خانه‌تکانــــــــــی اساسی در اولدترافورد/منچستریونــــایتد تـــن هــــاخ چه شکلی می‌شود؟

منچستریونایتد بعد از مدت‌ها بررسی، مربی بعدی خود را انتخاب کرد. مربی فعلی آژاکس، اریک تن هاخ بعد از جلب نظر مقامات باشگاه قراردادی سه‌ساله بسته و در تابستان مربی شیاطین سرخ می‌شود.
اما چرا تن هاخ؟ او چه ویژگی دارد؟ نگرش تاکتیکی‌اش چگونه خواهد بود؟ و انتصاب او چه تأثیری بر فعالیت‌های باشگاه در نقل و انتقالات دارد؟
تن هاخ در سال‌های اول کارش با سیستم ۲-۴-۴ (لوزی در خط میانی) کار می‌کرد قبل از اینکه به ۳-۳-۴ تغییر نظر دهد. حالا ۱-۳-۲-۴ را ترجیح می‌دهد که برای تیم فعلی منچستریونایتد آشنا است چون اوله گونار سولشر با آن کار می‌کرد و مربی موقت تیم، رالف رانگنیک هم البته کمی با تأخیر به آن رو آورد. همچنین مثل رانگنیک، تن‌هاخ دوست دارد تیمش فوتبال پرانرژی و مالکانه بازی کند و بازیکنانش پرس را از خط حمله آغاز کنند. البته رانگنیک نتوانست در چهار ماه کار سبک خودش را پیاده کند چون مربی آلمانی از سطح آمادگی بدنی تیم راضی نبود. قطعاً بازیکنان از نظر فیزیکی برای اینکه ۹۰ دقیقه به حریف فشار بیاورند، آماده نبودند چون اصلاً در زمان سولشر چنین کاری نکرده بودند.
بنابراین تن هاخ برای اینکه به هدف برسد باید قدرت بدنی بازیکنان را بالا ببرد ضمن اینکه روی تعهد و انگیزه آنها کار کند. گفتن این حرف آسان است چون بعضی بازیکنان منتقد جلسات تمرین رانگنیک و دستیارانش بودند. حالا مطمئناً آن بازیکنان دیگر نمی‌توانند در تیم تن هاخ پنهان شوند. کسانی که قبلاً زیر نظر این هلندی کار کرده‌اند، به دقت و سختگیری در تک تک جلسات تمرین تیم از سوی او اعتراف دارند. گفته می‌شود او به آنالیز ویدیویی علاقه دارد و یکباره جلسه تمرین را متوقف می‌کند اگر بازیکنی سر جایش نباشد. تن هاخ حداقل از این نکته بهره می‌گیرد که رانگنیک، هیأت مدیره باشگاه را متقاعد کرده بازیکنانی با شرایط جسمی و روحی مناسب برای این نوع فوتبال را جذب کنند.
می‌گویند باشگاه در حال تهیه فهرست بازیکنان مورد نظر برای هر پست است که به مربی ارائه دهد تا تصمیم نهایی را بگیرد. تن هاخ هم به باشگاه فهرست می‌دهد.
زمان خیلی مهم است و برای همین باشگاه مایل بود زودتر مربی‌اش را انتخاب کند تا تیم آینده هرچه سریع‌تر شکل بگیرد.
اما کدام یک از اعضای فعلی تیم به سبک تن هاخ می‌خورند؟
فرد، برونو فرناندز، جیدون سانچو و اسکات مک تأمینای بیش از همه پرس می‌کنند و برای همین نباید مشکلی با انطباق با سیستم تن هاخ داشته باشند. پل پوگبا هم رده بالایی از این جهت دارد اما احتمالاً با پایان قراردادش در تابستان می‌رود.
پرسینگ بخش مهمی از بازی دونی فان دبیک است و احتمالاً از دوران قرضی در اورتون با آغوش باز از سوی مربی سابقش مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما برخی از اعضای پا به سن گذاشته تیم مازاد می‌شوند. خوان ماتا و ادینسون کاوانی قراردادشان تمام می‌شود و نمانیا ماتیچ ۳۳ ساله هم میل به جدایی در پایان فصل دارد.
اما کریستیانو رونالدو چه؟ او به سبک دلخواه تن‌ هاخ پرس نمی‌کند اما بهترین گلزن تیم در همه رقابت‌های این فصل بوده بنابراین باید درباره او تصمیم بزرگی گرفته شود. علاوه بر این یک مهاجم جدید در صدر اولویت‌های باشگاه است و یک بار دیگر از هری کین، مهاجم تاتنهام، نام برده می‌شود.
مربی بعدی باید برای مارکوس رشفورد هم فکری کند که فصل وحشتناکی داشته. تن هاخ بعد از دوران سخت سباستین هالر در وستهم، او را احیا کرد شاید بتواند همین کار را برای رشفورد انجام دهد.
یکی از عناصر کلیدی موفقیت آژاکس توانایی در انتقال بازی از دفاع به حمله و برعکس بوده اما یونایتد از این جهت عملکرد ضعیفی داشته. برای همین باشگاه به‌دنبال یک هافبک در کلاس جهانی برای فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ است و دکلان رایس وستهم هدف شماره یک تیم محسوب می‌شود، هر چند تیم لندنی و مربی‌اش، دیوید مویس برای باارزش‌ترین دارایی‌شان ۱۵۰ میلیون پوند می‌خواهند. یونایتد هم مایل به پرداخت این مبلغ نیست اما اگر می‌خواهد دوباره جایگاه خود را به دست آورد، یک هافبک فوق‌العاده می‌خواهد.
در دفاع هم مسأله دارند بخصوص که تن هاخ به مدافعان کناری مؤثر در حمله نیاز دارد و آرون وان بیساکا در حرکت به جلو مشکل دارد. لوک شاو در کار هجومی خیلی بهتر است اما فرم او باید خیلی بهتر شود اگر بخواهد در ترکیب تیم فصل آینده جایی داشته باشد. تن هاخ همچنین باید یک زوج کامل برای رافائل واران در قلب دفاع پیدا کند چون ویکتور لیندلوف و اریک بایی بیشتر در کار با توپ راحت هستند و کاپیتان هری مگوایر هم بارها در این فصل مورد انتقاد قرار گرفته است.
مطمئناً با آمدن تن هاخ برخی نام‌های بزرگ از تیم می‌روند چون او مایل به جوانگرایی است و این دقیقاً با سنت‌های یونایتد همخوانی دارد اما کدام جوان‌ها از این شرایط نفع می‌برند؟
جیمز گارنر در دوران قرضی در ناتینگهام فارست درخشیده و آنتونی الانگا زیر نظر رانگنیک نشان داده ارزش حضور در ترکیب اصلی را دارد. چند بازیکن مستعد در تیم زیر ۲۳ سال باشگاه و تیم‌های جوان‌تر هستند که برای تاکتیک‌های تن هاخ مناسبند و این واقعیت قابل انکار نیست که یک خانه‌تکانی اساسی ضروری است.

چرا تن هاخ به پوچتینو ترجیح داده شد
در پایان، دو انتخاب برای منچستریونایتد باقی ماند: موریسیو پوچتینو یا اریک تن هاخ؟ مربی شناخته شده موفق در لیگ برتر یا هلندی مرموزی که در سال‌های اخیر آژاکس را متحول کرده. فقط یک دور مصاحبه شانس تن هاخ را بالاتر برد.
ابتدا خولن لوپتگی و لوییس انریکه هم مورد نظر باشگاه برای جانشینی رالف رانگنیک بودند، بحث توماس توخل و کارلو آنچلوتی اما به دلایل مختلف آنقدر جدی نشد. در نهایت صبح پنجشنبه تن هاخ ۵۲ ساله انتخاب شد. جان مورتاف و دارن فلچر مسئول انتخاب مربی تیم بودند که در سفر به آمستردام برای انجام مصاحبه رسمی، تحت تأثیر انرژی، اشتیاق و تعهد این مربی برای چالش بزرگ پیش رو قرار گرفتند. تن هاخ همچنین با دقت نظرش به بخش‌هایی از باشگاه که باید اصلاح شود، اشاره کرد. این هفته تأیید شد دو مسئول بخش استعدادیابی باشگاه، مارسل بوت و جیم لاولر بعد از به ترتیب هشت و ۱۶ سال کار از باشگاه جدا می‌شوند. اگر چه از نظر برخی، این تصمیم‌ها به تن هاخ ربطی ندارد اما آنها اولین تغییرات در تابستان شلوغ اولدترافورد خواهند بود.
فقط کارکنان باشگاه نیستند بلکه خود تیم هم به تغییرات بزرگی نیاز دارد. گزینه مرجح بازیکنان پوچتینو بود و بعضی بازیکنان هم امید داشتند زیر نظر مربی سابق تاتنهام بدرخشند اما بعد از فرایند مصاحبه رسمی تن هاخ تنها گزینه باشگاه شد چون توانایی و نگاه لازم برای بازسازی تیم را دارا بود. ریچارد آرنولد، مدیر اجرایی جدید باشگاه هم با مربی هلندی دیدار کرد و هیأت مدیره به این نتیجه رسید او بیشترین انطباق را با سنت‌ها و استراتژی باشگاه دارد.
تن هاخ همچنین پپ گواردیولا را تحسین کرد و اعتراف کرد مربی منچسترسیتی روی فلسفه فوتبالی‌اش مؤثر بوده.
بعضی‌ها می‌گویند مسائل مالی هم در جذب تن هاخ مهم بوده چون فقط باید ۶/۱ میلیون پوند بابت غرامت به آژاکس بدهند که خیلی کمتر از مبلغ بیرون کشیدن پوچتینو از پاری‌سن‌ژرمن است. البته اینکه او سابقه کار در لیگ برتر را ندارد، یک نکته منفی برایش بوده اما منابع نزدیک به باشگاه می‌گویند ویژگی‌های دیگر او این نقطه ضعف را پوشش می‌دهد.
تنها زمان نشان می‌دهد آیا او می‌تواند یونایتد را از این بحران فعلی نجات دهد یا نه اما قطعاً در حال حاضر هیچ گزینه بهتری برای شیاطین سرخ وجود نداشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *