توصیه ساموئل اتوئو به لیونل مسی/ تا ۷۰ سالگی بازی کن


سایت بدون – به اعتقاد خیلی‌‌ها، ساموئل اتوئو بهترین فوتبالیست‌ آفریقایی تاریخ است. او در رئال مادرید دوران بازیگری‌ حرفه‌ای‌اش را استارت زد، در بارسلونا به موفقیت و به اوج رسید و با اینتر یک قهرمانی دیگر در لیگ قهرمانان اروپا را به دو قهرمانی قبلی‌اش در این تورنمنت به همراه بارسا اضافه کرد. حالا او میان قطر و میلان در رفت و آمد است و خانواده‌اش هم منتظر تصمیم‌گیری درباره آینده‌ این ستاره کامرونی هستند. به همین بهانه روزنامه مارکای اسپانیا با اتوئو گفت‌و‌گویی انجام داده است.



آیا تا به حال فرصت کرده‌ای از استادیوم تازه تأسیس دوحه دیدن کنی؟
وقتی این استادیوم در حال احداث بود، بله، من به آنجا سر زدم اما از زمانی که ساختش تمام شده نه چون ویروس کرونا شیوع پیدا کرد. ما مدتی است که به همین دلیل خانه‌نشین شده‌ایم. به همین دلیل من فقط عکس‌‌های این استادیوم را بعد از پایان ساختش دیده‌ام و با دیدنش وسوسه شده‌ام دوباره کفش‌های فوتبالم را بردارم و به زمین فوتبال برگردم. البته الان که در باغچه خانه‌ام بازی می‌کنم بیشتر از ۵ دقیقه دوام نمی‌آورم. پس فقط برای لذت بردن از تماشای فوتبال به عنوان یک تماشاگر به این ورزشگاه خواهم رفت.
فوتبال در اسپانیا بعد از سه ماه وقفه به خاطر کرونا دوباره از سر گرفته شد. فکر می‌کنی که سرنوشت این فصل لالیگا چه می‌شود؟
مثل همیشه. اگر بارسلونا قهرمان شود، به نظر من همه چیز خوب است. می‌دانم که بارسلونا و مایورکا به زودی به مصاف هم می‌روند، دو تیمی که همیشه در قلب من هستند. من نمی‌توانم از نزدیک بازی را تماشا کنم اما از تلویزیون بازی را نگاه می‌کنم و طرفدار هر دو تیم خواهم بود.
در بارسلونا رشد کردی اما فوتبال را با رئال مادرید آغاز کردی، درست است؟
من با رئال مادرید هیچ مشکلی ندارم. این باشگاه به من اجازه داد رؤیای فوتبالیست شدنم را محقق کنم. من فرصت بازی در این تیم را نداشتم اما در تیمی دیگر توانستم موفقیت کسب کنم و احساسم نسبت به بارسلونا هم از همین جا نشأت می‌گیرد. من از همه آنهایی که به من کمک کردند این احساس را داشته باشم تشکر می‌کنم و آن پنج، شش سالی را هم که در بارسلونا سپری کردم، فراموش نخواهم کرد. دو سال اولی که در بارسلونا بودیم، ما شبیه به پلی‌استیشن فوتبال بازی می‌کردیم. ما گروهی از دوستان بودیم که در کنار یکدیگر می‌خواستند اوقات خوبی را در داخل و خارج از زمین بازی داشته باشند. وقتی شما تیمی مانند آن بارسلونا دارید، با کیفیتی که آن تیم داشت، موفقیت‌تان تضمین شده است.
آیا امکان بازگشتت وجود دارد و اگر برگردی در چه پستی مشغول خواهی شد؟
رؤیای من بازگشت بود اما الان دوران بازیگری من تازه به پایان رسیده است و من هم دارم از تعطیلات طولانی‌ام در کنار خانواده‌ام لذت می‌برم و خودم را برای زندگی آینده آماده می‌کنم.
چه زمانی کارت را به عنوان سرمربی آغاز می‌کنی؟
الان به اینکه تا یک سال دیگر چه کاری انجام خواهم داد فکر نمی‌کنم. من الان فقط به فردایم فکر می‌کنم، اینکه به دخترم کمک کنم تکالیفش را انجام دهد چون همیشه اینقدر وقت نداشتم که به او کمک کنم. من الان کمی از فوتبال فاصله گرفته‌ام و بیشتر روی خانواده‌ام تمرکز دارم. فکر می‌کنم که به این شیوه می‌توانم با آرامش خاطر بیشتری خودم را برای آینده آماده کنم.
آیا به نظر تو هم بارسلونا بیش از اندازه به لیونل مسی وابسته است؟
این طبیعی است. لئو بهترین بازیکن دنیا و بهترین بازیکن تاریخ است. من هم اگر بخواهم ترکیب بارسلونا را انتخاب کنم از مسی می‌پرسم که او می‌خواهد چه کسانی در کنارش و در تیمش بازی کنند. هر تیمی در دنیا مسی را می‌خواهد. پس شما باید از او حمایت کنید. او دیگر نمی‌تواند مانند یک پسر ۲۵ ساله بدود اگرچه هنوز هم گاهی اوقات این کار را انجام می‌دهد. کاری که ما به عنوان یک هوادار بارسلونا باید انجام دهیم این است که بهترین تیم دنیا را در اختیار مسی قرار دهیم تا اجازه دهیم که او همچنان از بازی کردن لذت ببرد. او باید تا ۷۰ سالگی بازی کند تا ما باز هم بتوانیم لذت ببریم.
 قبلاً گفته‌ای که توانایی‌های فنی پپ گواردیولا را قبول داری اما شخصیت او را خیلی نمی‌پسندی. منظورت از این حرف چه بود؟
من هنوز هم پای حرفم هستم و تنها کسی هم نیستم که این حرف را زده است. تجربه کاری من زیر نظر پپ در بارسلونا را همه می‌دانند اما از نظر شخصی آن چیزی نبود که امید داشتم. بسیاری از بازیکنان هم همین را درباره او می‌گویند. به عنوان یک مربی، پپ طوری تیمش را برای بازی آماده می‌کند که نظیرش وجود ندارد. شیوه‌ای که او در سال ۲۰۰۹ ما را تمرین می‌داد باورنکردنی بود. نگاهی که او به فوتبال هجومی داشت، کنترل توپ، حفظ آن و گرداندن آن در زمین … او در انجام آن کار بهترین بود. به عنوان یک بازیکن شما هرگز احساس نمی‌کردید که خیلی دویده‌اید اما در واقع این کار را می‌کردید و چون از انجامش لذت می‌بردید متوجه سختی‌هایش نمی‌شدید. برای آن دسته از ما که از فوتبال خوب لذت می‌بریم، تکنیک‌های خاصی وجود دارد. به نظر من هم فوتبال مانند نقش بازی کردن در تئاتر است و تیکی‌تاکا هم مانند یک تئاتر خاص است. این شیوه پپ است.
فکر می‌کنی که ژاوی باید پیشنهاد مربیگری بارسلونا را قبول می‌کرد؟
من همین چند وقت پیش هم این را به خود ژاوی گفتم. به او گفتم که تا وقتی مسی هست باید به بارسلونا برگردد چون با حضور لئو در تیم کار او آسان‌تر می‌شود. ژاوی یک رهبر ذاتی است، کسی که می‌داند چطور باید احساسات را مدیریت کند، ضمن اینکه او آدم بسیار خوبی است. او فوتبال را می‌فهمد و من هم همین موضوع را به او گفتم. به او گفتم که باید برگردد و در کنار مسی شانس‌اش را امتحان کند.
همیشه گفته‌ای آندرس اینیستا بهترین بازیکنی بوده که در کنارش بازی کردی. حالا بگو کدامیک بیشتر تو را خشمگین می‌کند: اینکه خودت نتوانستی توپ طلا را ببری یا اینکه اینیستا نتوانست؟
من هرگز از نبردن توپ طلا عصبانی نشدم چون این مسأله به نظر مردم بستگی دارد. با این وجود باید بگویم از اینکه آندرس هرگز توپ طلا را نبرد خیلی ناراحتم. وقتی به بارسلونا رفتم از من پرسیدند کدام بازیکن توجه مرا جلب کرد و من هم گفتم اینیستا. آنجا ۷۰، ۸۰ خبرنگار بودند و همه آنها به چشم یک دیوانه به من نگاه می‌کردند. البته خب سال‌ها بعد همه دیدند که من درست می‌گفتم.
آیا ژوزه مورینیو نسبت به دیگر مربیانت تو را بهتر درک می‌کرد؟
ژوزه اول از همه برای من یک دوست است. او خیلی صاف و صادق است و وقتی که از چیزی خوشش نیاید آن را به خودت می‌گوید. هر دوی ما خلق و خویی قوی داریم و یکدیگر را خوب درک می‌کردیم. او یکی از بهترین افرادی بوده که من در فوتبال دیده‌ام. مردم دوست دارند او را آدمی جنجال‌ساز جلوه دهند اما این یک دروغ است. فوتبال و زندگی دارد دچار ریا می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند که با افراد صادق سروکار داشته باشند. مورینیو آدم فوق‌العاده‌ای است. نکته دیگر در مورد او هم این است که در فوتبال فقط به نتیجه اهمیت می‌دهد. او اینگونه به فوتبال نگاه می‌کند و از این نظر شماره یک است.

منبع: مارکا

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *