خانه «سایه » را زیر لودر بردند/رشت بدون یادگار ابتهاج

سایت بدون -خانه امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) که زادگاه یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر کشور است و قرار بود بعد از ثبت ملی به موزه تبدیل شود در پیچ و خم بروکراسی اداری گرفتار و نه‌تنها ثبت ملی نشد بلکه روز گذشته با لودر تخریب شد. 

سازندگی: این خانه درحالی خراب شد که مردادماه سال ۹۶، رضا علیزاده، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت گیلان از گذراندن مراحل آخر ثبت خانه‌ «ابتهاج» در میراث فرهنگی خبر داد و گفت: «پرونده ثبت ملی خانه «ابتهاج» به شورای ثبت سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داده شده است و کارشناسان در حال فراهم کردن زمینه ثبت ملی این خانه باارزش هستند.»

اسفندماه سال گذشته در ۹۰ سالگی استاد امیرهوشنگ ابتهاج، دوفوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری وی و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه با رأی قاطع اعضای شورای شهر تصویب شده بود. اما حدود یک سال بعد و در دوازدهم دی‌ماه سال ۹۷ که روز رشت نامگذاری شد، همان موقع در فضای رسانه‌ای این استان خبری مبنی بر خطر تخریب خانه پدری «سایه» در محله استادسرای رشت منتشر شد. موضوعی که با واکنش سریع شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان مواجه شد و او بلافاصله تاکید کرد: «اخبار خوشی در راه است و استاندار نیز خواستار حفظ و ثبت این بنا شده است.»

از آن زمان تاکنون این بنای باارزش بلاتکلیف باقی ماند تا اینکه مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در گفت‌وگو با شبستان گفت: «این خانه مالک شخصی دارد و در جلسات متعدد با شورای شهر رشت قرار شده بود بنا توسط شهرداری خریداری شود تا توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت برسد.» 

اما در کمال تعجب و بی‌خبری، صبح روز گذشته خبر تخریب خانه ابتهاج منتشر شد، خبری که موجب تعجب و ناراحتی دوستداران شعر و ادب شد. یلدا ابتهاج هم در واکنش به تخریب  این‌خانه در رشت که اعلام شده بود به خاطر بحث بر سر انتسابش به این شاعر ثبت ملی نشده و سرانجام پس از حدود دو سال کش و قوس تخریب شد، در صفحه شخصی توئیترش نوشت: «افتاده‌ام از دیروز در تب و درد تن و امروز خبر رسید آخر! خانه مادری سایه در رشت فرو ریخت . . .  شما را چه به فرهنگ، هنر، شعر و ادب!  . . . داستان فرهنگ و هنر انگار در این سرزمین همیشه بیگانه است. از ما نیست! و . . .»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *