خطرات چهارشنبه‌سوری برای مبتلایان به آسم

 سایت بدون – آسم یک بیماری التهابی دستگاه تنفس است که در آن راه‌های هوایی تنگ یا متورم شده و با تحریک‌پذیری مجاری هوایی همراه است. این بیماری در کودکان ممکن است به‌صورت حاد یا مزمن بروز کند. میزان شیوع بیماری آسم در تمام دنیا رو به افزایش است و این بیماری رایج‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی به‌شمار می‌رود. به‌حدی‌که گاهی اولین علت غیبت کودکان از مدرسه و مسؤول بخش عمده‌ای از پذیرش کودکان در بخش‌های اورژانس و بیمارستان‌هاست. تظاهرات بالینی بیماری بسیار متفاوت و گوناگون بوده که ازجمله تنگی‌نفس، سرفه بدون خلط (یا بدون ویزینگ) و خلط‌دارشدن تدریجی، بی‌قراری، اضطراب و عرق زیاد، خستگی را شامل می‌شود. دود سیگار، دود، اسپری‌ها (افشانه‌ها)، عطرها و قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی از اصلی‌ترین محرک‌های محیطی بروز حملات آسم در افراد مبتلاست.
با نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی سال و چهارشنبه آخر سال که اصطلاحا چهارشنبه‌سوری اطلاق می‌شود و بنا بر رسم دیرینه ایرانیان اقدام به برگزاری مراسم خاصی ازجمله آتش‌بازی می‌کنند. در سال‌های اخیر استفاده از مواد آتش‌زا، دودزا و مواد انفجاری باعث بروز حوادث و آسیب‌های جسمی و روحی زیادی بر برخی افراد در معرض این مواد گردیده است و علاوه‌بر هزینه‌های سنگین درمانی، باعث آسیب‌های جسمی ‌جبران‌ناپذیر نیز شده است. 
علاوه‌بر موارد فوق، استفاده از مواد منفجره و دودزا باعث آلودگی هوای محیط شده و در افراد مبتلا به آسم احتمال حملات ‌را بسیار تشدید می‌کند و می‌تواند به شروع و تشدید حملات آسم منجر شده و احتمال بستری‌شدن و نیز تهدید جان این افراد را در پی داشته باشد. همچنین مواد شیمیایی برجای‌مانده می‌تواند باعث واکنش‌های بعدی در افراد حساس شده و مشکلات طولانی‌مدتی را در این بیماران ایجاد کند. 
لذا اکیدا توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آسم از حضور در چنین محیط‌هایی پرهیز کرده و با رعایت اصول ایمنی از به‌ خطر انداختن جان خود اجتناب کنند. همچنین توصیه می‌شود با فرهنگ‌سازی این موضوع، روشنگری و بیان مشکلات این نوع اقدامات برای افراد مبتلا به آسم و آگاه‌کردن افراد جامعه از مشکلات این گونه اقدامات خطرزا برای خود و دیگران در راستای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه قدمی بردارند. 

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *