تیم برتون همچنان غافلگیر می‌کند/ فیل پرنده در دست‌های نابغه


سایت بدون -جالب‌ترین و عاقلانه‌ترین کاری که کمپانی قدیمی رؤیاسازی والت‌دیسنی به هنگام بازسازی «دامبو» و تهیه نسخه‌ای تازه از آن انجام داد، استخدام تیم برتون، هنرمند غیرمتعارف و ۶۱ساله متولد شهر بربنک در ایالت کالیفرنیای امریکا بود.
حاصل کار این نابغه ناکجاآباد و «موجود افسون شده سحر کننده» فیلمی غافلگیر‌کننده است که حالا بعد از چند هفته‌ای که از اکرانش می‌گذرد، در گیشه و در جذب مخاطب کولاک کرده و می‌رود تا رکوردشکن شود.
دامبو همان فیل دوست داشتنی و شیرین در یک سیرک سیار است که البته قدرت پرواز دارد؛ ولی برتون با اندیشه‌های عجیب و مختص خود نمونه‌ای از این فیل را عرضه کرده که با هیچ‌یک از نسخه‌های پیشین آن قابل قیاس نیست و یک بار دیگر مثل «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» با کاراکترهایی طرف هستیم که به هیچ‌یک از انگاره‌های سنتی از زندگی باور ندارند. از برتونی که ۲۹ سال پیش برای ما داستان غریب و پرهجران و یک درد ابدی به‌نام «ادوارد دست قیچی» را با بازی حیرت‌آور جانی دپ در نقش اصلی ساخت بجز آنچه گفتیم، چه توقعی را می‌توان داشت؟
برتون مسئول و مجری سیاه‌سازی کاراکتر بت‌من در سه‌گانه اولی بود که از روی این شخصیت کمیک‌بوکی ساخته شد و کارگردانی قسمت‌های اول و دوم را انجام داد و این مهم را برای فیلم سوم به فردی دیگر –جوئل شوماخر- سپرد و در این بین و سال‌های بعدی با به تصویر کشیدن زندگی «ادوود» که بدترین کارگردان تاریخ نامیده شده و همچنین رو کردن «اسلیپی‌هالو» جنگاور «بی‌سر»ی که سوار بر اسب با مظاهر شر می‌جنگد، نیکی را به‌گونه‌ای تازه معنا کرد. «کابوس پیش از کریسمس» مدل تازه و پست‌مدرنی از کارتون با قلم و اندیشه‌های مالیخولیایی برتون بود و «مریخ حمله می‌کند» هزل‌ گویی وی از امکان حمله موجودات هوشمند سایر سیارات به کره خاکی که فیلم‌های جدی یا تجاری ساخته شده در این زمینه را به باد تمسخر گرفت.
برتون حتی از بازسازی کلاسیک‌های سینما مثل «سیاره میمون‌ها» بازنمانده است و «آلیس در سرزمین عجایب» سه‌بعدی و سرشار از اسپشیال افکت او در سال ۲۰۱۰ یک تحول تازه در سینمایی است که به اندیشه‌های غریب‌ برتون خو گرفته و او را به سلطان موجودات غریبه و تک روهای گمشده در جوامع مدرن تبدیل کرده است.
در «داموب»ی جدید برای تنوع هم که شده خبری از جانی‌دپ هنرپیشه محبوب برتون نیست و او از کالین فارل، اوا گرین، مایکل کیتون و دنی دویتو در نقش‌های اصلی این نسخه  جدید سود جسته است اما این سومین مرتبه همکاری او با گرین فرانسوی و چهارمین کار مشترک وی با کیتون امریکایی است که پیشتر دوبار برای برتون در قالب مرد خفاشی فرو رفته است. دیسنی حدود یک دهه است که به‌کار بازسازی کارتون‌های معروف و موفق‌اش با بازیگران زنده مشغول است و دامبوی تازه جدیدترین محصول این رویکرد است و این در حالی شکل گرفته که نسخه کارتونی اوری‌ژینال این فیلم در سال ۱۹۴۱ عرضه شده و از این فیل شیرین موجودی از یاد نرفتنی ساخته بود. همیشه در توصیف دامبو و قدرت‌های غیر معمولش از استثنایی بودن وی یاد شده اما موجودی متفاوت‌تر و برتر از خود برتون را نمی‌توان یافت که ابتدا با یک نسخه  بلند از روی کاراکتر احمق و کودک مانده «پی.‌وی» در سال ۱۹۸۶ شهره شد و سپس با «بیتل جوییس» در سال ۱۹۸۸ هم خودش را حاکم دیوانگان نابغه صفت معرفی کرد و هم هنرهای مایکل کیتون را بیش از پیش فرا روی خیل هنردوستان قرار داد.  برتون    حاضر نیست  با موضوعات سنتی و کسالت بار کار کند و برای  او  که در ۷ سال اخیر «سایه‌های تاریک»، «چشم‌های بزرگ» و «خانه‌خانه پرگرین برای بچه‌های خاص» را ساخته، زندگی به مثابه پرواز در آسمان خیالی است. پروازی با وسعت و عظمت فیل چاق و دوست داشتنی فیلم دامبو.
وصال روحانی/خبرنگار

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *