توصیه‌هایی برای افزایش عمر مفید لپ‌تاپ‌هایمان/راز بقا

سایت بدون – نیازی به گفتن نیست که با توجه به شرایط فعلی، خرید لپ‌تاپ جدید کار هر کسی نیست و بسیاری از ما مجبوریم تا اطلاع ثانوی از آنچه داریم حداکثر استفاده را ببریم. در نتیجه، صحبت از آخرین مدل‌های سال و لپ‌تاپ‌های معمولی‌ای که اکنون در بازار داخلی قیمت‌هایی بیشتر از ۳۰ میلیون تومان دارند، خیلی منطقی نیست و بهتر است سراغ روش‌هایی برویم که می‌توانند تا جای ممکن ما را از مراجعه به بازار و خرید سیستم جدید بی‌نیاز کنند. به هر حال چه به‌ دلیل کمک به حفظ محیط‌‌‌زیست، چه به‌خاطر پیشگیری از شیوع کرونا و چه به‌دلیل داشتن برنامه‌های مهم‌تر فعلا تصمیم به خرید یک لپ‌تاپ جدید نداشته باشید، جای نگرانی نیست. راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش عمر مفید لپ‌تاپ شما شود. در ادامه به چند مورد مهم در این زمینه و آنچه می‌توانید برای محافظت بیشتر از این دارایی ارزشمندتان انجام دهید اشاره می‌کنیم. نویسنده : خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری    حادثه خبر نمی‌کند
عمر یک لپ‌تاپ درست مثل یک انسان به‌ عوامل متعددی بستگی دارد: بخشی به سبک‌زندگی سالم، بخشی به خصوصیات ژنتیکی و بخشی دیگر به شانس و تصادف. هیچ روش تضمین‌شده‌ای برای محاسبه عمر یک لپ‌تاپ وجود ندارد و هرگز نمی‌توان با قطعیت گفت یک لپ‌تاپ همان اوایل استفاده خراب نمی‌شود یا می‌تواند برای مدت به‌خصوصی جوابگوی نیازهای شما باشد. حتی ممکن است از وسیله‌ای اصلا درست نگهداری نکنید و بسیار بیشتر از آنچه شما انتظار دارید عمر کند. 
همه ما دوستانی داریم که لپ‌تاپ‌های قدیمی و شکسته‌ای دارند که انگار بهتر از برخی سیستم‌های جدید و روزآمد کار می‌کنند و همه ما کسانی را دیده‌ایم که تنها چند هفته بعد از خرید یک لپ‌تاپ مجبور به استفاده از گارانتی آن شده باشند. بنابراین درنظر داشته باشید توصیه‌های ارائه شده تنها جنبه کلی دارند و درنهایت عمر لپ‌تاپ کاملا دست من و شما نیست.
   به‌فکر روزهای بارانی باشید
تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌های شخصی و اطلاعات ضروری از آن توصیه‌هایی است که کسی جدی نمی‌گیرد، مگر آن‌که داغ از دست دادن سال‌ها اطلاعات، تصاویر و فیلم‌های شخصی را چشیده باشد. یادتان باشد هرچقدر بیشتر از یک لپ‌تاپ استفاده کنید، مقدار فایل‌ها و اطلاعات غیرقابل‌ جایگزینی شما و نیز احتمال از دست دادن تمام آنها در اثر خرابی لپ‌تاپ قدیمی شما بیشتر خواهد شد. در نتیجه، قبل از هر کار دیگری از تمام فایل‌های شخصی و اطلاعات ضروری سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا بتوانید در آینده آنها را احیا کنید. 
   نازک‌تر از گل
منظور ما از این عبارت، لالایی خواندن برای لپ‌‌تاپ پیش از خاموش کردن آن نیست، بلکه مقصود لزوم استفاده از عقل و منطق هنگام کار با آن است. مثلا وقتی فرزندتان شروع به پیانو نواختن با کیبورد نازک لپ‌تاپتان می‌کند به‌جای گرفتن عکس و فیلم و گذاشتن آن در اینستاگرام بهتر است به این فکر کنید که بعد از این نمایش نه‌چندان جذاب چه‌چیزی از کیبورد گران‌قیمت پروانه‌ای مک‌بوک شما باقی خواهد ماند. برخی از موارد دیگری که بد نیست در نظر داشته باشید عبارتند از:
  لپ‌‎تاپ را زیر تابش مستقیم نور آفتاب و در فضای باز رها نکنید.
  حیوانات خانگی و بچه‌ها را از آنها دور نگه دارید.
  هرگز آنها را در لبه میز و جاهای بلند رها نکنید. (این کار را با هیچ شیء دیگری هم انجام ندهید)
  قبل از استفاده دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنید تا انتقال آلودگی، خاک و کثیفی به لپ‌تاپ را به‌ حداقل برسانید.
  هرگز دوروبر لپ‌تاپ‌تان چیزی (چه خوراکی و چه نوشیدنی) میل نکنید،درصد بالایی از خرابی‌های لپ‌تاپ‌ها به‌دلیل خوردن و آشامیدن در نزدیکی آنها اتفاق می‌افتد.
  اگر هر چندوقت یک‌بار از آن استفاده می‌کنید، لپ‌تاپ را در جای خشک و بدون گردوخاک‌ بگذارید. 
  وقتی در حالت Sleep  قرار دارد رو یا زیر آن را با پارچه و دیگر منسوجات نپوشانید.
  همیشه لپ‌تاپ را به برق متصل نکنید و گاهی از باتری هم استفاده کنید تا از خرابی احتمالی آن یا دیگر مشکلات الکتریکی احتمالی باخبر شوید.
  در اطراف دستگاه خود سیگار نکشید، هیچ‌چیز مثل دود سیگار باعث افت عملکرد تدریجی سیستم‌های رایانه‌ای نمی‌شود. 
   از نظافت غافل نباشید
تمیز کردن درون و بیرون لپ‌تاپ به‌صورت منظم یکی از کارهایی است که نباید هرگز فراموش کنید. وقتی به‌صورت روزمره و برای مدت طولانی از یک دستگاه استفاده می‌کنید، ممکن است نسبت به تغییرات کوچک ظاهری یا کثیف شدن آن بی‌توجه شوید، درحالی که نظافت پیوسته بدنه، پورت‌ها و ورودی‌های دستگاه و نیز خروجی رادیاتور و فن‌های لپ‌تاپ می‌تواند در کنار حفظ زیبایی ظاهری سیستم، در درازمدت شما را از هزینه‌های احتمالی تعمیر و نگهداری دور کند. مورد دیگر، رعایت نظافت درون لپ‌تاپ است که البته منظور ما باز کردن و تمیز کردن قطعات داخلی آن نیست. 
هر از گاهی سری به فایل‌ها و اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه خود بزنید، موارد غیرضروری یا بدون کاربرد را حذف کرده و نرم‌افزارهایی را که به‌صورت خودکار پس از روشن شدن سیستم بالا می‌آیند، محدود کنید. 
البته این کارها تاثیر مستقیم و قابل اندازه‌گیری روی عمر لپ‌تاپ شما ندارند، اما واقعیت این است که یک سیستم سبک و چالاک کمتر تحت فشار قرار می‌گیرد و هنگام اجرای برنامه‌ها حرارت کمتری تولید می‌کند که در درازمدت می‌تواند باعث افزایش عمر سیستم شما شود.
 البته هر از گاهی این روش تمیزکاری مقطعی و موردی جوابگو نیست و باید به ‌فکر یک خانه‌تکانی اساسی باشید که شامل پاک کردن‌هارد، نصب آخرین نسخه سازگار سیستم‌عامل و به‌روزرسانی تمام نرم‌افزارهای Driver  سیستم شما می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *