درباره جدایی فرانچسکو توتی از رم / از پشت به من خنجر زدند


سایت بدون -فرانچسکو توتی گفته که ترک رم برایش مانند مردن بوده است. او همچنین می‌گوید که آنتونیو کونته موافقت کرده بود که مربی رم شود اما در نهایت به این تیم نرفت. توتی روز دوشنبه به ۳۰ سال حضورش در رم خاتمه داد. او ابتدا بازیکن رم بود و سپس از مدیران این تیم شد. او در یک کنفرانس خبری به مسائل مختلفی پرداخت و از رفتنش صحبت کرد.

نگرانی از اوضاع باشگاه
او گفت: «من تنها می‌توانم از مردم رم بابت رفتاری که همواره با من داشته‌اند تشکر کنم. آنها همیشه از ته دل به من احترام می‌گذاشتند، چه داخل و چه خارج میدان. من تنها می‌توانم از آنها بخواهم که به تشویق تیم ادامه بدهند، چون رم باید همیشه حمایت شود و به آن احترام گذاشته شود.
از دید من، رم مهم‌ترین باشگاه دنیا است. برایم ناراحت‌کننده است که باشگاه را در چنین وضعیتی می‌بینم. این موضوع باعث رنجش من می‌شود. طرفداران رم مانند دیگر طرفداران نیستند. عشق آنها به باشگاه بی‌پایان است.
من همیشه از رم پشتیبانی خواهم کرد. این آریوه‌درچی (به معنای بعدا می‌بینمتان) است، نه وداع. محال است که توتی را خارج از رم ببینید.»
 
دلیل تصمیم به جدایی
او درباره اینکه چرا از رم جدا می‌شود گفت: «اتفاقات زیادی باعث شد که به این موضوع فکر کنم. در دو سال گذشته فکر کنم من را به ۱۰ جلسه فراخوانده‌اند. آنها همیشه در آخرین لحظه به من زنگ می‌زنند، انگار که می‌خواهند من دور از همه چیز باشم. پس از مدتی، این موضوع واقعا روی دوش شما سنگینی می‌کند. این کار آنها بی‌احترامی نه‌تنها به یک مدیر، که به یک انسان است. من تلاش کردم که برای این باشگاه دستاوردی داشته باشم اما دیدم که طرز تفکر مدیران باشگاه متفاوت است.»
 
ناسازگاری با مالکان فعلی
او درباره اینکه چه زمانی به رم برمی‌گردد، گفت: «اگر قرار باشد به رم برگردم، نیاز داریم که مالک جدیدی به باشگاه بیاید. این بیش از هر چیزی مهم است. اگر مالکان جدید به من باور داشته باشند عالی خواهد شد.
چیزی که می‌توانم بگویم این است که هرگز به رم آسیب نخواهم رساند. این جدایی من بسیار بدتر از کناره‌گیری از میادین است. ترک رم مانند مردن است. حتی حس می‌کنم مرگ برایم راحت‌تر است. بسیاری در این سال‌ها به من گفته‌اند که من وزنه بیش از حد سنگینی در این باشگاه هستم و در سر راه‌شان قرار می‌گیرم.»
 
اعتراض به کنار گذاشته شدن
از او درباره نقش مدیر فنی سوال شد و او گفت: «من هرگز درباره پول صحبت نکرده‌ام و پول نخواسته‌ام. من می‌خواستم مدیر فنی باشم چون فکر می‌کردم در پیدا کردن بازیکنان خوب استعداد دارم. من هرگز نخواستم که اجرای کارها را به دست بگیرم. من خواستم همان تصمیماتی که دیگران می‌گیرند را بگیرم اما اگر آنها مربی جدیدی بیاورند، بازیکنان جدیدی بخرند، بازیکنان فعلی را بفروشند و به شما هم هیچ نگویند، پس این چطور مدیر فنی می‌شود؟»
 
انتخاب مربی جدید
او درباره فرآیند انتخاب مربی جدید گفت: «من به لندن نرفتم چون آنها دو روز قبلش با من تماس گرفتند و از پیش هم با مربی به توافق رسیده بودند. من حتی نمی‌دانم که آیا آنها مدیر ورزشی جدیدی انتخاب کرده‌اند یا نه. تنها مربی که با او تماس گرفتم و صحبت کردم آنتونیو کونته بود. این حرف که من با گاسپرینی، گتوزو، و میهایلوویچ تماس داشته‌ام صحیح نیست و همه‌اش خیالبافی است.
آنها می‌گویند که من این تماس‌ها را گرفته‌ام و به من جواب منفی داده‌اند، با این حال آنها یک زنگ به فونسکا زدند و او قبول کرد مربی رم شود اما اینطور نیست. من حاضر نیستم نقش احمق را به من بدهند. این موضوع هیچ حقیقتی ندارد.» اختلاف با بالدینی
از او سوال شد که اگر فرانکو بالدینی از رم برود او برمی‌گردد یا نه و او گفت: «نه، اگر بالدینی برود من برنمی‌گردم، چون اتفاقی که افتاده دیگر تمام شده است. این گلدان شکسته است و نمی‌توانید آن را دوباره سر هم کنید. آنها تصمیم خود را گرفتند و اگر قرار بود بالدینی را کنار بگذارند، این کار را انجام می‌دادند اما من هیچ کینه‌ای از پالوتا و بالدینی ندارم. آنها تصمیم خود را گرفتند و من به آن احترام می‌گذارم.»
 
ماجرای کونته
از توتی سوال شد که آیا نمی‌توانست مستقیم با گیدو فینگا، مدیر ارشد اجرایی و جیمز پالوتا، رییس باشگاه صحبت کند؟ او گفت: «بله اما فینگا این را سه ماه پیش به من گفت که می‌خواهد من را مدیر فنی تیم کند. در نخستین قراردادی که با رم نوشتم، همه می‌دانستند این پستی بود که من می‌خواهم اما اگر فردی همیشه موش بدواند و مشکلی ایجاد کند… من که احمق نیستم. حضور در پست مدیر فنی باعث می‌شود نظر من درباره مربی جدید مهم شود، نه؟ اما وقتی دیدم آنها اینطور درباره همه چیز تصمیم گرفتند، قرار بود من چه کنم؟ اگر اوضاع بد پیش می‌رفت، آیا می‌توانستم بگویم که من در انتخاب فونسکا نقش نداشته‌ام؟
گیدو فینگا و من به کونته زنگ زدیم، آن هم پیش از آن که پالوتا خبردار شود. من گفتم تنها کسی که می‌تواند رم را در حال حاضر متحول کند آنتونیو کونته است. او پاسخ مثبت را به ما داد. ما با او بارها صحبت کردیم اما بعد مشکلاتی پیش آمد و او نظرش را عوض کرد. زمانی که ما با پالوتا صحبت کردیم، او از اینکه کونته بیاید استقبال کرد.»
 
تصمیم دروسی
او درباره تصمیم دانیله دروسی برای جدایی گفت: «من هرگز در تصمیم دروسی نقشی نداشتم. من در سپتامبر به مدیران گفته بودم که اگر به نظرشان این آخرین فصل دانیله است، این را به خود او بگویند، نه اینکه مانند من دو هفته مانده به پایان مسابقات خبر بدهند. او کاپیتان رم است و باید به او احترام گذاشته شود. آنها گفتند باشد، اوضاع را بررسی می‌کنیم اما او مصدوم شد، نتایج خوب نبود، دی‌فرانچسکو و مونچی رفتند و همه چیز پیچیده‌تر شد.
مشکل در تریگوریا این است که باید همه چیز به موقع انجام شود، نه اینکه زمان بگذرد. آدم‌های آنجا از تصمیم گرفتن می‌ترسند. باید یک نفر باشد که تصمیم بگیرد، نه اینکه ۱۰ نفر تصمیم بگیرند. من با دانیله به‌عنوان دوست حرف زدم، نه به‌عنوان مدیر. به او گفتم که به جلو نگاه کند. من مدیر رم بودم و نمی‌توانستم چیزهای زیادی بگویم اما به‌عنوان دوست به او گفتم که ممکن است مشکلاتی در راهش باشد. البته که مشکلات از راه رسیدند، همانطور که برای من پیش آمد. چیزی که درک نمی‌کنم این است که آیا آنها عمدا این کار را کردند یا اینکه اصلا راجع به آن فکر نکرده بودند اما از چیزهایی که دیده‌ام برایم مشخص است که آنها می‌خواهند رمی‌ها را از رم بیرون کنند.»
 
احتمال حضور ساری
او درباره احتمال حضور مائوریتسیو ساری در رم گفت: «من هرگز با ساری تماس نداشتم. من نمی‌دانم که اهداف و ارزیابی‌های او چه بود اما می‌دانم که ساری مربی محبوب بالدینی بود. البته او مربی بزرگی است که می‌توانست در رم عالی کار کند اما او با چلسی قرارداد داشت. در هر حال جای این صحبت‌ها نیست. ما باید درباره حال حاضر صحبت کنیم. فونسکا باید محیطی داشته باشد که در آن آرامش برقرار باشد و مسیری آشکار پیش رویش باشد. مردم این را دوست داشتند که او چطور چالش را قبول کرد. طبق آن‌چه که دیده‌ام، او مربی خوبی است که می‌تواند عالی کار کند. عملکرد او در شاختار بسیار تاثیرگذار بود. حالا تیم تحولی بزرگ پیش رو دارد چون بازیکنان بسیاری فروخته خواهند شد.»


رفتن به ورزشگاه
از او سوال شد که آیا در فصل بعد برای دیدن بازی‌های رم به ورزشگاه می‌آید و او گفت: «البته که برای چند بازی خواهم آمد، چرا که نه؟ من طرفدار رم هستم. شاید با دانیله دروسی به جایگاه جنوبی (کوروا سود) برویم تا بازی‌ها را تماشا کنیم، مگر آن که او به باشگاه دیگری رفته باشد. ما شاید نیاز به تغییر چهره خود داشته باشیم وگرنه ممکن است نتوانیم بازی را تماشا کنیم!
من هرگز نمی‌خواستم رم را تغییر دهم اما می‌خواستم به این تیم کمک کنم. وعده‌های زیادی داده شد که تعداد بسیار اندکی از آنها واقعی بود. به‌عنوان طرفدار، این باعث ناامیدی من است، چون به‌عنوان طرفدار رویای رقابت رم برای قهرمانی را دارم. حتی اگر اسکودتو را نبریم، می‌توانیم مدعی باشیم و یکی، دو جام را به دست بیاوریم اما متاسفانه باشگاه مشکلات مالی دارد و باید این قضیه را در نظر گرفت.
ما امسال مجبور به فروش بازیکن هستیم چون داریم ۵۰، ۶۰ میلیون ضرر می‌دهیم اما ما نمی‌توانیم بازیکنان جوان را بفروشیم و به این پول برسیم. ما باید بازیکنان مهمی را به فروش برسانیم. اوضاع همین است. این باعث غافلگیری هیچ‌کس نیست.»
 
دو اسطوره
از او سوال شد که اگر رییس رم بود چه می‌کرد و او گفت: «اگر جای رییس بودم و دو اسطوره مانند توتی و دروسی داشتم، آنها را مسوول همه کارها می‌کردم. من و دروسی اخلاق لازم را داریم، و کاملا می‌دانیم که رمی بودن و رمانیستا بودن یعنی چه. پالوتا دور و بر خودش را پر از افراد اشتباه کرده است و تنها به حرف آنها گوش می‌دهد. همه اشتباه می‌کنند اما اگر شما هشت سال اشتباهات یکسانی را تکرار کنید، باید از خود در این زمینه چند سوال بپرسید. مشخص است که یک جای کار می‌لنگد.»
 
خنجر از پشت
یک خبرنگار از او پرسید که آیا از پشت به او خنجر زده‌اند یا نه و او گفت: «بله، این کار را کرده‌اند. من هرگز نام کسی را نمی‌برم اما برخی افراد بودند که نمی‌خواستند من در باشگاه باشم. این افراد دارند به رم ضربه می‌زنند و کارهایی که به سود باشگاه باشد را انجام نمی‌دهند.
پالوتا حضور ندارد و نمی‌داند چه خبر است اما من که هستم. من از نزدیک در جریانم که چه شده است. من همه افراد را از نگهبان‌ها و ماموران نظافت، تا مدیران می‌شناسم. من در رم بزرگ شده‌ام. من می‌دانم که مشکلات کجاست، منابع کجاست و چه کسی پشت سر بقیه بد حرف می‌زند. اگر یک نفر پشت سر دیگران با شما حرف بزند، می‌توانید تصور کنید که وقتی شما نباشید علیه شما چه می‌گوید. به نظرم پالوتا در بوستون تنها از یک‌دهم واقعیتی که در باشگاه می‌گذرد خبردار می‌شود.»
 
دو سال بدون تماس با پالوتا و بالدینی
توتی ۴۲ساله گفت که چه فاصله‌ای با مدیران داشته است: «در چند هفته گذشته، آنها به هر ترتیب ممکن تلاش کردند که من را نگه دارند اما از طریق واسطه‌ها عمل کردند. در دو سال اخیر من هرگز حرفی مستقیم از پالوتا یا بالدینی نشنیدم. آنها هرگز زنگ نزدند و پیامی هم برای من به صورت مستقیم نفرستادند. در چنین شرایطی شما بودید چه فکری می‌کردید؟ آیا حس می‌کردید که شما را دوست دارند و می‌خواهند که باشید؟ نه. اگر من اشتباه کنم، مشکلی نیست اما آن را رودررو به من بگویید اما این اتفاقات نیفتاد.
در طول ۲۰ سال اخیر، مردم گفته‌اند که رم به روند خوبش برمی‌گردد اما ۱۸ سال از آخرین اسکودتو ما می‌گذرد. من می‌خواهم که افراد به وعده‌هایشان عمل کنند. من نیازی به قدرت کامل ندارم. تنها می‌خواستم کمی قدرت داشته باشم تا تصمیماتی بگیرم. مشکل این است که هر زمان که چیزی می‌گویم، کسی گوش نمی‌کند. من نمی‌خواهم مقابل دیگران بایستم اما دیگران چرا.
تا جایی که من می‌دانم، حضور من برای باشگاه سنگین بود. مردم هم در دوران بازی و هم در زمان مدیریت به من می‌گفتند که من بار سنگینی روی دوش باشگاه هستم. حالا جدایی از باشگاه برایم سخت‌تر از زمانی است که فوتبال را کنار گذاشتم، چون انگار دارید مادرتان را ترک می‌کنید.»
 
نظر درباره پالوتا
از توتی سوال شد که آیا پالوتا تنها به خاطر پروژه ورزشگاه جدید رم در باشگاه مانده و او گفت: «باید این را از خودش بپرسید. من نمی‌توانم جوابی بدهم. تنها خودش خبر دارد اما اگر من قرار باشد جواب بدهم، احتمالا می‌گویم نه.
من از او تشکر می‌کنم که فرصت حضور در رم را به من داد تا یک نقش متفاوت را یاد بگیرم. من به‌عنوان مدیر چیزهایی را یاد گرفتم که در حالت معمول به آنها نمی‌رسیدم. از این بابت از او بسیار تشکر می‌کنم. راستش را بگویم، می‌خواهم که پالوتا موفق شود و امیدوارم که رم را به جایگاهش برگرداند، یعنی به بالاها. امیدوارم که حرف‌های درستی به او زده شود. من تنها یک بار پالوتا را از نزدیک دیدم و آن زمانی بود که از فوتبال کناره‌گیری کردم.
 من با همسرم به لندن رفتیم و بالدینی هم آنجا بود. این واقعا تنها باری بود که رودررو درباره موضوعی با هم حرف زدیم. من هرگز تصور نمی‌کردم که بعد از ۳۰ سال حضور در رم از این باشگاه خداحافظی کنم. پالوتا باید رم و مشکلاتی که در تریگوریا وجود دارد را درک کند. امیدوار بودم که با او درباره مسائل زیادی صحبت کنم اما هرگز فرصتش به من دست نداد اما امیدوارم که از امروز، رفتار او تغییر کند.»
منبع: فوتبال ایتالیا


پاسخ رم به اظهارات تند توتی


باشگاه رم با انتشار بیانیه‌ای به نشست خبری فرانچسکو توتی پاسخ داد. توتی در نشست خبری‌اش ضمن اعلام خبر جدایی‌اش از باشگاه رم پس از ۳۰ سال خدمت، گفت قصد ندارد پیشنهاد این باشگاه برای ایفای نقش به‌عنوان مدیر فنی را بپذیرد چون در باشگاه به او توجه نمی‌شد و همه چیز تحت کنترل فرانکو بالدینی (مشاور باشگاه) و جیمز پالوتا (مالک باشگاه) است و او عملا هیچ نقشی ندارد. او همچنین ادعا کرد هدف بالدینی و مالک باشگاه جیمز پالوتا این است که تمام رمی‌ها را از این باشگاه بیرون کنند. سایت رسمی و پایگاه رادیویی باشگاه رم به هیچ عنوان نشست خبری توتی را پوشش نداد، اما این باشگاه با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات او پاسخ داد. در این بیانیه آمده است: «باشگاه رم از اینکه فرانچسکو توتی قصد ترک باشگاه را دارد و نمی‌خواهد تصدی پست مدیر فنی تیم فوتبال آ.اس رم را قبول کند، شدیدا ناراحت است. ما بعد از خروج مونچی این پست را به توتی پیشنهاد کردیم و منتظر پاسخ او بودیم. معتقدیم پستی که به فرانچسکو پیشنهاد شد یکی از مهم‌ترین پست‌های باشگاه بود و مشخصا به تعهد کامل و فداکاری نیاز دارد؛ مقوله‌هایی که از تمامی مدیران ارشد باشگاه انتظار می‌رود. ما آماده شده بودیم در مورد فرانچسکو صبوری و به او کمک کنیم که مرحله گذار برای تبدیل شدن از یک فوتبالیست بزرگ به یک مدیر بزرگ را با موفقیت سپری کند. برای نشان دادن این تعهد به فرانچسکو هم به او پست مدیر فنی را پیشنهاد کردیم؛ پستی که باور داریم می‌توانست باعث رشد او شود و ما هم قصد داشتیم در پروسه تطبیق دادن خودش با آن، او را حمایت کنیم. در عین حال که درک می‌کنیم برای توتی چقدر سخت بوده بعد از ۳۰ سال تصمیم به ترک رم بگیرد، باور داریم درک او از واقعیات و تصمیماتی که در این باشگاه گرفته می‌شود، تخیلی و بسیار دور از واقعیت است.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *