درباره فرهاد مجیدی و چالش‌های پیش رو/هفتِ محبوب در جست‌وجوی کاریزما

علی مغانی

فرهاد مجیدی در دوران فوتبالش، آنقدر میان هواداران استقلال محبوب بود که در همان موقع هم می‌شد روزی را تصور کرد که «۷ محبوب» روزی روی نیمکت مربیگری آبی‌ها بنشیند. درست یا غلط، این یک سنت مرسوم در فوتبال ایران است که به ستارگان خاطره‌سازش، یک دوره مربیگری بدهکار است.
دقیقاً مثل همان اتفاقی که پیش از این برای امیر قلعه‌نویی و علیرضا منصوریان افتاد و حالا نوبت به فرهاد رسیده که از سهمیه ستاره بودن، استفاده کند و مرد اول نیمکت استقلال باشد.
اگر امیر قلعه‌نویی برای رسیدن به رویای مربیگری در استقلال، مجبور شد مدتی دستیار رولند کخ باشد و در تیم‌هایی مثل برق تهران و استقلال اهواز مشق مربیگری کند و اگر «داش علی منصور» آبی‌ها از مسیر دستیاری تیم ملی و پاس همدان و نفت تهران به نیمکت آبی رسید اما فرهاد مجیدی، این راه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیموده؛ چند ماهی دستیاری با وینفرد شفر، چند بازی به عنوان مربی موقت و حالا مربی دائم.
 این مسیر در کمتر از یک سال برای فرهاد مجیدی هموار شده و البته چند اتفاق مثل قهر ناگهانی استراماچونی، ناخواسته به او کمک کرده که زودتر از حد انتظار به این شغل مهم در فوتبال ایران برسد.
با این همه مجیدی باید به این واقعیت توجه داشته باشد که خاطرات دوران فوتبالیست بودنش، در حرفه بی‌رحم مربیگری اعتبار کوتاه مدتی دارد و فرصتی که امروز برای او به وجود آمده، فقط در صورتی دوام خواهد داشت که «فرهادِ مربی» به اندازه «فرهادِ فوتبالیست» بتواند سکوها را خوشحال کند.
 فرهاد در قامت مربی، شروع هوشمندانه‌ای داشته. ۹۰ دقیقه نمایش دلچسب مقابل الکویت را فراموش کنید! فرهاد در همین مدت کوتاهی که هدایت استقلال را به عهده گرفته، قواعد مربیگری در فوتبال ایران را به خوبی آموخته. او می‌داند چطور رختکن را کنترل کند، با بازیکنان قدیمی چطور رفتار کند و در بزنگاه‌های حساس، با مصاحبه‌ای توفانی به بعضی مدیران کارنابلد استقلال یادآوری کند که در چه شرایطی تیم را تحویل گرفته است.
فرهاد مجیدی با جانشینی استراماچونی ریسک بزرگی مرتکب شد. او در شرایطی به استقلال بازگشته که مربی ایتالیایی در ۶ ماه به محبوبیتی کم‌نظیر رسید. اگر استراماچونی این فرصت را داشت که در پنج هفته اول در عین ناکامی، تیمش را پایه‌ریزی کند اما این زمان برای فرهاد وجود ندارد. او باید ابتدا از گرداب پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به سلامت بیرون بیاید و بعد از آن، فاصله حالا ۸ امتیازی با پرسپولیس صدرنشین را کمتر کند تا تیمش همچنان در کورس قهرمانی باقی بماند.
۷ محبوب، برای هدایت تیمی مثل استقلال که میلیون‌ها طرفدار دارد و به طور ذاتی با حاشیه‌ها و مسائل مختلف درآمیخته شده، باید صاحب «کاریزمای مربیگری» شود و این همان چیزی است که فرهاد قدم‌های اول را برای رسیدن به آن برداشته است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *