درباره باشگاه فوتبالی که روی پرچمش عکس جمجه و استخوان است/افراط و ضدافراط

سایت بدون – جمجمه و استخوان‌های روی نماد باشگاه سن‌پائولی در سراسر دنیا شناخته‌تر شده از آن است که احتمالاً تصور کنید این تیم بخش بیشتر تاریخش را در دسته‌های پایین فوتبال آلمان سپری کرده است. دلیلش هم تا حد زیادی به فعالیت گسترده این باشگاه در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی برمی‌گردد. این تیم شهر هامبورگ به خاطر حمایتش از احزاب چپ‌گرا، مبارزه علیه فاشیسم، طرفداری علنی از کردهای خاورمیانه، برافراشتن بنرهایی برای استقبال از پناهجویان و چند مورد شرکت در درگیری‌ با نئونازی‌ها و هولیگان‌ها در بازی‌های خارج از خانه معروف است.
چنین مواضعی از سوی این باشگاه باعث شکل‌گیری یک مکتب شده که دنباله‌روهای خاص خود را در اقصی نقاط جهان دارد. آنها گروه‌هایی از طرفداران بین‌المللی سن‌پائولی هستند که اغلب اوقات پیرو مکتب این باشگاه، پروژه‌هایی را برای حمایت از پناهجویان و دیگر مردمی که در سکونت‌گاه‌های محلی خود دچار مشکل شده‌اند، به اجرا درمی‌آورند. چندین مورد از این گروه‌ها هم در بریتانیا واقع هستند، کشوری که فرهنگ هواداری فوتبال به میزان قابل توجهی از قالب فعالیت‌های اجتماعی به امور تجاری تغییر شکل داده است. به همین دلیل، هفته گذشته شمار بالایی از هواداران سن‌پائولی در سراسر دنیا بهت زده شدند وقتی فهمیدند که در برنامه مبارزه با تروریستم پلیس بریتانیا، نماد باشگاه‌ محبوب‌شان برای امنیت بریتانیایی‌ها یک تهدید بزرگ تلقی شده است تا جایی که به معلمان، پزشکان و پرستاران بریتانیایی در این خصوص هشدارهایی داده شده است.

پرونده ۲۴ صفحه ای
یک گروه از طرفداران باشگاه سن‌پائولی در شهر منچستر به شبکه دویچه ووله آلمان گفت: «واکنش اولیه ما به فاش شدن این مدارک، یک شوک بود. به تدریج چیزهای بیشتری درباره این مدارک دستگیرمان شد و حتی یک نوع احساس شعف در ما ایجاد شد. این واقعیت که یک تیم دسته دومی در آلمان توانسته اینچنین روی نیروهای امنیتی بریتانیا تأثیر بگذارد، چیزی است که ما به خاطرش باید به خودمان افتخار کنیم.»
در پرونده ۲۴ صفحه‌ای که تابستان درباره تهدیدها برای امنیت بریتانیایی‌ها تنظیم شده و روزنامه گاردین لندن از آن پرده برداشت، نام و نماد باشگاه سن پائولی در کنار تصاویری از سواستیکا (نماد معروف نازی‌ها)، قرار گرفته است.
یکی از سخنگویان باشگاه سن‌پائولی در گفت‌و‌گو با دویچه‌ووله اظهار داشت که قرار گرفتن نام این باشگاه در این فهرست به هیچ عنوان قابل انتظار نبوده است و اینکه این باشگاه با پلیس بریتانیا تماس گرفته تا دلیل اینکه چرا این تیم دسته دومی برای امنیت بریتانیا یک تهدید تلقی می‌شود را جویا شود. دویچه ووله هم در این باره خودش با پلیس بریتانیا تماس داشته است اما ظاهراً هیچ پاسخی دریافت نکرده است.
با این حال، دین هیدون، هماهنگ‌کننده ارشد دپارتمان مبارزه با تروریسم پلیس بریتانیا بیانیه‌ای منتشر کرده مبنی بر اینکه حضور «گروه‌های معترض مشروع» در این لیست با هدف کمک به پلیس و شرکای نزدیک برای شناسایی و درک علائم و نمادهایی است که آنها ممکن است در مأموریت‌های روزمره خود با آنها مواجه شوند و به این ترتیب تفاوت میان جایگاه هریک از این گروه‌ها و نمادهایی که امکان دارد سر راه‌شان قرار بگیرد را برای اتخاذ موضع مناسب و اقدامات احتمالی لازم برای مقابله با آنها درک کنند.
هیدون در حالی که مستقیماً به نام باشگاه سن‌پائولی اشاره نداشت، افزود: «ما این گروه‌ها را افراطی یا تهدیدی برای امنیت ملی‌مان محسوب نمی‌کنیم.» به نظر می‌رسد که باشگاه سن‌پائولی منتظر پاسخ قطعی پلیس بریتانیا است تا در صورت لزوم واکنشی رسمی به این موضوع نشان دهد.
منبع: دویچه ووله

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *