حالا هم رئال مادرید بازیکن ژاپنی دارد و هم بارسلونا/فرزندان سوباسا


در چند روز گذشته، دو استعداد ناب فوتبال ژاپن به دو غول فوتبال اروپا پیوسته‌اند. هیروکی آبه ۱۹ساله از کاشیما آنتلرز به بارسلونا رفته و تاکه‌فوسا کوبه ۱۸ ساله که سابقه حضور در آکادمی بارسا را داشته از اف‌سی توکیو به جمع کهکشانی‌های مادرید پیوسته است. جذب همزمان این بازیکن‌ جوان توسط بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال اروپا، فوتبال ژاپن را زیر ذره‌بین رسانه‌های اروپایی برده است. با توجه به شناختی که از فرهنگ ژاپن و شیوه برنامه‌ریزی آنها وجود دارد، کارشناسان فوتبال و ناظران معتقدند، می‌توان از این پروژه بزرگ ستاره‌سازی ژاپنی‌ها استعدادهای بیشتری صید کرد. در چند سال اخیر تیم‌های چهار ستاره فوتبال مثل اینترمیلان، دورتموند، آث میلان و لسترسیتی از استعدادهای ژاپنی بهره برده‌اند و امروز استعدادهای این کشور راه‌شان را به تیم‌های پنج‌ستاره پیدا کرده‌اند. ترکیب تیم ملی ژاپن بر اساس چشم‌اندازهای بلندمدت تعیین می‌شود. در حال حاضر مشخص است که این تیم برنامه‌ای برای حضور در مراحل پایانی جام‌های جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۶ دارد و میانگین سنی این تیم حدود ۲۳ سال است و به جز چند بازیکن با تجربه و بزرگ اغلب بازیکنان زیر ۲۲ سال سن دارند.

هیروکی آبه چهره‌ای نام‌آشنا برای فوتبال‌دوستان ایرانی است. او در دو دیدار رفت و برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در ترکیب ثابت کاشیما مقابل پرسپولیس حضور داشت و از بازیکنان اثرگذار تیمش به‌ شمار می‌رفت. او به خاطر برخی مسائل حاشیه‌ای توجه رسانه‌ای زیادی جلب کرده است. خبر پیوستن او از کاشیما به بارسلونا از آن اخبار شگفت‌انگیزی بود که کمتر کسی توقعش را داشت. آبه قرار است مدتی برای تیم دوم بارسا به میدان برود و در صورت اثبات توانمندی‌هایش راهی تیم اصلی شود. هاجیمه موریاسو، سرمربی تیم ملی ژاپن خرداد امسال برای اولین ‌بار این ستاره جوان را به جمع سامورایی‌ها دعوت کرد. آبه در اولین بازی ملی‌اش در دقیقه ۶۶ دیدار مقابل شیلی در جریان کوپا آمه‌ریکا به جای شویا ناکاجیما ۲۴ ساله وارد میدان شد. هیروکی از سال ۲۰۱۷ تا امروز در ۷۹ بازی رسمی برای کاشیما به میدان رفته و ۱۰ بار موفق به گلزنی شده است. این آمار نشان‌دهنده تمام توانایی‌های او نیست. اثرگذاری او در فینال لیگ قهرمانان آسیا با آمار قابل اندازه‌گیری نیست. آبه در سطح آسیا فراتر از انتظارات ظاهر شده و باید دید در فوتبال کارش به کجا می‌رسد.

داستان تاکه‌فوسا کوبو از هیروکی آبه جذاب‌تر است. او به تازگی ۱۸ ساله شده و این موضوع بسیار مهم است. چراکه تاکه‌فوسا پیش‌تر عضو تیم آکادمی بارسلونا بود و چون این استعداد ژاپنی هنوز به سن قانونی نرسیده بود، باشگاه بارسلونا متحمل جریمه سنگین محرومیت از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی شد. بارسا مجبور شد، قرارداد کوبه را فسخ کند و او را به سرزمین مادری‌اش بازگرداند. زمانی که او به ۱۸ سالگی رسید، رئال مادرید در اقدامی زیرکانه و با استفاده از تعلل بارسا «مسی ژاپنی» را از چنگ آبی‌اناری‌ها ربود. بارسا تصور می‌کرد برای به ‌خدمت‌گیری این بازیکن در این تابستان باید یک میلیون یورو به اف‌سی توکیو بپردازد اما چنین موضوعی صحت نداشت و رئال مادرید با او به عنوان بازیکن آزاد قرارداد امضا کرد. کوبه هم مانند آبه قرار نیست در تیم اصلی به میدان برود. او به تیم رئال مادرید کاستیا پیوسته و باید خودش را بین استعدادهای بی‌شماری که به تازگی به این تیم پیوسته‌اند، نشان بدهد. کوبه همراه با آبه به تیم ملی دعوت شد و اولین حضورش در پیراهن تیم ملی در جریان دیدار دوستانه سامورایی‌ها با ال‌سالوادور رقم خورد. او در این دیدار در دقیقه ۶۷ به میدان رفت. پس از این دیدار، او در ۳ بازی کوپا آمه‌ریکا هم برای تیم ملی فوتبال کشورش به میدان رفت تا تجربه‌ای گرانبها در یک تورنمنت معتبر به دست بیاورد.

علی کربلایی/اعتماد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *