درباره سومین قسمت انیمیشن«چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید»/هیکاپ و دوستان

سایت بدون – سومین قسمت پویانمایی رایانه‌ای «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید» با شعار «با بال‌های خودت پرواز کن و راهت را به سوی خانه پیدا کن» روانه پرده سینماها شد. این کمدی – اکشن ماجراجویانه با حال و هوایی خانوادگی، سرودی در ستایش خانواده و روابط خانوادگی است. دین دبلویس کارگردان فیلم، آن را براساس فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی کرده است. واحد انیمیشن کمپانی دریم ورکز تهیه‌کننده این فیلم ۱۲۹ میلیون دلاری است. برای یک فیلم انیمیشنی چنین رقم تولیدی، کمی بالا و عجیب و غریب به نظر می‌رسد. اما مدیران شرکت با این باور که عموم تماشاگران استقبال بسیار خوبی از آن خواهند کرد، زیر بار این هزینه کلان رفتند. البته آنها جواب مثبت و مورد نظر خود را در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا و دیگر کشورهای دنیا گرفتند. طی دو هفته متوالی، چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید -۳ توانست صدرنشین جدول هفتگی سینماهای آمریکای شمالی شود. فروش ده روز اول این کمدی ماجراجویانه به رقم صد میلیون دلار رسید. به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، تماشاگران سینما در دیگر کشورهای دنیا هم استقبال خوبی از فیلم کرده‌اند. فروش ده روز اول فیلم در ۴۶ کشور دیگر دنیا به رقم ۲۷۵ میلیون دلار رسیده است. با احتساب فروش کلی ده‌روزه فیلم در آمریکا و بقیه کشورهای دنیا، رقم ۳۷۵ میلیون دلار به دست می‌آید. به این ترتیب، فیلم طی همین مدت کوتاه نه‌تنها رقم هزینه تولید بالای خود را تامین کرده، بلکه سود زیادی هم به تهیه‌کنندگانش رسانده است. این در حالی است که نمایش عمومی موفقیت‌آمیز چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید -۳ ادامه دارد و فروش بیشتری در انتظار آن است. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی فروش کلی ۳۰۰ میلیون دلاری برای آن در آمریکای شمالی می‌کنند. اما این تحلیلگران عقیده دارند فروش فیلم در دیگر کشورهای دنیا بسیار بیشتر خواهد بود و به رقم ۵۰۰ میلیون دلار هم خواهد رسید.
کمدی- اکشن قرون وسطایی
فضای کلی داستان این پویانمایی کمدی – اکشن، در قرون وسطی رخ می‌دهد و دورانی را به تصویر می‌کشد که نسل بشر به دنبال دوستی و همزیستی با اژدهاها بود. در قسمت اول فیلم، نوجوانی ماجراجو به نام هیکاپ (با صدای جی باروچل) توانست راه دوستی با اژدهاها را پیدا و خانواده و مردم سرزمینش را متقاعد کند که آنها موجوداتی بی‌آزار و همراه هستند. او با همراهی چند از دوستان هم سن و سال خود، با کمک اژدهاها وارد یک سری ماجراجویی هیجان‌انگیز فانتزی می‌شوند. داستان سومین قسمت فیلم، یک سال بعد از پایان داستان قسمت دوم اتفاق می‌افتد. هیکاپ موفق شده سرزمین رویایی و مورد نظر خودش را به وجود بیاورد. در این رویا، اژدهاها در کنار اهالی ده زندگی آرام و صلح‌آمیزی با هم دارند. اما او به‌زودی متوجه می‌شود برای رمزگشایی از برخی مسائل مربوط به اژدهاها، باید «دنیای پنهان» را پیدا کند. این محل یک سرزمین مخفی اژدهاهاست. هیکاپ باید زودتر از گریمل (با صدای اف‌مورای آبراهام) این مکان را پیدا کند. گریمل از سوی یک سلطان بدذات مامور شده تا این مکان را پیدا و به کمک آن، اژدهاها را تحت اختیار خود بگیرد.
چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید اولین سه‌گانه انیمیشنی کمپانی دریم ورکز است که هر قسمت آن توسط یک کمپانی معروف و سرشناس هالیوودی توزیع شد. اولی و دومی را پارامونت و فوکس قرن بیستم توزیع کردند و توزیع سومی با یونیورسال بود. مدیران دریم ورکز دلیل این کار را هیچ وقت اعلام نکردند.
پربیننده کارتونی
بعد از داستان اسباب‌بازی-۴ کمپانی والت‌دیزنی، سومین قسمت چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید پربیننده‌ترین محصول پویانمایی در سال ۲۰۱۹ بوده است. فیلم با طول زمانی ۱۰۴ دقیقه، تا امروز طولانی ترین انیمیشن دریم ورکز از نظر زمانی بوده است. بعد از شرک، ماداگاسکار و پاندای کونگ‌فویی این فیلم چهارمین کار انیمیشنی کمپانی است که به صورت یک سه گانه تولید و اکران عمومی شد.
دشواری در ساخت
دین دبلویس، کارگردان فیلم در گفت‌وگویی اعلام کرد آن را با دشواری زیاد ساخته و تهیه‌کنندگان اصرار داشتند هرچه سریع‌تر آماده نمایش عمومی شود. به گفته او، فیلم ۸۵ روز قبل از اکران عمومی آماده نمایش شد. با وجود این، هم او و هم تهیه کنندگان فیلم روی این موضوع اتفاق نظر دارند که سرعت در آماده کردن فیلم، تاثیری روی کیفیت آن نگذاشت و حاصل کار اثری جذاب و تماشایی است. دبلویس دو قسمت قبلی این کمدی اکشن را هم کارگردانی کرده است. البته او قسمت اول را با همکاری کریس سندرز کار کرد و در دو قسمت بعدی، این کار را به تنهایی انجام داد. یک مجموعه تلویزیونی هم از این فیلم ساخته شد، که داستان و ماجراها را به شکل دیگری ادامه می‌دهد. نکته جالب این است که جی باروچل در نسخه تلویزیونی هم صدایش را به هیکاپ قرض داده است. نمایش عمومی سومین قسمت، آب پاکی روی دست کسانی ریخت که شایع کرده بودند جود لا هم به عنوان صداپیشه با آن همکاری دارد.
قسمت بعدی در راه است
با وجود فروش بالای فیلم در نقاط مختلف دنیا، دریم ورکز هنوز در رابطه با تولید قسمت چهارم آن اظهارنظری نکرده است. معمولا بلافاصله بعد از موفقیت مالی یک پویانمایی در جدول گیشه نمایش، تهیه‌کنندگانش به سرعت خبر تولید قسمت بعدی آن را اعلام می‌کنند. اما این اتفاق در رابطه با چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید رخ نداده است. اهل فن نسبت به این موضوع ابراز تعجب کرده اند و کمپانی دریم ورکز هم، زحمت انتشار هیچ بیانیه‌ای را به خود نداده است! با وجود این، تحلیلگران اقتصادی سینما با قاطعیت از تولید قسمت چهارم فیلم صحبت می‌کنند. به گفته آنها، چه مدیران دریم ورکز بیانیه‌ای بدهند و چه ندهند، خیلی زود تولید قسمت چهارم در دستور کار آنها قرار خواهد گرفت!
اولین قسمت این کمدی اکشن در سال ۲۰۱۰ اکران عمومی شد. فیلم با هزینه تولید ۱۰۵ میلیون دلاری، ۴۹۶ میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد. ۲۱۷ میلیون دلار از این رقم، متعلق به سینماهای آمریکای شمالی بود. دومین قسمت فیلم که در سال ۲۰۱۴ به روی پرده سینماها رفت، با فروش بسیار بالاتری همراه شد. از ۶۲۲ میلیون دلاری که تماشاگران برای تماشای فیلم پرداخت کردند، ۱۷۷ میلیون دلار آن اختصاص به جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی داشت.

تریلر این انیمیشن را ببینید

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *