داستان کلاهبردارترین فوتبالیست قرن/گرگوار فریبکار

چگونه یک بازیکن بی‌استعداد برای خودش تیم پیدا می‌کرد

او یک وب‌سایت جعلی ساخت که در آن نوشت بازیکنی حرفه‌ای است که برای تیم ذخیره‌های پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کند. او گزارش‌های مسابقات را از روزنامه اکیپ کپی و پیست می‌کرد و نام خودش را به جای نام مهاجمان این تیم، مانند نیکولا آنلکا قرار می‌داد
گزارش
سم بلیتز

برخی افراد هر کاری انجام می‌دهند تا فوتبالیستی حرفه‌ای شوند. «گرگوار آکلرود» بزرگان فوتبال اروپا، از جمله یک تیم لیگ قهرمانان را فریب داده تا بتواند در بالاترین سطح بازی کند.
این بازیکن فرانسوی زمانی که ده سال داشت، رویای حضور در زمین‌های فوتبال را داشت. فقط یک مشکل داشت: افتضاح بازی می‌کرد. در واقع، پدرش بازی او را آنقدر بد می‌دانست که نمی‌گذاشت او فوتبال بازی کند تا مایه خجالت نشود.
آکلرود جوان توانست نوریچ، بورنموث و سوییندون را فریب دهد تا از او تست بگیرند. او حتی یک وب‌سایت جعلی ساخت و در آن خود را ستاره‌ آینده فوتبال معرفی کرد و به این ترتیب زسکا صوفیه را فریب داد تا بتواند در رقابت‌های اروپایی بازی کند.
آکلرود متولد پاریس اولین خاطره‌ مهمش از فوتبال را به این ترتیب به یاد می‌آورد: «اولین بازی‌ جدی فوتبالم را در ۱۰ سالگی و مقابل دیدگان پدرم انجام دادم. برایم مانند فینال لیگ قهرمانان بود. ما مقابل تیم خوبی بازی کردیم و چهار بر صفر باختیم. وقتی سوار ماشین شدیم تا به خانه برگردیم، او گفت: گرگ، من خیلی عصبانی هستم. تو خیلی بد هستی. تو خیلی تنبلی. دیگر نمی‌خواهم تو را در زمین فوتبال ببینم.من شوکه شدم. برای من، حضور در زمین فوتبال به همراه دوستانم بهترین زمان هفته بود.»
آکلرود از ۱۰ تا ۱۸ سالگی از حضور در فوتبال منع شده بود. او تنها در حیاط خانه می‌توانست بازی کند اما هرگز رویای بازی حرفه‌ای را از دست نداد، چرا که دوست داشت ثابت کند پدرش اشتباه می‌کرده.


یک روز در مدرسه بود که ایده‌ای به ذهنش رسید. او یک وب‌سایت جعلی ساخت که در آن نوشت بازیکنی حرفه‌ای است که برای تیم ذخیره‌های پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کند.
او گزارش‌های مسابقات را از روزنامه اکیپ کپی و پیست می‌کرد و نام خودش را به جای نام مهاجمان این تیم، مانند نیکولا آنلکا قرار می‌داد.
البته حرف او کاملاً دروغ نبود. آکلرود برای پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کرد اما برای تیم آماتورهای پی‌اس‌جی که در پایین‌ترین دسته فوتبال فرانسه حضور داشت. خود او می‌گوید: «آن بدترین دسته فوتبال در فرانسه بود.»
آکلرود ۳۸ساله می‌گوید: «شما ممکن است کریستیانو رونالدو تیم پنجم باشید و هیچ‌کس هم بازی شما را نبیند. هیچ‌کس در پی‌اس‌جی بازی من را نگاه نمی‌کرد چون آن لیگ تنها برای بازیکنانی بود که به روش بزن زیر توپ بازی می‌کردند.»
خانواده ثروتمند آکلرود در این زمان او را طرد کرده بودند، چرا که به جای آنکه به سراغ تحصیل و کار برود، به سمت فوتبال رفته بود.
مادربزرگ آکلرود ۱۵ سال همسر موریس شوالیه، بازیگر برنده اسکار بود و به این ترتیب ثروت زیادی به او رسیده بود اما آکلرود در این زمان در مک‌دونالد کار می‌کرد و در یک استودیو کوچک در فرانسه زندگی می‌کرد.
آکلرود حتی یک بار پنهانی به زمین تیم اصلی پی‌اس‌جی رفت تا با تیم عکس‌های رسمی بیندازد. او در آن هنگام وب‌سایت و رزومه خود را به برخی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های انگلیس فرستاد.
چلسی، منچستر سیتی و آرسنال او را نپذیرفتند اما تیم دسته دومی سوییندون تاون در تابستان ۲۰۰۳ از او تست گرفت. او می‌گوید: «در اولین روز تست، آنقدر از نظر فیزیکی و تاکتیکی ناآماده بودم که من را رد کردند. در بازی تمرینی، دروازه‌بان توپ بلندی را ارسال کرد و من سعی کردم هد بزنم اما توپ به صورتم خورد. همه خندیدند.»
این بازیکن فرانسوی حتی برای روز دوم تست هم انتخاب نشد اما در هر حال برای دیدار تمرینی بازیکنان مقابل طرفداران به زمین رفت. پشتکار آکلرود به‌حدی بالا بود که اندی کینگ، مربی تیم تحت تأثیر قرار گرفت و به او در بازی تمرینی، ۲۰ دقیقه فرصت حضور داد اما هیچ پیشنهادی به او ارائه نشد، چرا که روز اول تمرین او کار خودش را کرده بود.
بورنموث در اوایل قرن ۲۱ دچار مشکلات مالی شده بود. این بازیکن آماتور فرانسوی در پیش‌فصل ۲۰۰۷ یک هفته با آنها تمرین کرد و حتی برایشان در دیداری دوستانه گل هم زد.
کمی بعد بود که سوییندون او را دوباره برای تست فراخواند. این بازیکن فرانسوی در یک دیدار دوستانه که با ۲۱ بازیکن تست‌دهنده دیگر برگزار شد، دو گل هم زد. با اینکه طرفداران سوییندون می‌خواستند او بماند اما پل استاراک، مربی این تیم حاضر به عقد قرارداد با او نشد ولی نمایش او و دو گلی که زد را دوربین‌های اسکای اسپورتس ضبط کردند و باشگاه نوریچ او را خواست. او در دیداری دوستانه برای تیم ذخیره‌های نوریچ به میدان رفت و ضعیف بازی کرد و دوباره رد شد. البته پیشنهادهایی هم به او شده بود. باشگاه‌های حرفه‌ای لوکزامبورگ به اکلرود پیشنهاد قرارداد داده بودند اما این بازیکن فرانسوی آنها را کوچک می‌دانست و حاضر به رفتن به این کشور نشد.

در تابستان ۲۰۰۹، زمان حساسی فرارسید. از اکلرود خواسته شد با تیم بلغارستانی زسکا صوفیه تمرین کند. این تیم تازه به لیگ قهرمانان صعود کرده بود. مقامات زسکا مطمئن بودند که او بازیکن تیم ذخیره‌های پی‌اس‌جی است و به او پیشنهاد قراردادی سه‌ساله به ارزش ۱۵هزار پوند در ماه دادند اما اتفاقاتی افتاد که این قرارداد امضا نشد.
اکلرود می‌گوید: «دو روز تست دادم و روز یکشنبه، مربی به ایجنت من گفت که می‌خواهد من را جذب کند. آنها از من در پیراهن رسمی زسکا عکس گرفتند. من قرارداد را امضا کردم و آنها در وب‌سایت زسکا این خبر را منتشر کردند اما طرفداران پی‌اس‌جی من را نابود کردند.

یک طرفدار زسکا شب به یک انجمن آنلاین رفت و پرسید: ما داریم گرگ اکلرود را جذب می‌کنیم، نظر شما درباره‌اش چیست؟ هیچ‌کدام از طرفداران پی‌اس‌جی من را نمی‌شناختند. آنها گفتند که من جعلی هستم و وب‌سایت من را چک کردند اما برخی از اطلاعات وب‌سایت من درست بود، مانند ویدیو حضورم در سوییندون. آن طرفدار زسکا با همه خبرنگاران صوفیه تماس گرفت و اعلام شد که باشگاه داشته با یک بازیکن جعلی قرارداد امضا می‌کرده.»
فردا، وقتی اکلرود برای خوردن صبحانه آمد، هیچ‌کدام از افراد باشگاه زسکا نمی‌خواستند به او آشنایی بدهند و از او خواسته شد به فرانسه برگردد.
او در تست‌های باشگاه‌هایی در یونان، کویت و کانادا هم شرکت کرد و یک سال بازی برای تیم میسیساگا ایگلز در دسته برتر کانادا برایش کافی بود تا ماجرایش را به پایان برساند.
اکلرود حالا یک شغل تمام‌وقت در فوتبال دارد اما این شغلی نیست که تصور می‌کرد داشته باشد. او حالا ایجنت بازیکنان جوانی است که می‌خواهند به آکادمی‌های فوتبال برسند، البته بدون استفاده از تاکتیک‌های او!
اکلرود ۳۸ساله کتاب زندگینامه‌اش به نام «حرفه‌ای به هر قیمتی» را هم منتشر کرده و در آن ماجراهای عجیب خود در فوتبال را گفته و به بازیکنان جوان توصیه‌هایی کرده است.
اکلرود می‌گوید از برخی کارهایی که انجام داده بود پشیمان است: «اما من هرگز یک پنی هم از یک باشگاه ندزدیدم. همیشه پول هتل و پروازهایم را خودم دادم. در کتابم، نصیحت‌هایی درباره نحوه تمرین کردن داشته‌ام. خوب است که ماجرای زندگی زیبایی داشتم. در فرانسه، مردم شما را تنها از روی رزومه قضاوت می‌کنند. من دریافتم که حتی با آنکه در تست‌ها خوب بودم هم به من قراردادی حرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شد. من می‌خواستم نشان دهم که نیازی به رزومه ندارید.»
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *