در استقلال چه می‌گذشت که ساده‌ترین کارها به چشم آمده‌اند؟



سایت بدون – در باشگاه استقلال چه می‌گذشت که کوشش برای تهیه زمین تمرین، اسکان بازیکنان جدید تیم در هتل یا تهیه محل اقامت برای گابریله پین خبرهایی است که نشان می‌دهد جریانی به اسم مدیریت در باشگاه کار می‌کند؟ رسیدگی به این امور روزمره حتی از سوی هواداران در شبکه‌های اجتماعی تحسین می‌شود.
در باشگاه استقلال چه می‌گذشت که یک رابطه سالم و حرفه‌ای بین سرمربی و مدیرعامل جدید عجیب به نظر می‌رسد؟ مربیان استقلال از وینفرد شفر و آندره‌آ استراماچونی تا فرهاد مجیدی همواره در تنش با مدیران باشگاه بودند. نشستن سرمربی و مدیرعامل کنار هم در دفتر باشگاه و عکسی که خشم و کینه از آن بیرون نزند، یک اتفاق غیرمنتظره است که تازگی رخ داده و عده‌ای را حتی به تحسین واداشته است.
اگرچه تمدید قرارداد فرهاد مجیدی با استقلال حرکتی نمادین در دوره مدیریت جدید استقلال است و آن قرارداد ۳ ساله نمی‌تواند تضمین کند که فرهاد مجیدی دوره‌ای طولانی را در استقلال مربیگری می‌کند، اما آن خبر و همان جنبه نمادین، به کار باشگاه آشفته‌ای مثل استقلال می‌آید. جلب کردن اعتماد بین طرفین مهم‌ترین مسأله در استقلال است.
باشگاه استقلال سال‌های سال با بحران‌هایی مواجه بود که در ظاهر کوچک و کم‌اهمیت بودند اما در باطن راه‌های موفقیت را بسته بودند. تنش‌های پیدا و پنهان در استقلال پرشمار بود، اختلافات پی در پی عمیق‌تر می‌شد و حتی دیگر رغبت پیگیری اخبار استقلال را از بین برده بود. چقدر سوتفاهم، چقدر اختلاف بر سر موضوعات کم‌اهمیت و چقدر موضع‌گیری‌های تند یا موضع‌گیری‌های از سر نادانی.
همین که استقلال در امور روزمره‌اش گرفتار کج‌سلیقگی نباشد، انگار این تیم دنیای تازه‌ای را تجربه می‌کند. کیفیت مدیریت چقدر باید در یک باشگاه پایین آمده باشد که پیگیری امور ساده باشگاه، اتفاقات تازه و اساسی تلقی شود؟
برای باشگاهی به بزرگی استقلال اینکه تهیه خانه و هتل برای بازیکن و مربی‌اش به عنوان خبر خوش منتشر شود، خوشایند نیست. آجرلو و تیم جدید مدیریت نیز نباید از واکنش‌های مثبت به اخبار کارهای بدیهی، خوشحال باشند. این فقط نشان می‌دهد که در گذشته چه بر سر تیم آمده بود و چه میزان از سوءمدیریت بر سر تیم آوار شده بود.
کار سخت‌تر و پیچیده‌تر است. وقتی از استقلال حرف می‌زنیم، از یک تیم آسیب‌دیده حرف در میان است که در ساده‌ترین امور خود دچار بحران و سوءتفاهم بود. در این تیم آسیب‌دیده باید تمام روابط و ضوابط را درمان کرد. باید قدم به قدم پیگیر بود که کجا چقدر تخریب شده است و چگونه می‌تواند با اصلاح روابط هم‌مسیر شد.
استقلال حتماً از درون آسیب‌هایی دیده است که آسان درمان نمی‌شود. این باشگاه نیاز دارد تا به روابط داخلی سالم و حرفه‌ای بین ارکان خود دست پیدا کند. قدم اول اعتمادسازی است.
استقلال برای ترمیم نیروی انسانی تیمش مهاجم و هافبک می‌خواهد، باید نقل و انتقالات را ادامه دهد تا تیم جدیدش را بسازد. اما چه بسا مهم‌تر از خریدهای تازه، به روابط تازه درون‌باشگاهی نیاز دارد، اینکه حرف‌ها دقیق‌تر فهمیده شوند و مسیرها دقیق‌تر انتخاب شوند و در مسیر هر کس به راه خود نرود.

فرشاد کاس‌نژاد /ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *