جدال مصری ها با حراجی کریستیز/ توت عنخ آمون را نفروشید!

سایت بدون – «ای‌بی‌سی نیوز» گزارش داده است که یک ماه مانده به فروش مجسمه سنگی «‌توت‌عنخ آمون» در حراجی کریستیز، باستان‌شناسان و مقامات کشور مصر درتلاشند تا این اثر باستانی را به خانه بازگردانند.
«زاهی حواس» مصرشناس سرشناس و دبیر پیشین شورای عالی آثار باستانی مصر که پیش‌تر نیز کمپین‌های مختلفی برای بازگرداندن آثار باستانی مصر از گوشه و کنار دنیا به راه انداخته بود، در گفت‌وگو با «ای بی‌سی نیوز» می‌گوید، مجسمه سنگی «‌توت‌عنخ آمون» از مصر دزدیده شده و مصر این حق را دارد که این مجسمه را پیش از آنکه در حراجی ماه آینده «‌کریستیز» به مزایده گذاشته شود، به کشور بازگرداند. او در توضیح این مسأله اضافه می‌کند: «به‌ نظر می‌رسد مجسمه سنگی «‌توت‌عنخ آمون» از معبد «‌کرنک» غارت شده باشد و «کریستیز» نیز هیچ سندی دال بر اثبات مالکیت خود بر این مجسمه سنگی ندارد.»‌
این مجسمه که تخمین زده می‌شود حداقل به قیمت ۴ میلیون پوند فروخته خواهد شد واکنش مدیر دپارتمان استرداد آثار باستانی مصر را هم به‌دنبال داشته است. «‌شعبان عبدالجواد» مدیر این دپارتمان هفته‌ گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت آثار باستانی مصر تحقیقات خود در رابطه با فروش این اثر باستانی آغاز کرده تا در صورت لزوم اقدامات قانونی را در همکاری با وزارت خارجه این کشور به عمل آورد. او در این بیانیه تأکید کرد که «این مسأله به اثبات رسیده که مجسمه به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده و ما اقدامات قانونی را توسط پلیس اینترپل پیگیری می‌کنیم. ما هرگز به هیچ فردی اجازه نخواهیم داد که آثار باستانی مصر را به فروش برساند.» کشور مصر که گنجینه‌ای از تاریخ باستان جهان را در خود جای داده است سال ۱۹۸۳ قانونی در رابطه با مالکیت آثار باستانی این کشور به تصویب رسانید که بواسطه آن هر شیء باستانی که در خاک مصر کشف شود جزو متعلقات این کشور محسوب می‌شود؛ مگر آثاری که پیش از ارائه این قانون به‌عنوان اثر متعلق به کشور دیگری ثبت شده باشند.
اگرچه مدیران حراجی «‌کریستیز» تاکنون هیچ واکنشی در پاسخ به اظهارات «حواس» و«‌شعبان عبدالجواد» نشان نداده‌اند اما بدون تردید به این موضوع واقف هستند که چند ماه مانده به برپایی حراج، با چالش بسیار جدی روبه‌رو شده‌اند. حراج کریستیز نمایشگاه خود را در پاریس بازگشایی کرده و قرار است آثار این دوره در لندن، کالیفرنیا و سیدنی نیز به نمایش گذاشته شوند. «زاهی حواس» در بخش‌هایی از صحبت‌های خود در گفت‌و‌گو با ای‌بی‌سی‌ نیوز، چندین بار با غیرقانونی شمردن رویه کریستیز اعلام کرده که به لحاظ اخلاقی نیز عمل این حراجی مذموم است و مغایر با حقوق کشورها در زمینه‌ آثار باستانی خود. او می‌گوید: گذشته از هرگونه قانون تصویب شده در مصر، مدیران این حراجی باید این مسأله را در نظر می‌گرفتند که از نظر اخلاقی نیز، نگهداری از مجسمه «‌توت‌عنخ آمون» حق مسلم مصر محسوب می‌شود. او همچنان تأکید دارد که مدیران کریستیز نمی‌توانند ادله‌ای مغایر با خروج قاچاقی این مجسمه از مصر بیاورند و همین مسأله ادعای ما را در شکل فروش و عرضه غیرقانونی این مجسمه اثبات می‌کند.
«‌توت‌عنخ آمون» یا «تونن‌ خامِن» فرعون مصری که بین سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ پیش از میلاد مسیح بر مصر حکمفرمایی می‌کرد یازدهمین فرعون مصر باستان است و به‌عنوان هجدهمین پادشاه در دودمان پادشاهی نو شناخته می‌شود. او در زمان حیاتش دستور ساخت چند مجسمه از خود را صادر کرد و امروز این مجسمه‌ها کمابیش در دسترس باستان‌شناسان و مصرشناسان معاصر قرار دارد و ماسک مومیایی تونن‌خامِن نماد مصر باستان محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *