جنگ قدرت در بالاترین سطح فوتبال/دلال‌ها فیفا را تهدید کردند


سایت بدون – فیفا تا ۱۰ سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت! این پیش‌بینی مینو رایولا در اجلاس جهانی فوتبال در ماه نوامبر است. مرد ۵۳ ساله‌ای که به عنوان ایجنت ارلینگ هالند، پل پوگبا، زلاتان ابراهیموویچ و ماتیاس دی‌لیخت شناخته می‌شود. او دو هفته قبل با تاکید بر اینکه هیات حاکمه فوتبال با مجموعه قوانین جدید و بحث‌برانگیز ایجنت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، مثل همیشه با توپ پر پاسخ اصلی‌ترین نهاد فوتبال را داد. 

مناقشه‌برانگیزترین قانون جدید فیفا محدودیت حق دلالی ایجنت‌هاست. به این ترتیب که نمایندگان باشگاه فروشنده حداکثر ۱۰درصد هزینه نقل و انتقال و نمایندگان باشگاه خریدار حداکثر ۳درصد کسب می‌کنند. این مقررات قرار است در ژانویه ۲۰۲۲ اجرایی شود و در حال حاضر وارد سومین و آخرین فرآیند مشاوره در ماه نوامبر شده‌اند که این فرآیند همچنان ادامه دارد. این قانون همچنین ایجنت‌ها را مجبور می‌کند مجوز بگیرند و تحت آزمون فیفا شرکت کنند و همچنین همه معاملات را علنی کنند.

در این قانون همچنین به اسپانسرها اجازه داده می‌شود ببینند ایجنت‌ها چقدر در معاملات به جیب می‌زنند.  اصلاحات جدید باید توسط شورای فیفا به رای گذاشته شود. جانی اینفانتینو رییس فیفا کسی است که خواست خود را برای ایجاد مقررات سخت‌تر برای فعالیت ایجنت‌ها پنهان نکرده است. بنابراین رایولا و تعدادی از عوامل برجسته بازار نقل و انتقالات فوتبال در حال آماده شدن برای یک نبرد بالقوه هستند.  مجمع فوتبال (The Football Forum) به عنوان نهادی تاسیس شده در سال ۲۰۱۹ در وب‌سایت خود به عنوان جنبش بین‌المللی ایجنت‌ها و بازیکنان فوتبال توصیف شده است.

رییس این مجمع رایولاست. همچنین خورخه مندز، جاناتان بارنت و ایجنت آلمانی راجر ویتمن که آژانس Rogon با مشتریانی نظیر روبرتو فیرمینو و تیمو باکویوکو کار می‌کند در این مجمع حضور دارند.  در بیانیه پایان سال TFF آمده است که این نهاد تاسیس شده تا به عنوان پاسخی به تهدیدهای فزاینده علیه حقوق اعضای آن عمل کند. این نهاد همچنین به تلاش‌های ناموفق اتحادیه EFL برای معرفی سقف دستمزد در لیگ‌های چمپیونشیپ و دسته دو انگلستان و ورود به بحث حقوق تصویر بازیکنان در بازی‌های ویدیویی پرفروش نظیر Fifa 21 اشاره کرده است. 

اما شدیدترین انتقادات به فیفا اختصاص داده شده است. در این بیانیه ادعا شده قوانین جدید «محافظت از بازیکنان» را تهدید می‌کند. رایولا می‌گوید: «این مقررات مربوط به قدرت است و این دقیقا همان چیزی است که فیفا می‌خواهد.» مجمع فوتبال در سال آینده به مبارزه با فیفا ادامه خواهد داد و برای حقوق بازیکنان ایستادگی خواهد کرد و مطمئن خواهد شد که این محدودیت‌های تکان‌دهنده به عنوان یک فوریت برداشته می‌شود. سال ۲۰۲۱ سال بزرگی برای ما خواهد بود.»

بارنت در پاسخ به این سوال که آیا TFF به عنوان پاسخی مستقیم به مقررات پیشنهادی فیفا تاسیس شده است به گاردین گفت: «من می‌گویم ۷۰ تا ۸۰درصد آن به همین دلیل تشکیل شده است. به این دلیل که ما احساس کنیم می‌توانیم به این روند کمک کنیم. در حال حاضر مجمع به جای خوبی رسیده است. ما می‌خواهیم کمک کنیم منافع همه بازیکنان حفظ شود. ما می‌خواهیم به ایجنت‌هایی که شانس کمتری از ما داشته‌اند، کمک کنیم. این هدف اصلی ماست. اگر کشورهای کوچک‌تری هستند که برای مقابله با فیفا به کمک نیاز دارند ما پول را به آنجا خواهیم برد.

ما همه‌چیز را زیر نظر خواهیم گرفت.» ایجنت‌ها می‌توانند به عنوان یک عضو عادی یا بالاترین رده موجود و با حق پذیرش ۷۵۰ یورو و هزینه سالانه ۷۵۰۰ یورو به TFF بپیوندند. آنها با عضویت ویژه می‌توانند در انتخابات هیات رییسه شرکت کنند یا در مقایسه با دیگران از تخفیف یا ورود رایگان، صندلی‌های ردیف نخست، دعوت به صرف ناهار یا شام یا سایر خدمات ویژه بهره‌مند شوند. کمترین میزان ورود عضویت با وضعیت ناظر است که ایجنت‌ها را قادر می‌سازد تا به صورت رایگان عضو شوند و در جلسات اعضا شرکت کنند و به‌ طور منظم در مورد فعالیت‌های مجمع آپدیت شوند.

این عضویت حداکثر برای سه سال آینده است و پس از آن ایجنت مورد نظر باید یکی از سطوح عضویت با پرداخت حق عضویت را انتخاب کند یا از مجمع کنار برود.  بارنت که گروه ICM Stellar Sports را اداره می‌کند و ایجنت گرت بیل و بسیاری از ستاره‌های لیگ برتر انگلیس است از تایید تعداد ایجنت‌هایی که در این مجمع عضویت دارند خودداری کرد اما گفت: «این رقم بسیار قابل توجه است. انجمن‌های نمایندگی بسیاری از کشورهای مختلف به ما پیوسته‌اند و آنها به صورت گروهی با ما در تماس هستند.»

او گفت که قرار دادن دفتر TFF در زوریخ سوییس و در فاصله کمتر از ۱۰ دقیقه‌ای تا مقر فیفا به عنوان اقدامی تقابلی نبوده است. او افزود: «این قرار نبود که نزدیک فیفا باشد. چه کسی دوست دارد به فیفا نزدیک شود؟» زمینه کاری TFF که به رسانه‌ها ارسال شده نشان می‌دهد آنها معتقدند مقررات در‌نظر گرفته شده «تهدیدی موجود برای ایجنت‌ها و کار آنها» خواهد بود. کل این پروژه براساس فرضیات غیرقابل تحمل و بی‌اساسی است که فیفا به‌طور مکرر برای بی‌اعتبار کردن ایجنت‌ها به کار می‌برد. TFF کاملا درگیر مبارزه با چنین مقرراتی است و برای محافظت از منافع خود، حرفه‌ای بودن و حقوق ایجنت‌ها و در نتیجه بازیکنان هرگونه اقدام لازم از جمله شروع مراحل قانونی را درنظر خواهد داشت. 

سخنگوی فیفا در بیانیه‌ای در مورد قوانین جدید مربوط به فعالیت‌ ایجنت‌ها گفت این قوانین با «یک پروسه مشاوره بسیار قوی با حضور ۲۳ نهاد ذی‌نفع در فوتبال از جمله سازمان‌های اصلی ایجنت‌های بازیکنان» تنظیم شده است و بازخورد نسبت به آخرین خروجی‌ها از جلسات مشاوره ممکن است منجر به تغییر در پیش‌نویس آیین‌نامه شود.  سخنگوی فیفا افزود: «نیاز به یک چارچوب نظارتی سختگیرانه در پاسخ به مجموعه‌ای از روندهای نگران‌کننده که بر بازار نقل‌وانتقالات در سال‌های اخیر تاثیر گذاشته است، احساس می‌شد. به ‌طور خاص فیفا شاهد موارد فزاینده‌ای از سوءاستفاده‌ها، تضاد منافع گسترده و بازاری است که توسط گمانه‌زنی‌ها به جای همبستگی در جهت توزیع نامتوزان قدرت حرکت می‌کند.

این مقررات می‌کوشد تا با معرفی استانداردهای اساسی خدمات متقابل یک واسط و مشتری او را ساماندهی کند. فیفا وظیفه دارد مشکلات را برطرف کند و نکات مثبت در رابطه بین مشتری و ایجنت را تقویت نماید.» بارنت در پاسخ به این سوال که آیا فیفا باید نگران TFF باشد یا خیر، گفت: «بله. اما اگر رفتارهای صحیحی داشته باشند لازم نیست نگران باشند. واقعیت این است که ما بچه‌ نیستیم و بودجه کافی در اختیار داریم تا همه‌ چیز را تحت کنترل درآوریم. اگر فیفا اصرار داشته باشد که آنچه درنظر دارد را انجام دهد بدیهی است که پرونده‌های قضایی زیادی در اطراف آنها باز خواهد شد.» او ادامه داد: «این محدودیت‌ها تنها بخشی از مقررات است که همه روی آنها تمرکز کرده‌اند.

این قوانین توسط افرادی نوشته شده است که هیچ تصوری از کار یک ایجنت ندارند. آنها تصوری غیر از آنچه مردم درباره ایجنت‌ها گمانه‌زنی می‌کنند، ندارند. وقتی آنها می‌گویند این برای کمک به بازیکنان است آنها از کمک به خودشان حرف می‌زنند. مطمئنا هیچ یک از بازیکنان من حاضر نیستند به جای کار کردن با ما، با فیفا کار کنند.» بارنت در انتها افزود: «این کاملا واضح است که بدون مشاوره مناسب آنها می‌توانند قوانینی بنویسند که فکر می‌کنند قانونی خواهد بود. ما بهترین کیفیت QC را در انگلیس و بهترین وکلا را در اروپا در اختیار داریم. امیدوارم نیازی نشود از آنها کمک بگیریم اما اگر چنین شود، این اتفاق خواهد افتاد.»

اد آرنوس ترجمه: مرضیه حسین‌خانی

منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *