دردسرهای مهاجرت ریحانه پارسا/رقصنده، کوسه و گشت ارشاد ۳ زیر تیغ توقیف!

آیا مهاجرت «ریحانه پارسا» باعث توقیف فیلم‌های این بازیگر خواهد شد؟

ظاهرا «ریحانه پارسا» دست‌بردار سینما و تلویزیون ایران نیست و تبعات ماجراجویی‌هایش آسیب‌های بسیاری به شماری از فیلم‌ها و سریال‌ها وارد خواهد کرد

سایت بدون -بیراه نیست اگر بگوییم یکی از جنجالی‌ترین ماجراهای حاشیه‌ای سینما و تلویزیون ایران مهاجرت «ریحانه پارسا» بوده. بازیگری که با اینکه چندان کارنامه پربرگ یا ارزشمندی نداشت، اما با این حال مسیر شهرت را با سرعتی فراتر از حد تصور طی کرده بود. حالا به نظر می‌رسد دامنه تبعات مهاجرت جنجالی «ریحانه پارسا» همچنان و حتی تا مدت‌ها بعد از خروج این بازیگر از ایران نیز ادامه داشته باشد.

توقیف پدر

روز گذشته رسانه‌‎های نزدیک به تلویزیون خبر دادند که «سریال «پدر» که بی‌شک یکی از پرمخاطب‌ترین کارهای تلویزیون در سال‌های اخیر بود و در مدت کوتاهی که از نمایشش می‌گذرد، بارها در شبکه‌های مختلف بازپخش شده بود، بعد از حواشی و مهاجرت بازیگر اصلی‌اش توقیف شده است و دیگر اجازه بازپخش از هیچ شبکه‌ای را ندارد.»

این نتیجه‌گیری که بیشتر بر اساس تحلیل سیاست‌های صداوسیما رسانه‌ای شده بود، ناظر بر این واقعیت بود که تاکنون صداوسیما در قبال مهاجرت بازیگران زن و به خصوص کشف حجاب آنها سیاست مشخصی داشته و در صورت وقوع چنین اتفاقی آثار آن بازیگر برای همیشه به بایگانی سپرده شده است و این سیاست حتی شامل آثار پرطرفداری که بارها و بارها از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفته و بازپخش شده بودند، نیز ‌شده است، برای همین هم دور از ذهن نیست که این اتفاق به واسطه مهاجرت و کشف حجاب ریحانه پارسا برای سریال «پدر» هم افتاده باشد.

نمونه‌های تاریخی

سرنوشت محتوم «پدر» پیش از این برای سریال‌های دیگری نیز رخ داده است. دو نمونه مشخص مشابه سریال‌های «ترانه مادری» و «نرگس» هستند که بعد از حواشی و مهاجرت بازیگران‌شان از دور پخش و بازپخش خارج شدند.

در حقیقت انتشار تصاویر نامتعارف بازیگران همواره تلویزیون و سینمای عمیقا دولتی و تحت تأثیر ما را ناگزیر از حذف اجباری آنها کرده است. ماجرایی که برای سری اول سریال پربیننده «زیر آسمان شهر» به خاطر مهاجرت کامران ملک‌مطیعی، برای سریال‌های «آخرین گناه» و «ترانه مادری» به خاطر مهاجرت مینا لاکانی، برای سریال‌های «رستگاران»، «سقوط آزاد» و چند کار دیگر به خاطر ماجراهای روناک یونسی و البته برای سریال «نرگس» برای ماجرای دردناک بازیگری دیگر رخ داده است. «روزهای اعتراض» و «آسمان من» نیز دیگر سریال‌هایی بوده‌اند که به خاطر حضور بازیگرانی که از ایران مهاجرت کردند، برای مدت نامعلومی کنار گذاشته شده‌اند.

به این دلیل است که در فضای مجازی گفته می‌شود سازندگان نسخه سریالی «خوب، بد، جلف» چه شانسی آوردند که این بازیگر به آنها جواب مثبت نداد و از این خطر نجات پیدا کردند!

سینما در انتظار

ماجرای «ریحانه پارسا» البته منحصر به تلویزیون نیست که با بایگانی سریال «پدر» ختم شود. این بازیگر در یکی، دو سال اخیر در چند فیلم سینمایی نیز حضور یافته بود که با توجه به روال عجیب سینمای ایران بی‌تردید چوب رفتار بازیگرشان را خواهند خورد و آسیب‌های زیادی را تحمل خواهند کرد!

در حقیقت در حال حاضر سینمای ایران با نگرانی حواشی و جنجال‌های این بازیگر را دنبال می‌کند تا معلوم شود که فرجام این جنجال‌ها به کجا خواهد رسید. سرنوشتی که شاید در حال حاضر سازندگان و صاحبان  فیلم «گشت ارشاد ۳» بیش از هر فیلم دیگری نگران آن باشند. به هر حال تاریخ این سال‌ها نشان می‌دهد در این جور ماجراها ضربه اصلی به فیلم‌های این بازیگران می‌خورد که تا مدت‌ها، شاید حتی تا ابد، فرصت اکران رسمی و قانونی را از دست می‌دهند.

توقیفی‌های جدید

اما علاوه بر فیلم جدید سعید سهیلی فیلم‌های دیگری نیز نگران این ماجرا هستند. شاید در این میان سازندگان «خوب، بد، جلف۲» خوش‌شانس‌تر از دو فیلم دیگر باشند که با اینکه در تور کرونا و اکران عجیب کرونایی گرفتار آمدند، اما به هر حال دور اول اکران‌شان را از سر گذراندند، با اینکه حضور این بازیگر پرماجرا فرصت اکرانی دیگر برای این فیلم را –که به شدت دنبالش بودند- از آنها می‌گیرد.

«رقصنده» و «کوسه» اما بی‌تردید چوب این ماجرا را خواهند خورد. «رقصنده» به کارگردانی بهمن گودرزی و «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی دو فیلمی هستند که پارسا در ترکیب بازیگران‌شان حضور داشته. جالب این است که ظاهرا «کوسه» که بخش‌هایی از آن در ترکیه فیلمبرداری شد، جرقه مهاجرت را در ذهن پارسا روشن کرده است.

حالا گفته می‌شود که سازندگان این فیلم‌ها ناگزیر از حذف بازی او یا صرف‌نظر از اکران داخلی هستند. موضوعی که در شرایط کرونایی سینمای ایران بی‌تردید تهیه‌کنندگان آثار را در موقعیتی بسیار آسیب‌پذیر قرار خواهد داد و این پرسش را پیش خواهد آورد که یک تهیه‌کننده برای حفاظت و صیانت از فیلمش باید زندگی شخصی و سفرهای تک‌تک عوامل فیلم را هم کنترل کند؟!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *