حمله تند اکبر فلاح به علیرضا دبیر/ حرف های قشنگت چه شد؟

سایت بدون – اردیبهشت امسال علیرضا دبیر به عنوان رییس فدراسیون کشتی از «چرخه انتخابی تیم‌های ملی» رونمایی کرد. براساس این طرح قرار شد تمام انتخابی‌ها ضابطه‌مند شوند و کشتی‌گیران صرفا از فیلتر سیستم جدید به دوبنده تیم ملی برسند. همان موقع بحث و جدل‌های زیادی در این رابطه ایجاد شد و حتی کار به مشاجره لفظی سرمربیان تیم ملی با رییس فدراسیون هم انجامید، چراکه غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی کشتی آزاد و محمد بنا به عنوان سرمربی کشتی فرنگی معتقد بودند سیستم جدید جایگاه سرمربی را برای دعوت از نفرات متزلزل می‌کند و عملا نقش سرمربی را به یک تمرین‌دهنده تقلیل می‌دهد. با این حال بسیاری از اهالی کشتی چرخه جدید را در راستای تحقق عدالت برای کشتی‌گیران امر مثبتی دانستند، چراکه سال‌ها کشتی ایران با معضل انتخابی تیم ملی مواجه بوده و در برهه‌های گوناگون شاهد دعوت بی‌ضابطه و سلیقه‌ای کشتی‌گیران به اردوهای تیم ملی بودیم. با این حال فدراسیون تحت مدیریت علیرضا دبیر در نخستین اردویی که بعد از تصویب چرخه انتخابی تشکیل داده همان روند چند سال قبل را در پیش گرفته است. بعد از اینکه اتحادیه جهانی کشتی از برگزاری قطعی رقابت‌های جهانی در اواخر آذر در کشور صربستان خبر داد مربیان تیم ملی بدون برگزاری مسابقات انتخابی نفرات مدنظر خودشان را به اردو دعوت کردند. رییس فدراسیون و مربیان در توجیه عدم برگزاری رقابت انتخابی از «کمبود وقت» و «شرایط کرونا» گفتند ولی این دلایل خانواده کشتی را قانع نکرد. بسیاری از پیشکسوتان کشتی کشور از جمله اکبر فلاح قهرمان سابق جهان و سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد جوانان کشورمان به این وضعیت انتقاد وارد کردند. فلاح که همواره به صریح‌الهجه بودن معروف بوده و هست معتقد است که دبیر نتوانسته عدالت را اجرا کند. قهرمان جهانی تورنتو ۱۹۹۳ می‌گوید دبیر بیشتر از اینکه به فکر کشتی باشد به فکر نشان دادن خود به عنوان یک فرد مذهبی به افراد رده بالای کشور است و با این وضعیت نمی‌توان شرایط خوبی برای آینده کشتی متصور بود.

نظرتان در مورد تشکیل اردوهای تیم ملی بدون برگزاری مسابقات انتخابی چیست؟

قانون ورزش ما مخصوصا کشتی به این شکل است که می‌آیند و مسابقه‌ای را برگزار می‌کنند و بعد از آن ورزشکاران به اردو می‌روند. حالا این مسابقات یا قهرمانی کشور است یا انتخابی تیم ملی. یعنی نفرات باید از این مراحل عبور کنند و بعد کمیته فنی و مربیان بنشینند و نفرات را انتخاب و برای اردو دعوت کنند، یعنی نفرات اول و دوم و سوم. کسانی که آینده‌دار هستند و می‌دانند که می‌توانند کشتی بگیرند. بعد این نفرات راهی مسابقات بین‌المللی آسیایی یا جهانی می‌شوند. اما حالا ما مسابقاتی ندیدیم. مسابقات انتخابی نگذاشتند. این ایراد است. ایرادش هم این است که وقتی بدون انتخابی یک عده را دعوت کنند هم مربی و هم کشتی‌گیرانی که دعوت نشدند احساس می‌کنند حق‌شان ضایع شده است و بی‌انگیزه می‌شوند. انتخابی که نباشد ما یواش یواش پشتوانه‌های‌مان را از دست می‌دهیم. کسانی که می‌خواهند خودشان را در انتخابی‌ها نشان دهند را از دست می‌دهیم، چون انتخابی تیم ملی راه ظهور کشتی‌گیر جدید است.

متولی برگزاری مسابقات انتخابی چه کسی است؟

وقتی چنین اتفاقی می‌افتد و افرادی بدون طی کردن پروسه به تیم ملی دعوت می‌شوند باید ایراد را ابتدا در مدیر تیم جست‌وجو کرد. باید دید مدیر تیم‌های ملی چه فکری دارد؟‌ آیا همسو است با سرمربی؟ آیا اگر زورش نرسید باید رییس فدراسیون بیاید وسط و دخالت کند و بپرسد چرا انتخابی نداشتید؟ چرا برنامه مشخصی تدوین نشده بود؟ اگر او هم کارساز نشد باید برویم سراغ وزیر که باید به داد کشتی برسد. قانون انتخابی قانونی است که همه باید رعایت کنند. اگر وزیر هم کمکی نکرد باید به حال ورزش گریست.

آقای دبیر می‌گوید به دلیل نبود وقت و شرایط بیماری کرونا بی‌خیال انتخابی شده است.
آقای دبیر وقتی آمد خیلی از عدالت و این چیزها گفت. اینکه کسی بدون انتخابی به تیم ملی نمی‌رسد یا اگر کسی کشتی‌ نگیرد رد خواهد شد. ایشان خیلی حرف‌های قشنگی زد وقتی وارد کار شد، ولی در این یک سالی که سکاندار شده ما آن حرف‌های قشنگ را در رفتار ایشان نمی‌بینیم. این عین بی‌عدالتی است که گفته می‌شود وقت نیست یا کرونا هست. آقا اگر وقت نیست چرا برای روسیه وقت هست؟ در کشور روسیه خودم دنبال کردم و دیدم هر چهار نفر برتر هر وزن در اردو هستند. یعنی تعداد بالا دعوت شدند و آن‌قدر کشتی می‌گیرند که آماده شوند. من مطمئنم آنها در هر وزنی بالای بیست، سی نفر دعوت می‌کنند و همه کشتی می‌گیرند. یک نفر نیست ادعا کند که حق من ضایع شده. یا یک مربی نیست که پشت خط بماند. اما این حرف‌های آقای دبیر نخ‌نماست. یعنی چی نخ‌نماست؟ یعنی جلوترها این حرف‌ها را زدند. هر موقع خواستند انتخابی نگذارند کار را به لحظات آخر موکول کردند و بعد هم تیم را دعوت کردند و گفتند وقت نیست. این جمله وقت نیست را ما خیلی شنیدیم. کرونا برای همه دنیا هست. امریکا با آن عظمتش الان کشور شماره یک در کروناست ولی انتخابی‌اش را گذاشته. روسیه جزو پربیمارترین کشورهاست ولی می‌بینیم برگزار می‌کنند. اما اینجا راحت‌ترین کار را انتخاب می‌کنند. راحت‌ترین کار همین است که در آزاد و فرنگی بنشینند و بهترین‌ها را دعوت کنند. این درست است که کسانی که دعوت شدند اگر در انتخابی هم شرکت می‌کردند ۹۰درصدشان به تیم ملی می‌رسیدند، ولی بحث سر انضباط و قانون است. این ضربه می‌زند به کشتی کشور. نتیجه‌اش می‌شود مربیان و کشتی‌گیران بی‌انگیزه. همه هم احساس می‌کنند حق‌شان ضایع شده است.

پس شما معتقدید در اتفاقات اخیر نقش رییس فدراسیون از همه پررنگ‌تر است.

من اول به مدیر تیم‌های ملی نقد دارم. او چه حرفی برای گفتن دارد؟ می‌خواهم از او بپرسم او برای تیم‌ها ملی چه کرده؟ ایشان در یک سالی که سمت گرفته برای تیم‌ ملی چه برنامه‌ای نوشته که الان می‌گوید وقت نیست؟ چرا وقت نیست؟ پس در این یک سال که هشت ماهش کرونا بوده چه برنامه‌ای را انجام می‌داده که می‌گوید وقت نکردیم؟ همه بیکار بودند تو وقت نکردی؟ پس اول شد مدیر تیم‌های ملی که باید پاسخگو باشد. دوم باید رییس فدراسیون پاسخگو باشد که آن حرف‌های قشنگت کو؟ عدل و عدالتت کو؟ شما که می‌گویی فدراسیون قبلی همیشه با بی‌عدالتی کار کرده در همان نقطه شروع بی‌عدالتی‌ات را نشان دادی. بعدش هم باید وزیر ورزش دخالت کند. وزیر قانونی باید بدهد به فدراسیون‌ها که هر کس را خواستید به مسابقات ببرید باید از فیلتر انتخابی عبور کند. اگر این اتفاق نیفتاد باید صدای‌شان کند و بگوید شما نمی‌توانید این کار را بکنید. باید به آنها بگوید آقای سرمربی این دست شما نیست. شما نمی‌توانید بدون انتخابی ورزشکار ببری. پس وزیر هم باید پاسخگو باشد.

رییس فدراسیون اعتقاد دارد براساس جایگاهش نباید در دعوت نفرات دخالت کند. چند روز پیش کنایه‌ای به رسول خادم هم زد و گفت: «من مثل رسول خادم نیستم. من فقط رییس فدراسیونم.»

رسول خادم وقتی رفت شورای شهر علیرضا دبیر پیگیر او بود. دبیر همیشه دنباله‌روی رسول خادم است که ببیند او چه کار می‌کند. پس دبیر هم رفت توی شورای شهر. خادم از شورای شهر آمد بیرون و رفت رییس فدراسیون کشتی شد. دبیر هم که از آنجا بیرونش کردند آمد شد رییس فدراسیون. یعنی رسول خادم هر کاری می‌کند دبیر همان کار را می‌کند با این تفاوت که کارهای خوب رسول خادم را نمی‌بیند. اما اگر یک جایی ببیند ایراد داشته مدام تکرار می‌کند. امیدوارم رسول خادم از ایران برود که علی دبیر هم دنبالش برود که کشتی ما راحت شود. چون او که دنباله‌روی خادم هست و هرجا که می‌رود دنبالش می‌افتد. رسول خادم خیلی هم کارهای خوبی کرده بود زمان ریاستش. در مورد کارهای بدش هم من اولین نفر بودم که انتقاد می‌کردم. ولی وقتی کار درستی می‌کرد صد بار بازگو می‌کردم. اصلا شخصیت رسول خادم قابل قیاس با علی دبیر نیست.

با همه این تفاسیر آیا می‌توانیم برای رقابت‌های جهانی امیدوار باشیم؟

وقتی که کشور روسیه می‌آید و انتخابی تیم ملی می‌گیرد من فکر می‌کنم باز هم حرف اول را خواهند زد. معلوم است که آنها تمرینات‌شان و برنامه‌ریزی‌شان بهتر بوده و در تمام این شلوغی‌ها انتخابی‌شان را هم برگزار کردند. معلوم است ما برنامه درستی نریختیم که امروز می‌آیند و می‌گویند وقت نداشتیم. معلوم است در فدراسیون همه خواب بودند. اگر این آقا بخواهد با این شکل کار کند آینده خوبی در انتظار کشتی نیست. امروز باید بگوییم باز هم در مسابقات جهانی همان روسیه حرف اول را خواهد زد. امریکا هم همین‌طور. حق مال کسانی است که عدالت دارند. من که یک ایرانی هستم می‌گویم امیدوارم هر کشوری که حق ورزشکارانش را می‌دهد و عدالت را اجرا می‌کند موفق شود. من خودم از عدالت این فدراسیون شاکی هستم. والله حسن یزدانی که نابغه کشتی ماست به حالش فرقی نمی‌کند انتخابی بگیرد یا نه. از خداش هم هست بگیرد. اینها هستند که دارند بدآموزی می‌کنند.

برگزاری لیگ چقدر به کشتی کشور کمک کرد؟

جامعه کشتی ما از نظر مالی مشکل داشت. آن پاداش ضعیفی که وزیر ورزش برای مدال‌آوران درنظر گرفت هیچ تکانی به ورزشکاران نداد. ورزشکاران ما هم در این شرایط هر روز ذلیل‌تر و ضعیف‌تر می‌شدند. خوبی لیگ این بود که توانست حداقل از نظر مالی به آنها یک تکانی بدهد. منتها این لیگ فقط برای چند تا مربی حرفه‌ای خوب بود که حالا هم در فدراسیون کشتی هستند. کسانی که لیگ را فقط مال خودشان می‌دانند. اصلا مربی سازنده به ندرت می‌تواند از سفره لیگ برداشتی کند. استفاده‌اش می‌رسد به نود درصد مربیان حرفه‌ای که الان در فدراسیون مسوولیت دارند. آنها یک عده کشتی‌گیر هم بردند و در لیگ جزو نفرات برتر شدند. اما از آن کشتی‌گیران کسی نپرسید مربیان اصلی شما کجا هستند؟ آیا مربیان‌تان بالای سرتان بودند؟ یا مربی‌های اصلی شما در شهرستان‌ها در باشگاه‌ها در حال تمرین دادن هستند و پولش را مربی‌های توی لیگ می‌گیرند؟ خلاصه لیگ باعث شد یک عده استفاده ببرند ولی روی هم رفته لیگ باعث شد کشتی ما بیدار شود و ورزشکاران توانستند بیشتر تمرین کنند و این به نفع کشتی کشور شد. 

منبع:اعتماد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

۲ دیدگاه

  1. اکبر اقای فلاح الحق و الانصاف تمام حرفهاش درسته و هیچ بحثی درش نیست

  2. اکبراقا لایق بهترین هاست لایق فدراسیون کشتی ایرانه و شکی درش نیست که او مرد افسانه ی کشتی ایران و جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *