خواب خوبی ندارید؟ با این شش عامل مهم و تاثیرگذار آشنا شوید

خواب خوبی ندارید؟ با این شش عامل مهم و تاثیرگذار آشنا شوید

داشتن خواب راحت و کافی برای حفظ سلامتی عمومی بدن، بسیار حیاتی است .خواب راحت و کافی به شما کمک می‌کند تا روز خود را با انرژی بیشتری شروع کنید.

سایت بدون – بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌ی زیاد، مشکلات جسمی یا اختلالات روحی و روانی از نداشتن خواب کافی و راحت رنج می‌برند. خواب می‌تواند روی روحیه‌، سطح انرژی، توانایی ذهنی و سلامت عمومی افراد تأثیر داشته باشد. عوامل بسیاری روی کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند که در این مطلب به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. دمای اتاق

دمای محیط اطراف تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت خواب و مراحل آن دارد .دلیل اصلی این تأثیرگذاری، ارتباط دمای محیط با تنظیم دمایی بدن است.

۲. تشک نامناسب

انواع تشک‌ها فشارهای مختلفی را به بدن وارد می‌کنند بنابراین می‌توانند روی خواب افراد تأثیر داشته باشند. معمولا تشک‌هایی با استحکام متوسط انتخاب‌های خوبی هستند اما برای انتخاب بهترین گزینه، هر فردی باید شرایط بدنی و محیطی خودش را در نظر بگیرد؛ تشک نامناسب علاوه بر اینکه در کاهش کیفیت خواب و کمبود خواب مؤثر است، می‌تواند مشکلات دیگری را هم ایجاد کند؛ مشکلاتی مانند گرفتگی و درد عضلانی در شانه‌ها و کمر و خشکی ستون فقرات.

۳. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می‌تواند کاهش ‌زمان و کیفیت خواب را به دنبال داشته باشد و بعضی از اختلالات خواب را ایجاد کند. همچنین سیگار کشیدن خطر ابتلا به بی‌خوابی را افزایش می‌دهد.

۴. استفاده از موبایل در رختخواب

معمولا مردم در فاصله‌ی خاموش کردن برق‌ها تا زمانی که می‌خوابند از موبایل استفاده می‌کنند. امواج و تشعشعات موبایل باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن می‌شود. کاهش سطح ملاتونین باعث تأخیر در خواب شبانه و خواب‌آلودگی در روز می‌شود.

۵. دوش آب سرد

دوش آب سرد فواید زیادی دارد اما قبل از خواب توصیه نمی‌شود. دوش آب سرد احساس خستگی و خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد، بدن را با احساس بیداری تحریک می‌کند و خواب را به تأخیر می‌اندازد.

۶. مصرف چای و قهوه در ساعات پایانی شب

مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار در ساعات نزدیک به خوابیدن می‌تواند در خواب افراد اختلال ایجاد کند. افرادی که به مصرف این نوشیدنی‌ها قبل از خواب عادت کرده‌اند، خواب راحتی ندارند، از کمبود خواب رنج می‌برند و در طول روز با احساس خواب‌آلودگی مواجه می‌شوند.

منبع:  Emedihealth / مترجم: الهه جعفرزاده

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *