درباره سرمربی تیم ملی قطر /آن مرد از نیوکمپ آمد

فیلیکس سانچز باس  مردی از نوکمپ
مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به مرحله نیمه‌نهایی رسیده و حالا یک نام در میان مربیان سرشناس حاضر در این تورنمنت بیش از دیگران مطرح است: «فیلیکس سانچز باس» سرمربی جوان تیم‌ملی قطر که توانسته تیمش را با عبور از سد حریفان مطرح به جمع ۴ تیم پایانی برساند. او حالا برای تحقق بزرگ‌ترین خوشبختی فوتبال قطر تا این زمان، تیم‌ملی امارات و سرمربی سرشناس ایتالیایی‌اش را پیش رو دارد. فلیکس سانچز ۱۳ سال پیش از تیم جوانان بارسلونا به کمپ اسپایر آمد و بازیکنان امروز قطر را آموزش داد، پله پله بالا آورد تا حالا قطر برای اولین بار به نیمه نهایی جام ملت‌ها برسد. سومین تیم قطر پس از زیر ۲۰ و زیر ۲۳ سال که در یک سال اخیر به نیمه نهایی قهرمانی قاره رسیده است.
پیتزی، کاتانچ و بنتو
فیلیکس سانچز، ۴۳ ساله و اهل بارسلونای اسپانیا، جایی حوالی نوکمپ است. او در این دوره از جام ملت‌ها همراه تیم‌ملی قطر ۵ برد متوالی به دست آورده است، آن هم با زدن ۱۲ گل و بدون گل خورده که آماری فوق‌العاده است و تنها تیم‌ملی ایران در این تورنمنت چنین نتایجی را رقم‌زده است. سانچر اما در این تورنمنت کار بزرگی انجام داده است. او بعد از ۲ برد ابتدایی تیمش برابر لبنان و کره‌شمالی در سومین بازی توانست مچ خوآن آنتونیو پیتزی سرمربی اسپانیایی – آرژانتینی تیم‌ملی عربستان را بخواباند. نکته اینجاست که تا قبل از شکست عربستان برابر قطر خیلی‌ها سعودی‌ها را یکی از بخت‌های قهرمانی می‌دانستند اما بعد از این بازی بود که همه فهمیدند تیمی را که باید جدی گرفت قطر است.
سرمربی اسپانیایی اما در مرحله
یک هشتم به مصاف سرکو کاتانچ و تیم فوق‌العاده‌اش عراق رفت اما سانچز از پس سرمربی سرسخت و باتجربه اسلوونیایی هم برآمد و قطر را به یک چهارم رساند تا حریف کره‌جنوبی شود. پائولو بنتو، سرمربی سرشناس پرتغالی کره‌جنوبی هم اما نتوانست سد راه سانچز و شاگردان جوانش شود و مربی شگفتی‌ساز جام ملت‌ها حالا با تیم یک دست و خطرناکش آماده عبور از امارات و رسیدن به فینال است. به نظر زاکرونی برای رساندن میزبان به بازی نهایی سخت‌ترین کار ممکن را پیش‌رو دارد.
زندگی با یک تیم
سرمربی تیم‌ملی قطر کار مربیگری را از این کشور و از سال ۲۰۱۳ به طور حرفه‌ای آغاز کرده است. او در این سال هدایت تیم زیر ۱۹ سال قطر را به دست گرفت و در ۶ بازی نخست ۶ برد کسب کرد و در سال ۲۰۱۴ توانست تیم‌ملی قطر را به مقام قهرمانی در رقابت‌های زیر ۱۹ سال آسیا برساند. در آن تیم بازیکنانی چون معز علی، اکرم عفیف، یوسف حسن و محمد البکری که در تیم کنونی قطر حضور دارند بازی می‌کردند. او سپس با همین مجموعه هدایت تیم زیر ۲۰ سال و زیر ۲۳ و المپیک قطر را به عهده گرفت و در جولای ۲۰۱۷ جانشین خورخه فوساتی اروگوئه‌ای در تیم‌ملی قطر شد و در ۲۹ بازی ۱۶ برد ۸ مساوی و تنها ۶ باخت به دست آورد. قطر با سانچز در این ۲۹ بازی، ۴۹ گل زده و ۲۹ گل خورده و تفاضل خوب ۲۰ گل را به دست آورده است.
فیلیکس سانچز تا همین جا هم همه امتیازها برای تبدیل شدن به بهترین یا به بیان بهتر شگفت‌انگیزترین مربی جام را به دست آورده است و یک برد دیگر برابر میزبان می‌تواند او را نه تنها در تاریخ فوتبال قطر ماندگار کند که شاید گزینه اصلی هدایت این تیم برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *