جام جهانی بدون رونالدو می‌ماند؟


سایت بدون – شکست خانگی پرتغال برابر صربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ باعث بهت و حیرت طرفداران این تیم شده است. اما این فروپاشی را می‌شد از قبل پیش‌بینی کرد.
تیم فرناندو سانتوش از جام جهانی حذف نشده است، اما آنها نتوانستند در گروه A اول شوند و حالا باید از طریق پلی‌آف به جام جهانی راه پیدا کنند. اما دلایل این ماجرا چه بود؟

مربی سردرگم
مربی پرتغال به دلیل نمایش‌های اخیر تیمش با فشار زیادی روبه‌رو بود. تیم او هم در جام ملت‌های اروپا و هم در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ضعیف عمل کرد.
پرتغال در تاریخ خود دو جام کسب کرده که هر دو با هدایت سانتوش بوده است. این مربی پرتغالی مسئولیت شکست مقابل صربستان را پذیرفت. منتقدان می‌گویند که پرتغال بازیکنان بااستعدادی دارد و سانتوش نتوانسته حداکثر بهره را از آنها ببرد.
سخت بتوان انگشت اتهام را به سمت سانتوش نگرفت. او مربی محافظه‌کاری است که به دنبال استفاده از ضدحملات، ضربات ایستگاهی و بهره‌گیری از فرصت‌های اندک بوده است. او پرتغال را در سال ۲۰۱۶ عملاً با همین روش قهرمان جام ملت‌های اروپا کرد. اما سبک بازی تیم باید متناسب با استعدادها باشد، تا آنها بتوانند کار خود را به صورت طبیعی در میدان انجام دهند. پرتغال بازیکنان تهاجمی باکیفیتی دارد؛ از دیوگو ژوتا تا برناردو سیلوا تا ژوائو فلیکس تا برونو فرناندس و البته کریستیانو رونالدو. دو بازیکن اول در این لیست در باشگاه‌های خود به پرس شدید عادت دارند. مدافعان کناری پرتغال، یعنی ژوائو کانسلو و نونو مندس هم بسیار تهاجمی هستند. چرا از این بازیکنان نباید به شکل مناسبی بهره گرفت؟ به‌ویژه اینکه در خط حمله سه‌نفره، از رونالدو ۳۶ساله و سیلوا استفاده شده که هیچ‌کدامشان نمی‌توانند فرارهای سریع متناسب با ضدحملات را داشته باشند.

نبود یک زوج برای رونالدو
رونالدو مقابل ایرلند در خانه و برابر لوکزامبورگ گل زد، اما در دو بازی حساس در خانه ایرلند و سپس مقابل صربستان نتوانست گلی به ثمر برساند. این ستاره منچستر یونایتد هنوز زوج ایده‌آل خود را در خط حمله پیدا نکرده است. البته دیوگو ژوتا نمایش‌های خوبی داشته و امیدوار است که خودش را به ترکیب تیم تحمیل کند.
افت برونو فرناندس
فرناندس در حالی پا به یورو ۲۰۲۰ و مسابقات مقدماتی جام جهانی گذاشت که بسیاری انتظار داشتند او یکی از بازیکنان برجسته اروپا باشد. اما این بازیکن نتوانسته در حد اسم خود ظاهر شود، چرا که در تیم جایگاه بالایی ندارد و سانتوش مرتباً از او به عنوان بازیکن جانشین استفاده می‌کند.
فرناندس مقابل صربستان در فاصله ۲۶ دقیقه مانده به پایان مسابقه به زمین آمد و عملاً هیچ کاری برای صعود تیمش انجام نداد.
این هافبک منچستر یونایتد در سال ۲۰۲۱ یازده بازی با پیراهن پرتغال انجام داده و تنها در دو مسابقه ۹۰ دقیقه کامل را بازی کرده است.
او نتوانسته عملکردش در یونایتد را در پرتغال تکرار کند. فرناندس در ۲۱ ماه اول حضورش در یونایتد، در ۹۶ بازی ۴۴ گل زده است.

خط دفاعی پیر
روبن دیاس یکی از بااستعدادترین مدافعان میانی فوتبال اروپا است، اما پرتغال مدافع میانی جوان دیگری ندارد که کنارش قرار دهد. به این ترتیب په‌په ۳۸ساله همیشه در ترکیب قرار می‌گیرد و ژوزه فونته ۳۷ساله هم گزینه سوم پرتغال است.

فرصت اندک به مهاجمان
بازیکنانی مانند گونچالو گیدس، پوته، آندره سیلوا و ژوائو فلیکس فرصت آن را نیافته‌اند که در تیم ملی پرتغال خود را نشان دهند. دو بازیکن آخر مقابل صربستان روی هم تنها هشت دقیقه بازی کردند.
منبع: Marca

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *