درباره کریستیانو رونالدو که رکورد شکنی برایش عادت است/ هر گز علیه او شرط نبندید

سایت بدون – جایگاهش میان بزرگان تاریخ فوتبال دنیا محفوظ است اما کریستیانو رونالدو به همین قانع نیست و مهاجم این روزهای باشگاه منچستریونایتد، به نقطه عطف بزرگ دیگری در زندگی ورزشی خود دست یافته است. او با به ثمر رساندن دو گل مقابل آرسنال که منجر به پیروزی ۳-۲ شیاطین سرخ شد، توانست از ۸۰۰ گل زده در طول دوران فوتبال خود عبور کند. او این تعداد گل را در ۱۰۹۵ بازی رسمی برای تیم ملی پرتغال، منچستریونایتد، یوونتوس، رئال مادرید و تیم دوران نوجوانی یعنی اسپورتینگ لیسبون به ثمر رسانده تا به یک دستاورد عجیب در فوتبال برسد و خود را در میان بهترین مهاجمان سال ۲۰۲۱ قرار دهد. با این رکورد جدید، برخی مدعی شده‌اند که رونالدو در حال حاضر بیشترین گل زده را در تاریخ فوتبال دارد اما مهم این است که چه کسی به شما اعتبار می‌دهد و گل‌هایتان را می‌شمارد. قابل اعتماد بودن اطلاعات آماری فوتبال از زمان پله مورد سوال بود جایی که این فوق ستاره برزیلی تعداد گل‌هایش در دنیای فوتبال به عدد ۱۰۰ رسید اما مشخص نبود که کدام گل‌ها در بازی‌های رسمی به ثمر رسیده و اصلا کدام بازی رسمی بوده و کدام غیررسمی؟ عدم وجود اطلاعات درست از آمار گلزنی‌های پله باعث شد تا امروز از گلزنی‌های رونالدو به عنوان یک اتفاق مهم یاد شود. حالا چه رونالدو بهترین گلزن تمام تاریخ باشد چه نه، در این شکی نیست که او با ۸۰۱ گل زده در تمامی مسابقات که اولین آنها به سن هفده سالگی و روز هفتم اکتبر سال ۲۰۰۲ با پیراهن اسپورتینگ مقابل مورینزه برمی‌گردد، در جست‌وجوی یک اتفاق جدید و مهم در دنیای فوتبال است که می‌تواند رونالدو را برای همیشه جاودانه کند.

چگونه به اینجا رسید؟

بررسی اینکه چگونه رونالدو چگونه به این مرحله رسیده، خود ارزشمند است. او اکنون بهترین گلزن میان تمام کسانی است که هنوز به فوتبال خود ادامه می‌دهند و این یعنی او بالاتر از لوئیز سوارز، رابرت لوواندوفسکی، زلاتان ابراهیموویچ و حتی لیونل مسی قرار دارد. پس از پیوستن به منچستریونایتد در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک بال کناری حیله‌گر و تند و تیز، او توانست طی ۶ سال خود را به یک ماشین گلزنی تمام عیار تبدیل کند و در کنار مهاجمان ویرانگر دیگری مانند وین رونی و کارلوس توز که هر کدام برای خود در خط حمله آتشین بودند، یک حامی تمام قد برای کارهای هجومی تیمش باشد. در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ که یونایتد برای دومین فصل متوالی فاتح لیگ برتر شد و در کنار آن قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را هم بدست آورد، رونالدو در ۴۹ بازی ۴۲ گل برای تیمش زد تا اینگونه اولین توپ طلای خود را تصاحب کند. وقتی در سال ۲۰۰۹ با قرارداد رکوردشکن ۸۰ میلیون پوندی راهی رئال‌مادرید شد، تقریبا یک بازیکن کامل بود. در ۹ سالی که او در میان کهکشانی‌ها حضور داشت و به طور میانگین در هر بازی بیش از یک گل به نام خودش ثبت کرد، ۱۵ عنوان قهرمانی از جمله دو قهرمانی لالیگا و ۴ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بدست آورد. او در بیشتر بازی‌های مهم و مقابل تیم‌های بزرگ گلزنی کرد و هیچ وقت دست از این کار نکشید. به همین خاطر جای تعجبی ندارد که او پیش از ترک سانتیاگو برنابئو در سال ۲۰۱۸، ۴ توپ طلای دیگر هم به کلکسیون افتخاراتش اضافه کرد.

در یوونتوس او روند گلزنی شگفت‌انگیزش را ادامه داد و در طول ۳ فصل حضورش در تورین، به طور متوسط در هر بازی ۳۳/۱ گل به ثمر رساند؛ آماری که کسب ۵ عنوان مختلف از جمله دو قهمرانی سری‌آ را برایش تضمین کرد. بازگشت شوکه‌کننده او به منچستر یونایتد در تابستان لطمه‌ای به گلزنی‌هایش وارد نکرد و او در بازگشت به انگلستان همان نرخ گلزنی را در اختیار دارد و حالا رکورد گل‌هایش در لیگ قهرمانان اروپا را به ۱۴۰ رسانده است. البته نباید فراموش کنیم که او در سطح ملی هم غیرقابل مهار بوده است. از زمانی که اولین بازی ملی خود را در سال ۲۰۰۳ انجام داد تا سال ۲۰۱۶ که او کمک کرد تیم ملی کشورش به قهرمانی اروپا برسد و پس از آن شکستن رکورد علی دایی، به عنوان بهترین گلزنی ملی تاریخ فوتبال، رونالدو همیشه امید اول گلزنی برای پرتغالی‌ها بوده و حالا با ۱۱۵ گل زده، دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

تا چه زمانی بازی می‌کند؟

برای یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال، همیشه اواسط دهه چهارم زندگی به عنوان سال‌های گرگ و میش یاد می‌شود اما رونالدو که اکنون ۳۶ سال دارد به خوبی توانسته بر این سال‌ها چشمش را ببندد و با وضعیت موجود خودش را تطبیق دهد و در بالاترین سطح ممکن به دوران فوتبالش ادامه دهد. او در ماه فوریه وارد ۳۷ سالگی می‌شود اما رسیدن به روز بازنشستگی خیلی نزدیک به نظر نمی‌رسد و احتمالا حتی به آن فکر هم نمی‌کند چه برسد که نگرانش هم باشد. او تا پایان فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ با یونایتد قرارداد دارد و این فرصت را دارد تا این قرارداد را یک سال دیگر هم تمدید کند و این یعنی می‌تواند تولد ۳۹ سالگی خود را هم در اولدترافورد جشن بگیرد. با این حال خود رونالدو در چند مصاحبه عنوان کرده که تصمیم دارد حداقل تا ۴۰ سالگی به فوتبالش ادامه دهد و اگر بدنش اجازه دهد این کار را انجام خواهد داد. او سال گذشته در تولد ۳۵ سالگی خود به مارکا گفته بود “خیلی از چیزها به حس و انگیزه‌ای که دارم بستگی دارد. از نظر فیزیکی بعید است مشکلی وجود داشته باشد. من به خوبی از خودم مراقبت می‌کنم و فکر می‌کنم تا ۴۰ سالگی به طور ایمن بازی خواهم کرد. به نظرم مهمترین مساله تاثیرگذار عامل فیزیولوژیکی است که می‌تواند تفاوت ایجاد کند. بالاخره هر شروعی، پایانی دارد. دوست ندارد به آخرین قابل زندگی‌ام فکر کنم اما هنوز به اندازه کافی حس قدرت درون خودم دارم”. رونالدو هنوز از نظر فیزیکی در شرایط ایده‌آلی قرار دارد و به ندرت مصدوم می‌شود. او ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ گل هفتصدم خود را به ثمر رسانده بود و در فاصله دو سال این تعداد را به ۸۰۰ گل رساند.

این روند می‌تواند ادامه داشته باشد؟

شاید از نظر علمی چیزی که اینجا می‌گویم، آنچنان درست نباشد اما می‌توانیم امکان دستیابی رونالدو به هزار گل زده را با همین نرخ گلزنی بررسی کنیم و از جوانب مختلف احتمال ا موضوع را تا پیش از ۴۰ سالگی مورد توجه قرار دهیم. شاید اولین و مهمترین مساله شانس بازی او تا ۴۰ سالگی باشد که این به آمادگی جسمانی، شرایط شخصی و انگیزه‌های حرفه‌ایش بستگی داشته باشد. رونالدو به طور مجموع در سطح باشگاهی و ملی ۸۰۱ گل به ثمر رسانده است. این تعداد گل شامل گل‌هایی نمی‌شود که او در تیم دوم اسپورتینگ به ثبت رسانده است. تعدادی از گل‌‌هایش در رده جوانان بوده و دو گل هم برای تیم امیدها در المپیک ۲۰۰۴ به ثمر رسانده است. برای رونالدو گل زدن و پیدا کردن راهی برای گل زدن اصلا دشوار نیست. در واقع او به طور معمول و طبق تنظیماتی از ۱۹ سالگی که فوتبال را حرفه‌ای شروع کرده، گل می‌زند. از زمانی که در ۲۴ سالگی او یونایتد را به مقصد رئال مادرید ترک کرد، هیچ گاه نرخ گلزنی او کمتر از یک گل به ازای هر ۵/۲ بازی در سطح باشگاهی نرسیده است. رونالدو از همان ابتدای کارش به بعد، تقریباً دو سال تقویمی طول کشیده تا ۱۰۰ گل به ثمر برساند. با این اوصاف، او در فاصله زمانی تنها ۶۶ روز (یک سال، نه ماه، ۲۴ روز) بین ژانویه ۲۰۱۴ تا اکتبر ۲۰۱۵ در اوج گلزنی‌های قهرمانانه خود در رئال مادرید، از ۴۰۰ به ۵۰۰ گل در دوران حرفه‌ای خود رسید.

روی پنالتی‌ها حساب کن

رونالدو در ۱۰۰ گل ابتدایی خود ۱۱ پنالتی داشت اما این تعداد پنالتی بین گل‌های ۷۰۱ تا ۸۰۰ به ۲۹ پنالتی رسید. زدن ضربات ایستگاهی و پنالتی‌ها می‌تواند برای رونالدو یک منبع ارزشمند و بادوام از گل‌ها باشد و او را به خواسته‌اش برساند. مانند گل دومش به آرسنال که از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند تا صد و چهل و دومین گلش از چنین موقعیت‌هایی باشد. برخی ممکن است از این مساله دلیلی برای تحقیر و بی اعتبار کردن تعداد گل هایش استفاده کنند، اما همانطور که ضرب المثل قدیمی فوتبالی می گوید: همه آنها یکسان هستند. اگر او طبق همین روند به کارش ادامه دهد، رونالدو می‌تواند در سطح باشگاهی و ملی به طور سالانه ۱۰ گل از ضربات پنالتی و ایستگاهی به ثمر برساند که تا پایان دوران فوتبالش مجموعا ۴۰ گل می‌شود یعنی ۴۰ گل بیشتر از برآوردهایش!

آیا رونالدو به ۱۰۰ گل می‌رسد؟

طی ۳ فصل گذشته در هر ۵۵ دیداری که در رقابت‌های مختلف به میدان رفته، مجموعا ۴۷ گل به ثمر رسانده که می‌توان گفت یک آمار کم‌نظیر است. با توجه به اینکه بین نوامبر ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، برنامه بازی‌های ملی با تغییراتی همراه شد و گاها به تعویق افتاد، در این میانگین آمار فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ جای نگرفته است. اگر رونالدوی ۳۶ ساله طی ۴ فصل پیش‌رو با همین روند گلزنی کند تا به ۴۰ سالگی برسد، او در ۲۲۰ بازی ۱۹۰ گل برای تیم باشگاهی و تیم ملی به ثمر رسانده است. اگر او این ۱۹۰ گل را به ۸۰۱ گل فعلی خود اضافه کند، او فاصله کمی با هزار گل خواهد داشت. اگر او همچنان به حضورش در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا ادامه دهد، چیزی نیست که بتواند جلوی رشد آمار گلزنی‌اش را بگیرد. او پس از این سال‌ها می‌تواند به تیم‌های کوچکتر اروپایی هم برود و در لیگی ساده‌تر، راحتتر گل بزند و آمارش را افزایش دهد. وقتی نوبت به رونالدو و جاه طلبی‌های ورزشی او می‌رسد، تجربه به ما می‌گوید که بهتر است علیه دستیابی او به غیرممکن‌ها شرط بندی نکنیم.

عرفان خماند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *