حل مشکلات نیروهای انسانی راه تحول کسب و کار شما/۱۰ مشکل رایج کارمندان استارت آپ ها

سایت بدون نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه هر کسب‌وکار به شمار می‌رود. بنابراین ایجاد شرایط کاری مناسب و رضایتبخش برای کارمندان می‌تواند تأثیر مستقیم و چند برابری بر ارتقا و توسعه کسب‌وکارها داشته باشد. از مهم‌ترین وظایف بخش منابع انسانی شرکت‌ها بررسی دغدغه‌ها و مشکلات کارمندان یک مجموعه است. گرچه برخی مشکلات کارمندان معمولا منحصر به فرد و مربوط به شرایطی است که آن فرد در آن قرار دارد، اما در بسیاری از موارد زمانی که نگاهی کلی به شکایات یا دغدغه‌های کارمندان کسب‌وکارهای مختلف می‌اندازیم، می‌توان آنها را در چند دسته مشخص طبقه‌بندی کرد. قطعا هر کارآفرینی به شیوه خاصی با مشکلات و نارضایتی‌های کارکنانش برخورد کرده و سعی در برطرف کردن آنها می‌کند. اما اگر کارآفرینی تازه‌کار باشید شاید هنوز به آزمون و خطای زیادی نیاز باشد تا به روش درستی برای حل این موضوعات پیش از آن که به گرهی کور و غیرقابل حل تبدیل شوند، دست یابید. در ادامه روش‌های برخورد مدیران باتجربه‌تر برای حل کردن ده نارضایتی رایج کارمندانشان را بررسی خواهیم کرد که می‌تواند برایتان بسیار کاربردی باشد.      شرح وظایف نیروها مشخص نیست

از مشکلات عمده‌ای که کارمندان بیشتر کسب‌وکارهای نوپا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ابراز نارضایتی دارند این است که وظایف شغلی‌شان به‌طور واضح و دقیقی مشخص نشده است. اگرچه شاید در ظاهر مسؤولیت‌ها و حیطه وظایف افراد در کسب‌وکارهای نوپا مشخص باشد اما از آنجا که ماهیت کسب‌وکارهای نوپا به‌گونه‌ای است که ممکن است هر روز با تحولات مختلفی روبه‌رو شوند عملا مسؤولیت‌هایی که در طول کار به افراد محول می‌شود با آنچه در ابتدای کار مشخص می‌شود بسیار متفاوت خواهد بود. به همین علت بهترین راه‌حل شاید این باشد که هنگام جذب نیروهای کاری این موضوع را با آنها صادقانه در میان بگذارید و سعی کنید افرادی را استخدام کنید که از انگیزه کافی برای انجام مسؤولیت‌های متنوع برخوردارند، خلاق هستند، می‌توانند در توفان‌های کاری آرامش خود را حفظ کنند و خود را با شرایط متغیر تطبیق دهند.

   حجم کاری نامتناسب
بسیاری از کارمندان در مجموعه‌های کسب‌وکاری نوپا از میزان حجم کاری بسیار زیادی که دارند و بی‌توجهی رئیس شان نسبت به این موضوع شکایت دارند. بهتر است برای تقسیم کارها چارچوب درستی تعیین کنید و عملکرد روزانه کاری افراد را با راهکارهای مناسب موجود بررسی کنید تا در صورت بالا بودن بیش از اندازه حجم کار، به فکر راه چاره‌ای مانند استخدام نیروهای جدید باشید. همچنین در ارتباط با خود افراد و شنیدن توضیحات شان نیز ممکن است به راهکارهای جدید و پیشنهادات خوبی بربخورید که بتواند تعادل کاری بیشتری را در مجموعه به‌وجود بیاورد. به خاطر داشته باشید حجم کاری بیش از ظرفیت نه تنها به نفع مجموعه نخواهد بود، بلکه احتمال خطا و آسیب را در مجموعه کسب‌وکارتان افزایش خواهد داد.

    ایزوله بودن تیم‌های کاری
نبود ارتباط کاری درست میان تیم‌های کاری و بخش‌های مختلف یک مجموعه اغلب یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات کسب‌وکارها به‌شمار می‌رود. ایزوله بودن و انحصاری کردن کارها در تیم‌های مختلف کاری علاوه بر این که روند کار مجموعه را کند می‌کند موجب چندباره‌کاری‌ها و انجام کارهای تکراری در بخش‌های مختلف می‌شود. برای ایجاد روحیه همکاری در محیط کار باید از سطوح بالایی این کار را آغاز کرده و سعی کنید فضای همکاری یکدست و شفافی به‌وجود بیاورید. به‌عنوان مدیر خوب باید زمانی که گروه‌های کاری سعی در زیر سوال بردن همدیگر می‌کنند، وارد این بحث‌های آسیب‌رسان نشوید و با نوع رفتار خود نشان دهید که عملکرد خوب هر فرد در جایگاهی که دارد بیشتر به پیشرفتش کمک می‌کند تا این که بخواهد با انحصاری کردن کارها و در جریان قرار ندادن بقیه به موقعیت بهتری دست پیدا کند.

    تغییر مداوم اولویت‌ها
گاهی اهداف مجموعه‌ها به صورت دقیقی مشخص هستند، اما درخصوص نحوه دستیابی به آنها ممکن است در شرایط مختلف تغییراتی اعمال شود. این موضوع در برخی از موارد می‌تواند جو محیط کار را به هم بریزد و نارضایتی‌هایی را به دنبال تغییر مداوم اولویت‌های کاری برای کارمندان به وجود بیاورد. برای کاهش تنش حاصل از این موضوع بهترین روش گسترش ارتباط با کارمندان و در جریان قرار دادن آنها در خصوص تغییر شرایط کار با برگزاری جلسات گروهی است. در این جلسات سعی کنید علت تغییراتی را که می‌خواهید در روند کار اعمال کنید برای کارمندانتان تشریح کنید. این موضوع کمک می‌کند با کمترین اصطکاک و بیشترین سرعت، جهت جریان کاری را به سمتی که می‌خواهید تغییر دهید و کارمندانتان را نیز با خود همراه و همدل کنید.

    رئیس رفتار یکسانی ندارد
در بیشتر مجموعه‌های کسب‌وکاری و شرکت‌ها کارمندان احساس می‌کنند که برخی از کارمندان در نظر رئیس به طور ویژه‌تری محبوب هستند. کسی که بیشتر در حال صحبت با رئیس دیده می‌شود و برای انجام پروژه‌های کاری حق انتخاب دارد یا زودتر از بقیه به خانه می‌رود به طور قطع موجب شکل‌گیری ذهنیت‌های منفی در دیگر کارمندان می‌شود. برای حل این موضوع بهتر است مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خود را تقویت کنید. باید به نحوی در محیط کاری خود رفتار کنید که فضای آرام و یکدستی ایجاد کنید. سلیقه‌ای برخورد کردن با کارمندان و ترجیح دادن برخی از کارمندان براساس خصوصیات غیرکاری می‌تواند سم کشنده‌ای در محیط کسب‌وکارتان پخش کند.

   مشخص نبودن شیوه پاداش و ارتقای شغلی

معمولا در پایان سال کاری که زمان ارتقای شغلی است، ممکن است بسیاری از کارمندان احساس نادیده گرفته شدن پیدا کنند و احساس کنند تلاششان آن گونه که باید دیده نشده است. این موضوع در مورد پاداش‌های ماهانه نیز صادق است. اگر پای صحبت کارمندان بنشینید نارضایتی‌شان را این گونه بیان می‌کنند که هیچ فرمول مشخص یا سازوکار روشنی برای ارتقای افراد یا اعطای پاداش و اضافه دستمزد
وجود ندارد.  بهترین کار این است که تا جایی که ممکن است سلیقه شخصی را در تعیین این موارد وارد نکنید و فرمول مشخصی برای محسابات و نحوه ارتقای کارکنانتان داشته باشید تا همه موارد برای همه افراد یکسان
و شفاف باشد.
در ایــن حــالت کــارمنــدان نیــز می‌دانند باید به چه ترتیبی عملکرد خود را ارتقا دهند که بتوانند پیشرفت شغلی داشته باشند و انگیزه بیشتری برای ارائه بهترین عملکردشان خواهند داشت.

    شیوه انتخاب مدیران مجموعه

کسب ‌و کارهای موفق برای انتخاب افراد برای جایگاه‌های سرپرستی و مدیریتی مجموعه باید ملاک‌های دقیقی داشته باشند. یادتان باشد که به انتخاب مدیر هر بخش نباید صرفا به چشم ارتقای سلسله‌مراتبی شغلی نگاه کرد. این که فردی سابقه بیشتری در گروه کاری داشته باشد، الزاما به معنی این نیست که از توان مدیریتی بالایی نیز برخوردار باشد. برای انتخاب مدیران حتما ویژگی‌های کلیدی مورد نیاز را در نظر بگیرید و این موضوع را نیز در فضای کسب‌وکارتان از ابتدا جا بیندازید، در غیر این صورت خیلی زود با تنش‌ها و نارضایتی‌های زیادی از سوی کارمندان باسابقه خود روبه‌رو خواهید شد. همچنین می‌توانید با ایجاد امکان شرکت در دوره‌های مدیریتی برای افراد پرتوانی که در کارشان بسیار حرفه‌ای هستند اما خصوصیات مدیرشدن را ندارند، آنها را برای این سِمت آماده کنید.
 به این ترتیب هم شانس ارتقای رتبه را از کارمندانتان نگرفته‌اید، هم مجموعه خود را به‌دلیل استفاده از افراد نامناسب در پست‌های مهم تضعیف نخواهید کرد. سایر موارد مشابه به شکل چشم‌گیری در بهبود عملکرد افراد مؤثر است و می‌تواند مانند تزریق انرژی به مجموعه به آن نگاه کرد. این موضوع به‌ویژه در مورد افرادی که بچه‌های کوچک دارند یا از پدر و مادر سالمندشان در خانه نگهداری می‌کنند اهمیت دوچندانی دارد، زیرا پس از کار روزانه خود نیز در خانه استراحت چندانی ندارند. بنابراین فقط ظاهر این موضوع را در نظر نگیرید و کمی عمیق‌تر تصمیم‌گیری کنید.

    نداشتن مرخصی کافی
بسیاری از کارآفرینان و مدیران مجموعه‌های کسب‌وکاری با وجود تأکیدات زیادی که در مورد رعایت تعادل کار و زندگی برای کارمندان می‌شود، همچنان با مرخصی با حقوق کارمندانشان راحت موافقت نمی‌کنند. حتی در بسیاری از مجموعه‌ها اگرچه بر اساس قانون کار میزان مرخصی مجاز کارمندان را محاسبه می‌کنند اما زمانی که فرد تقاضای مرخصی می‌کند در بسیاری از موارد به دلیل حجم بالای کار با آن موافقت نمی‌کنند. استراحت‌های کوتاه‌مدت چند وقت یکبار برای وقت گذراندن افراد با خانواده، رفتن به سفر و تفریح و سایر موارد مشابه به شکل چشم‌گیری در بهبود عملکرد افراد مؤثر است و می‌تواند مانند تزریق انرژی به مجموعه به آن نگاه کرد. این موضوع به‌ویژه در مورد افرادی که بچه‌های کوچک دارند یا از پدر و مادر سالمندشان در خانه نگهداری می‌کنند اهمیت دوچندانی دارد، زیرا پس از کار روزانه خود نیز در خانه استراحت چندانی ندارند.

     نبودن ارتباط مستقیم میان مدیر و کارمندان

نبود ارتباط مستقیم میان کارآفرینان و کارمندان‌شان یکی از مواردی است که می‌تواند میزان نارضایتی را در میان کارمندان افزایش دهد. همان‌گونه که اشاره شد، بهبود مهارت‌های ارتباطی و اولویت قرار دادن نیروهای انسانی می‌تواند بازده کسب‌وکارتان را چند پله ارتقا دهد. تلاش کنید در محیط کسب‌وکارتان فضایی ایجاد کنید که کارمندان بتوانند آزادانه نظرات و پیشنهادات‌شان را ارائه کنند و هدف و خواسته شرکت را بخشی از اهداف و خواسته‌های خودشان بدانند و در قبالش احساس مسؤولیت کنند. تمام نکات مهم، اهداف کوتاه‌مدت، بلندمدت و رسالت کسب‌وکارتان را به شکل واضح و قابل درکی برای کارمندان تشریح کرده و سعی کنید صدای کارمندان‌تان را بشنوید و از پیشنهادات خوب و خلاقانه آنها در بهبود محصول و توسعه کسب‌وکار استفاده کنید و در رفتارتان نیز نشان دهید که چقدر پیشنهادات و عملکرد خوب‌شان در پیشرفت مجموعه تأثیرگذار است.

    برخورد غیرشفاف با متقاضیان کار

هرچه در جلسه مصاحبه کاری کمتر اطلاعات بدهید، متقاضی جویای کار را مجبور می‌کنید که بیشتر از شما و کسب‌وکارتان سوال بپرسد. بنابراین سعی کنید در مصاحبه شغلی به‌خوبی محیط کار، انتظارات شغلی و شرح وظایف نیرویی که به‌دنبالش هستید را تشریح کنید. اجازه دهید نیروی کاری با آگاهی کامل از شرایط کاری‌اش وارد محیط کار شود. این امر میزان نارضایتی‌های آتی را کاهش می‌دهد و فقط افرادی به مجموعه شما اضافه می‌شوند که انگیزه کافی برای همسو شدن با شرایط کسب‌وکارتان را داشته باشند. اگر به این علت که احساس می‌کنید اسرار کسب‌وکارتان باید محرمانه باقی بماند توضیحات کافی در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهید باید بدانید از اساس در اشتباه هستید. شفاف نبودن در جلسه مصاحبه شغلی احتمال استخدام افراد ناهماهنگ و نامناسب با شرایط کاری‌تان را افزایش می‌دهد و نیرویی که مدتی در محیطی کار کند و پس از مدتی همکاری‌اش را قطع کند قطعا اسرار بیشتری را می‌تواند نسبت به فردی که فقط برای مصاحبه کاری مراجعه کرده پخش کند!

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *