درباره فیلم venom یا زهر /حرکت به سمت نیستی

Image result for Venom

سایت بدون –وصال روحانی/ موفقیت مالی خیره کننده «زهر» ساخته روبن فله شر شاید از این دیدگاه که فیلم های علمی- تخیلی و توأم با برخورد و حادثه معمولاً در گیشه ها جواب می دهند، واقعه غیرمنتظره ای نباشد و با این وجود «Venom» در ایجاد شگفتی و حس غافلگیری در بینندگان و تبدیل این حس به وسیله ای برای قبضه کردن گیشه ها در بسیاری از نقاط جهان به درجات بسیار بالایی رسیده است.
در فیلمی که تام هاردی و میشل ویلیامز بازیگران نقش اول آن به شمار می آیند، ریزاحمد بایگر ۳۶ ساله پاکستانی الاصل زاده تبعه و ساکن بریتانیا اگر با این هنرپیشه ها همپایی نکند، دست کمی هم از آنها ندارد. او در کار تولید موسیقی و فعالیت های اجتماعی و سیاسی نیز فعال بوده و در یک هالیوود سرشار از تبعیض ها و تعرض ها و ناسپاسی ها معمولاً خویشتن داری و حفظ ادب را از یاد نبرده است. در عین حال او در «زهر» ایفاگر رل یک مرد میلیاردر درگیر در کارهای بزرگ صنعتی به نام کارلتون دریک است و وقتی کاراکتر تام هاردی که همان ادی بروک و یا «زهر»ی است که سم وار به جان خلافکاران بزرگ می افتد، دست او را رو و وی را متهم به پایه گذاری مرگ هزاران انسان از طریق تأمین سلاح های کشتار وسیع و ادوات مختلف تخریب کننده می کند، چهره اش به گونه ای تغییر می یابد که تشخیص واقعیت از گمان به کاری بسیار سخت تبدیل می شود. این شاید همان حسی باشد که روبن فله شر در مقام کارگردان و جف پینکر، اسکات روزنبرگ و کلی مارسل به عنوان سناریست به دنبال آن بوده و آن را در قالب کاراکتر کارلتون دریک ترسیم و ارائه کرده اند. مدتها بعد از ساخت فیلم و دو ماه بعد از اکران آن ریزاحمد می گوید: من به این کاراکتر به چشم یک موجود منفی صرف نگاه نمی کنم و برعکس او مردی متمرکز بر کار و حرفه اش و کسی است که به سرنوشت صنایع و فرجام کار انسان ها توجه جدی دارد. شاید بتوان او را آدمی چند وجهی دانست، ولی وی آنقدر هم که داستان فیلم گواهی می دهد مخدوش و بدطینت نیست.
بدخواهی ها در جامعه ای بزرگ
چگونه می توان در تأیید اظهارات ریزاحمد وی را مردی صاحب نیات مناسب دانست. شاید این توضیح ریزاحمد هم مبنی بر اینکه فقط نوع اقدامات تند او نشانگر سبعیت آن، ولی ماهیت کارهای او مثبت و مساعد است. بینندگان «Venom» را متقاعد نکند زیرا فیلم سرشار از اتفاقاتی است که امنیت مردم را سلب و بدخواهی ها را بر جامعه ای بزرگ حاکم می کند. ماجراها از آنجا شروع می شود که «بنیاد زندگی» که کارش جستجوی شکل های مختلف و جدید زندگی در سایر سیارات است منظومه ای تازه را کشف می کند که مدل های مختلفی از زیست در آن خودنمایی می کند. با این حال یکی از این فرآیندها از کنترل کاشفان خارج و مرگ و میرهایی به ویژه از طریق غرق کردن یک کشتی در مالزی موجب می شود. بنیاد مذکور سه فرآیند دیگر را ضبط و آنها را به محل استقرار خود در شهر سان فرانسیسکو آمریکا منتقل می کند و آنجا است که کارلتون دریک که رییس بنیاد است وارد عمل می شود. باور او این است که این نشانه های زیستی بدون اینکه یک میزبان و عامل کمکی در بردارنده اکسیژن نداشته باشند، شانسی برای ادامه حیات ندارند. اتفاق بعدی ورود ادی بروک که یک روزنامه نگار تحقیق گر به شمار می آید، به ماجراها است و او از طریق برقراری مراوداتی با آن دیینگ نامزد دریک سر از برخی پروژه های وی که انسان های زیادی قربانی کرده است، درمی آورد و اینها مقدمات برخوردی بزرگ بین بروک و کارلتون است، ولی بروک به لطف دستیابی به فرآیندهای منتقل شده به بنیاد زندگی صاحب توانایی های غیرمعمول شده و عمده ترین آنها سر درآوردن یک موجود هیولاوار از درون بدن اوست که می تواند هر نیرو و عامل حمله کننده به وی را بی اثر سازد.
به سوی نیستی ها
کاراکتر ریزاحمد براساس توضیحات فوق نشانه و سمبل ثروت و رفاه بیش از حدی است که به سوی نیستی ها سوق یافته باشد.
ریشه های «Venom» و کاراکتر کارلتون دریک به ۱۹۸۸ و زمان عرصه داستان کمیک بوکی «اسپایدرمن شگفت انگیز» برمی گردد، ولی روبن فله شر هم که در پیشینه اش ساخت فیلم موفق «سرزمین زامبی ها» مشاهده می شود و گروه سناریست های او به خوبی توانسته اند داستان را به روز کنند.
تام هاردی که با بازی در قالب کاراکترهای سرسخت و خطرناک در فیلم هایی همچون «بازگشته از مرگ» طی ۱۰ سال اخیر اوج گرفته، در توصیف «Venom» می گوید: سال ها است که مولتی میلیاردهای تنوع طلب در جستجوی شکل های مدرن حیات در سایر کرات و سیاره ها هستند، ولی به جای رسیدن به چنین نتیجه و امکانی موجب به سقوط کشیده شدن فضای زندگی بشر و نابودی اتمسفر زمین و اطراف آن شده اند و یکی از مصداق های بارز آن همین کاراکتر ریزاحمد در فیلم «Venom» است.
در همین راستا است که کارلتون دریک یکی از سفینه های جستجوگر خود را به فضا می فرستد و مأموریت آن را یافتن شکل های تازه ای از حیات اعلام کند. هدف او به ظاهر این است که فضاها و مکان هایی را که بشر بتواند در آنجا ساکن و دور از مخمصه های کره زمین به زندگی مشغول شود، بیابد، ولی اتفاقات همان هایی نیستند که کارلتون دریک امید و ادعای تحقق آن را داشته است. وقتی فرآیندهای مختلف حیات با ظواهر مخصوص به خود مقابل سفینه اکتشافی ظاهر می شوند هنوز هم امیدها به عملکرد درست و نجات بخش آنها برقرار است اما یک سوال این است که در صورت انتقال آنها به کره خاکی چه چیزی نصیب انسانها می شود و آیا این فرم های به ظاهر حیات ساز توان موتاسیون و تبدیل شدن به چیزهایی منفی را ندارند؟
سمت و سو
این از دست تقدیر است که ریزاحمد و تام هاردی ۱۱ سال پیش هم در یک ویدیوی موسیقی به همکاری با یکدیگر پرداخته اند و همکاری تازه آنها نیز هیچ یک را ناراضی نکرده است. ریزاحمد در واپسین روزهای پاییز سرد ۲۰۱۸ می گوید: تام هاردی غم قصه ها و کاراکترهایی را می خورد که به درون آنها فرو می رود و بسیار سفت و سخت کار می کند. شما همیشه به همکارانی از این دست نیاز دارید، کسانی که کار را به حرکت در می آورند و به هر چیزی سمت و سو می دهند.
با این حال ریزاحمد راجع به سایر مسائل سکوت اختیار کرده است و منجمله در قبال این سوال که آیا اخبار استخدام شدن او توسط سونی پیکچرز به قصد بازی کردن وی در چند فیلم بعدی این استودیو صحت دارد یا خیر. برای او جالب ترین مسئله و جذاب ترین رویداد همین فیلم «Venom» و بخصوص ادغام شدن کاراکتر تام هاردی با همان فرآیند مرگ زای فضایی و تبدیل شدن او به شمایلی از مرگ و زندگی توأمان و چیزی مثل گرگ های انسان نما.
ریزاحمد می گوید: آنچه زهر را در معادلات سینمایی امسال موفق ساخته این تصور و بیم است که کاراکتر تام هاردی توسط نیرویی از بیرون تسخیر و تبدیل به موجودی غیرقابل تخمین زنی شده است. او به گونه ای یک ورسیون از دکتر جکیل و مسترهاید است و همیشه این بیم وجود دارد که وجه بد او بر قسمت خوب وی بچربد. این یک معادله بسیار ترسناک است.

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *