت کرده و نگرانی و استرس آنها را کاهش دهند.

مومو چیست؟
طبق گزارش دیلی میل، یک بازی آنلاین جدید و ترسناک و البته بسیار خطرناک در واتس اپ در هفته‌های اخیر در دنیا همه‌گیر شده و جان نوجوانان را تهدید می‌کند و خانواده‌ها نگران هستند که مانند نهنگ آبی منجر به مرگ و خودکشی عده ای شود. چالش مومو تصویری ترسناک از زنی با چشم های برآمده  و زشت است که احتمالاً بر گرفته از کار هنرمند ژاپنی به‌ نام هایاشی است.
مومو یک زن ترسناک و در حقیقت یک عروسک ژاپنی است. اما پس از اینکه به‌عنوان یک چالش خودکشی رواج یافت، این عروسک در پروفایل کسی که با شماره‌های مختلف با شما تماس می‌گیرد قرار می‌گیرد.مومو با ارسال فرامین و تصاویر خشونت به کاربر شروع می‌شود و در صورت امتناع از رعایت قوانین بازی، کنترل کننده می‌ترسد.این بازی در اپلیکیشن واتس اپ گسترش پیدا کرده و به این صورت است که مرحله اول شماره تماسی به‌صورت ناشناس، کاربران را به چالش دعوت کرده و آنها را تحریک می‌کند تا به مومو یک پیام ارسال کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *