درباره فیلم موتورهای فناپذیر ساخته کریستین ریورز/ غرش توفان (به همراه تیزر رسمی فیلم)

سایت بدون – موفقیت اقتصادی قابل پیش بینی «موتورهای فناپذیر»، کریستین ریورز کارگردان این فیلم را مورد توجه وسیع جامعه جهانی سینما قرار داده اما موفقیت آن است که ریورز از ۳۰ و اندی سال پیش در رده ها و مشاغل مختلف سینمایی کار کرده و با تجربه شده است و مهیای چنین رویدادی شده بود.
وی ۲۶ سال پیش نامه ای به پیتر جکسون نیوزیلندی نوشت و از او خواست موافقت کند که در گروه و تیم کاری وی عضویت یابد و یاور او باشد.
جکسون برخلاف باورهای اولیه ریورز این درخواست را پذیرفت و ریورز چشم باز کرد و دید که استوری بوردینگ سومین فیلم بلند جکسون را که «مغز مُرده» (یا «مُرده از نظر مغزی») نام داشت، به وی سپرده و به واقع از او خواسته اند که پایه ها و چارچوب این داستان را بنویسد و زواید را غربال و سناریو را شسته و رفته کند.
در پی همان روند، ریورز به انحای مختلف و در قالب های متعددی مانند مشاور ارشد جلوه های تصویری، تکنسین زیبایی سازی های بصری، کارگردان یونیت دوم و البته فرد مسئول استوری بوردینگ در تمامی فیلم های بعدی جکسون که یک غول در گیشه ها است و حتی در تریلوژی «ارباب حلقه ها» و سه گانه «هابیت» دست داشته و در تدوین و ارائه آنها سهم خود را ادا کرده است.


اولین قصه از یک چهارگانه
این چنین و با پشتوانه ای از این دست است که ریورز اولین فیلمش در مقام کارگردان را هم ارائه کرده و آن، فیلم پرفروش هفته های اخیر جهان با نام آشنای، «موتورهای فناپذیر» (یا «موتورهای مُردنی») است. این فیلم براساس قسمت اول از رُمان های چهارگانه ای با همین نام نوشته فیلیپ ریو ساخته شده و موضوع آن کوبیده شدن سطح جهان و طبیعت آن توسط توفان های بزرگی است که ریشه حیات را برمی افکنند و محیط و فضای وقوع حوادث به گونه ای است که یک عصر و زمانه پس از رستاخیز و روزها و برش هایی از یک فاجعه بشری و بحران عظیم زیستی را به ذهن متبادر می کند. البته این اتفاق نه در حال حاضر بلکه در کتاب فیلیپ ریو در آینده دور روی می دهد و به تصویر کشیدن چنین توفانی و چنان آینده ای برای ریورز بسیار سخت بوده است.
در عین حال ریورز می گوید در راه ترسیم این جهان سخت استثنایی همیشه جکسون و کمک های فکر و ارائه طریق های او را در خدمت خویشتن داشته است.
حسن و ایراد توأمان
به واقع یکی از تهیه کننده های اصلی این فیلم پیتر جکسون و همسر و شریک او یعنی فرن والش بوده اند و نگارش فیلمنامه هم برعهده تیم سه نفره جکسون، والش و فیلیپا بوینز بوده که تمام نسخه های «ارباب حلقه ها» و «هابیت ها» هم از قلم آنها تراوش کرده است.
بوینز اندک زمانی بعد از عرضه و موفقیت «Mortal Engines» می گوید: یکی از مشخصه های مهم و محسنات این فیلم این است که داستان پرانعطاف آن به شما فرصت و مجال می دهد که تا سر حد امکان فاکتور خلاقیت و چیزهای تازه و روش های جدید را صرف پرورش و ارائه داستان کنید، ولی این یک ضرر و ایراد هم در بردارد زیرا نمی دانید تا چه حد و با کدامین راهها و ابزار می توان این تازگی ها و راههای متعدد را طی کرد و این شک بوجود می آید که مردم و ناظران مهیای چه میزان تغییر و ابتکار در پرورش و ترسیم داستان این فیلم هستند.
جذابیت یک افسون
هر چه هست «موتورهای فناپذیر»، هر سه سناریست فوق و حتی خود ریورز را وارد دنیایی کرده است که به رغم تخصص و جولان قبلی آنهاه در دنیای «حلقه»ها و «هابیت»ها برایشان یک چیز نو به حساب می آید زیرا عیار و میزان ساینس فیکشن ماجرا را از همیشه بالاتر برده و علم را بر تخیل و لحظه ای بعد تخیل را بر علم چربش داده است. شاید هم آنها فقط در افسون این بسر برده باشند که گرداندن جهان در یک توفان و گردباد عظیم ولو خیالی و به حالت سرگیجه در آوردن مردمی که نمی دانند چه چیزی بر سرشان نازل شده، ارزش هر دردسری را داشته و هنر سینما را جذاب تر و مسحور کننده تر ساخته است.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *