تولید الکتریسیته از باران!

سایت بدون -ابداع روشی جدید برای تولید جریان الکتریکی از قطرات باران که می‌توان ۱۰۰ لامپ LED را روشن کند.

بهره برداری از چرخه آب و تولید برق از روزهای بارانی، می‌تواند یکی از راه‌های رشد مصرف انرژی تجدید پذیر باشد. تاکنون دانشمندان نتوانسته اند از قطرات آب برای تولید مقدار قابل توجهی انرژی استفاده کنند اما ممکن است در این زمینه پیشرفت‌هایی صورت گرفته باشد.

در حالی که هنوز نتوانسته‌ایم چترهایی را بسازیم که دو برابر ژنراتورها نیرو تولید می‌کنند، اما آخرین دستاورد دانشمندان نشان می‌دهد می‌توان از قطرات باران در مقیاس قابل قبول و مقرون به صرفه نیرو تولید کرد. در این دستاورد هر قطره باران می‌تواند انرژی کافی برای روشن شدن ۱۰۰ لامپ LED را به وجود آورد. 

مهندس پزشکی Wang Zuankai از دانشگاه هنگ کنگ می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که قطره ۱۰۰ میکرولیتری آب که از ارتفاع ۱۵ سانتی متری رها می‌شود، می‌تواند جریانی بیش از ۱۴۰ ولت تولید کند که برای روشن شدن ۱۰۰ لامپ LED کوچک کافی است. 

دانشمندان سالیان سال است که به دنبال تولید چنین انرژی از قطرات آب هستند اما فیزیک تبدیل انرژی قطرات باران به جریان الکتریکی سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. 

تولید الکتریسیته از باران!

یکی از پیشرفت‌هایی که این تیم در تولید برق بر پایه قطرات (DEG) ایجاده کرده، استفاده از فیلم و صفحات پلی تترا فلئورو اتیلن (تفلون) بود که قادر است با برخورد مداوم قطرات باران یک سطح باردار را ایجاد کند تا به تدریج به اشباع مناسبی برسد. 

تیم دریافت با برخورد قطرات با این صفحه و پخش شدن آن، قطرات می‌توانند مانند یک پل عمل کنند که دو الکترود را به یکدیگر متصل می‌کند (الکترودهای آلومینیم و قلع اکسید ایندیوم که با تفلون پوشیده شده است). قطرات مانند مقاومت و پوشش سطحی به عنوان خازن عمل می‌کند. 

محققان می‌گویند این فرآیند می‌تواند در هر مکانی که آب به یک سطح جامد برخورد می‌کند مانند پوسته قایق، درون بطری آب یا بالای چتر اعمال شود. با این وجود محققان امیدوارند تا بتوانند در ۵ سال آینده اولین نمونه از این سیستم را به وجود آورند.

sciencealert.com

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *