تکنولوژی در خدمت فوتبال /وقتی لالیگا اختراع ثبت می‌کند


سایت بدون – خوسه کارلوس فرانکو در نوامبر ۲۰۱۷ به لالیگا آمد. او ده سال تجربه کار در بانکداری را داشت، به‌ویژه در حوزه فناوری و هوش داده‌ای. او به لالیگا پیوست تا عصر هوش تجاری و تحلیل داده‌ای را در این لیگ رقم بزند. فرانکو این کار را در تیمی دونفره انجام داد. کمتر از سه سال از آن هنگام می‌گذرد، و او حالا رئیس دپارتمان فناوری لالیگا شده، و حدود ۷۰ کارمند دارد. فرانکو می‌گوید: «مسأله تنها بر سر تعداد افراد نیست. ما از همان متدولوژی‌هایی استفاده می‌کنیم که شرکت‌های بزرگ فناوری دارند.»
بیش از ۲۰ پروژه دپارتمان فناوری لالیگا در اسپانیا ثبت اختراع شده و تأییدیه سازمان تضمین کیفیت اروپا (EQA) را هم دریافت کرده‌اند. پژوهش‌های لالیگا شامل موارد مختلفی می‌شوند، از انتخاب بهینه زمان برگزاری بازی‌ها گرفته، تا سیستم‌های ضد سرقت تلویزیونی.
مقامات منطقه‌ای و دولتی اسپانیا از شرکت‌ها و اختراعات‌شان حمایت می‌کنند. دپارتمان فناوری لالیگا از تخفیف مالیاتی برخوردار است تا به سرمایه‌گذاری در فناوری ادامه دهد و به این ترتیب، به اقتصاد ۴۲ باشگاهی که در لالیگا (دسته یک و دو) حضور دارند کمک شود. فرانک پالومینو، یکی از شرکای EY (که مؤسسه‌ای است که به لالیگا کمک می‌کند اختراعاتش را ثبت کند)، می‌گوید: «اسنادی که ما ارائه می‌دهیم را کارشناسان فنی بررسی می‌کنند و آنها تصمیم می‌گیرند که آیا هزینه این پروژه‌ها معقول بوده یا نه. لالیگا در این زمینه یک پیشرو به تمام معنا است. در دنیای ورزش، می‌توان گفت که لالیگا یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در سطح بین‌المللی است. سطح فناوری در لالیگا حتی با سطح فناوری شرکت‌های داروسازی برابری می‌کند.»
EQA یکی از ده سازمانی است که در اسپانیا تأییدیه اختراع می‌دهد، و یکی از مهم‌ترین‌ها هم است. رافائل گارسیا آلوارس، مدیر بخش R&D+i این سازمان می‌گوید: «درخواست‌کننده اول به ما می‌گوید که چه کار کرده و بعد، ما بررسی می‌کنیم که آیا فاصله بین کارهای موجود و کاری که انجام شده به اندازه کافی زیاد است یا نه. ما هر پروژه‌ای را بررسی نمی‌کنیم. این خطر وجود دارد که پروژه به نتیجه خوبی نرسد. به همین دلیل است که اسمش را R&D (پژوهش و توسعه) گذاشته‌ایم. این خطر بخشی از کار است.»
چه پروژه‌هایی این گواهی‌ها را گرفته‌اند؟ لالیگا توانسته برای ابزارهایی به نام Calendar Selector (که برای تعیین تاریخ و ساعت برگزاری بازی‌ها استفاده می‌شود)، Marauder، Lumiere، و Tyche گواهی بگیرد. پروژه‌های دیگر، از جمله OTT LaLigaSportsTV (که برای پخش زنده بازی‌ها به صورت آنلاین است)، سیستم تحلیل بازی Mediacoach، و پورتال آنلاینی که باشگاه‌ها می‌توانند در آن داده‌ها و اطلاعاتشان را مدیریت کنند هم گواهی نوآوری در زمینه فناوری را گرفته‌اند. خاویر تباس، رئیس لالیگا می‌گوید: «ما افتخار می‌کنیم که این گواهی‌ها را گرفته‌ایم.»
اما ساعت و تاریخ برگزاری دیدارها به چه ترتیب انتخاب می‌شود؟ این سؤال برای طرفداران بسیار مهم است، و پاسخ به آن پیچیده، و با این حال ساده است. ساده، چون نتیجه عملیاتی است که تنها چند دقیقه طول می‌کشد، و پیچیده، چون تا ۷۰ متغیر روی زمان برگزاری دیدارها تأثیر دارند.
از فصل ۱۹-۲۰۱۸ تاکنون، برنامه بازی‌ها با استفاده از Calendar Selector چیده شده است. این ابزار فناوری برای ده بازی در هر روز برنامه‌ریزی می‌کند، به نحوی که حضور در ورزشگاه‌ها به حداکثر برسد، و تعداد مخاطبان در اسپانیا و خارج از این کشور هم بهینه باشد. این کار بر اساس داده‌هایی انبوه انجام می‌شود، و آمار حضور تماشاگران در دیدارهای گذشته، اختلاف امتیازات بین دو تیمی که بازی دارند، و اینکه آیا تیم‌ها چند روز پیش در رقابت‌های اروپایی بازی داشته‌اند روی نتیجه نهایی تأثیر دارد. در این تحلیل، ۱۶۰ هزار برنامه ممکن هر هفته تحلیل شده، و در عرض چند ثانیه، چند برنامه تولید می‌شود که آنها را مدیران لالیگا بررسی می‌کنند.
هرچند مدیران حرف آخر را می‌زنند، اما این سیستم تا حد زیادی کار را انجام می‌دهد. ویکتور سوارس، مسئول این پروژه می‌گوید: «دخالت انسانی در آن کمتر از ۳۴/۰ درصد است. برنامه‌هایی که این ابزار در اختیار قرار می‌دهد متعدد است؛ برخی از آنها بهینه هستند و برخی هم نه. اما تنها برنامه‌های بهینه نشان داده می‌شوند. تفاوت آنها با هم بسیار کم است، و به همین دلیل، هر کدام را که انتخاب کنید، مناسب خواهد بود.»
بازگشت فوتبال از ۲۲ خرداد و پس از شیوع ویروس کرونا، چالش بزرگی به همراه داشت. باید ۲۲۰ بازی در تنها ۶۰ روز برگزار می‌شد. اوضاع خاص هم بود، چون عواملی مانند دمای هوا، یا اینکه تیم‌ها باید دست کم دو روز استراحت داشته باشند هم روی برنامه‌ریزی تأثیر می‌گذاشت. برای این منظور از نوآوری دیگری به نام Sunlight Broadcast استفاده شد، که در آن، نور آفتاب به‌صورت سه‌بعدی در تمامی ورزشگاه‌ها شبیه‌سازی می‌شود، و موقعیت خورشید تعیین می‌شود تا بتوان برآوردی از کیفیت تصویر داشت، و سپس بر این اساس تصمیم گرفت که برنامه بازی‌ها به چه شکل باشد.
سازمان لالیگا همچنین یک دپارتمان به نام محافظت از محتوا دارد که مدیر آن امیلیو فرناندس است. این دپارتمان حالا بیش از ۲۰ مهندس کامپیوتر و کارشناس امنیت سایبری و شبکه‌های اجتماعی دارد که کاری بی‌سابقه در لیگ‌های دنیا را انجام می‌دهند.
این تیم نرم‌افزاری به نام Marauder ساخته که می‌تواند محتوایی که بدون اجازه از لالیگا در اینترنت پخش می‌شود را تشخیص دهد. با کمک این نرم‌افزار، و کار با حدود ۲۰ شبکه اجتماعی، آنها توانسته‌اند بیش از یک میلیون ویدئو غیرمجاز را در اینترنت پیدا کنند. برنامه‌هایی که این ویدئوها را پخش می‌کردند ۳۷ میلیون بار دانلود شده بودند. فرناندس می‌گوید: «مردم حالا به هم هشدار می‌دهند و می‌گویند این ویدئوها را آپلود نکنید چون حذف می‌شوند و حساب کاربری‌تان بسته می‌شود.»
این بخش به جز Marauder، چندین ابزار دیگر هم ساخته است. یکی از آنها Lumiere نام دارد که وب‌سایت‌هایی که محتوای غیرمجاز پخش می‌کنند را شناسایی کرده، مدارک لازم را جمع می‌کند، زیرساخت‌ها را تشخیص می‌دهد، و گزارش‌هایی برای شکایت حقوقی فراهم می‌کند. لالیگا این ابزار را به وزارت فرهنگ داده است.
در سپتامبر ۲۰۱۸ بود که لالیگا LaLigaSportsTV را منتشر کرد، که برنامه‌ای است که مسابقات را به صورت زنده و با کیفیت بالا پخش می‌کند. مخاطبان می‌توانند در کنار پخش زنده، از خلاصه بازی‌ها، گزارش‌های خبری، و مستندها هم استفاده کنند. این برنامه امکان آن را می‌دهد که تصویر گوشی روی تلویزیون پخش شود.
یک سال پیش بود که خسوس ناسیمینتو به بخش فنی این برنامه پیوست. او که یک مهندس کامپیوتر ۴۴ساله است، از Olympic Channel به این برنامه آمد. حالا ۱۶ نفر در آن حضور دارند. این اولین باری است که ناسیمینتو در برنامه‌ای حضور دارد که تأییدیه نوآوری فناوری را دریافت می‌کند. او درباره این پلتفرم می‌گوید: «ما توانسته‌ایم داده‌ها را جمع‌آوری کنیم تا روی کمپین‌های بازاریابی کار کنیم و ورزش‌هایی که کمتر مخاطب دارند را هم ترویج کنیم. ما یک موتور پیشنهاد محتوا برای کاربرانی که از این برنامه استفاده می‌کنند فراهم کرده‌ایم. بزرگترین نوآوری ما این است که از گردش کاری ویدئو روی ابر استفاده می‌کنیم. ما در این زمینه پیشرو هستیم.»
منبع: ال‌پاییس

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *