حقایق جالب درباره برج ایفل/سرگذشت عجیب نماد باشکوه پاریس

سایت بدون -برج ایفل آن‌قدر مشهور هست که لازم نباشد برای صحبت راجع به آن به مقدمه‌چینی روی بیاوریم. نماد کشور فرانسه و مشخصا شهر پاریس سالیان‌سال است که در بیشتر عکس‌ها، نقاشی‌ها، تصاویر تلویزیونی و حتی فیلم‌های سینمایی که عروس شهرهای اروپا را به تصویر کشیده‌اند، جلوه‌نمایی می‌کند و حتی به قولی می‌توان گفت مشهورتر از خود پاریس شده است. در این مطلب قصد داریم حقایق جالبی را درخصوص این برج با شما در میان بگذاریم.
اعتراض روشنفکران به ساخت برج
جالب است بدانید بخشی از اهالی پاریس به‌خصوص روشنفکرها با ساخت چنین برجی در شهرشان مخالف بودند. در همین راستا گروهی از مخالفان نامه‌ای نوشتند با این مضمون: «ما نویسندگان، نقاشان، مجسمه‌سازان، معماران، عاشقان زیبایی پاریس تا زمانی که دست نخورده بود، آماده‌ایم تا با تمام قوا به نام سلیقه‌ دست‌کم گرفته شده‌ فرانسوی، به نام هنر و تاریخ در معرض خطر فرانسوی اعتراض خود را در مقابل نصب ساختمان هیولاشکل و بدون مصرف برج ایفل در قلب پایتخت‌مان
اعلام کنیم.»
فروخته‌شدن ایفل به‌عنوان آهن‌قراضه
‌سال ۱۹۲۵ برج ایفل فرسودگی شدیدی را پشت سر می‌گذاشت و شایعاتی مبنی‌بر جمع‌آوری آن شنیده می‌شد. در این اثنا کلاهبرداری به نام ویکتور لوستینگ با درست کردن یک سند ساختگی و وانمود کردن خود به‌عنوان یک مقام دولتی ایفل را به یک گروه از دلالان آهن‌آلات اسقاطی فروخت! روزی که دلال‌ها به شهرداری رفتند تا مطلع شوند چه زمانی برج خراب می‌شود که آنها بتوانند آهن‌آلات قراضه خود را بردارند، متوجه شدند چه کلاه گشادی بر سرشان رفته است.
خوشامدگویی به هیتلر با قطع کابل آسانسور
در پی فتح فرانسه توسط آلمان هیتلری و ورود ارتش نازی‌ها به پاریس، فرانسوی‌ها کابل آسانسور برج را قطع کردند تا نازی‌ها نتوانند به راحتی بالای برج رفته و پرچم صلیب شکسته را بر فراز آن نصب کنند. هرچند آلمان‌ها بالاخره موفق به این کار شدند، اما با طی کردن ١۶۵۵ پله!
تماشای تاج‌گذاری ملکه به کمک ایفل
سال ۱۹۳۵ یک استودیوی تلویزیونی در نزدیکی ایفل وجود داشت و از برج به‌عنوان یک فرستنده استفاده می‌کردند. به دلیل وجود همین فرستنده در ‌سال ۱۹۵۳ مردم فرانسه موفق شدند مراسم تاج‌گذاری ملکه انگلستان را به‌طور زنده مشاهده کنند.

بیش از ۳۰ کپی از برج ایفل در سراسر دنیا وجود دارد.
برج ایفل برابر حرارت خورشید حدود ۱۵ سانتی‌متر خم می‌شود.
ایفل حدود ۶/١‌میلیون طرفدار در فیس‌بوک دارد.
گوستاو ایفل ابتدا قصد داشت برج خود را در اسپانیا بسازد.
ایفل امروز در رده نهم بلندترین بناهای موجود در فرانسه است.
ایفل تاکنون ١٨ بار رنگ شده و برای رنگ‌آمیزی آن ۶٠ تن رنگ نیاز است.

https://dynaimage.cdn.cnn.com/cnn/w_1200/http%3A%2F%2Fcdn.cnn.com%2Fcnnnext%2Fdam%2Fassets%2F170801114832-eiffel-tower-guide-base-super-tease.jpg

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *