در توصیف مسی که جایزه بهترین بازیکن سال را از فیفا گرفت / لئو، پسری از فضا

مسی: خسته‌ام و سنگین دهان‌کجی پرتغالی‌ها به لئو



سایت بدون -ماشین‌بازها این را خوب می‌دانند. برای زمین‌های سنگلاخی یا مسیرهای کوهستانی، یک ماشین «آف‌رود» قوی، نعمت است. مثلاً وانت F150 فورد را در نظر بگیرید، مدل سوپر رپتور آن در هوای منفی ۳۰ درجه تا مثبت ۵۰ درجه خوب کار می‌کند، ۸ سیلندر دارد با ۴ چرخ متحرک. وقتی در بیابان یا کوهستان پشت فرمان آن باشی، خیالت راحت است. وقتی در لیگ قهرمانان یک «ویرجیل فان‌دایک» داشته باشی، همانقدر آسوده‌خاطر خواهی بود. لیگ قهرمانان فصل قبل، یک زمین سنگلاخی ترسناک بود، جایی که رئال در برنابئو ۴ گل از آژاکس خورد، سیتی برابر تاتنهام غافلگیر شد و بارسا در آنفیلد تحقیر شد. در چنین نبرد هولناکی، لیورپول با داشتن چند ستاره و درخشان‌تر از همه آنها، فان دایک، تا قهرمانی جلو رفت.
شاید فان‌دایک بهترین بازیکن دنیا نباشد اما بهترین بازیکن فصل قبل بود و لیاقت بردن جایزه بست را داشت. شاید برای همین است که وقتی اسم مسی به عنوان برنده اعلام شد، دوربین‌ها مدافع هلندی را نشان دادند که لبخندی محزون به لب داشت. شاید فان‌دایک همان حسی را داشت که سال ۲۰۱۰ اینیستا بعد از بردن جام جهانی و وسلی اسنایدر بعد از بردن لیگ قهرمانان داشتند. سال، سال آنها بود اما جایزه بهترین بازیکن به مسی رسید. ماشین‌بازها این یکی را هم خوب می‌شناسند: بوگاتی. سریع‌ترین و خاص‌ترین ماشین دنیا. لامبورگینی، فراری، پورشه و… همه ماشین‌های خاصی هستند اما بوگاتی گرانقیمت تضمین می‌کند که پشت فرمان سریعترین خودروی دنیا هستی و اگر اراده کنی، بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت خواهی رفت.
ظرافت و کارآمدی این ماشین، دقیقاً همان چیزی است که کریستیانو رونالدو در زمین فوتبال دارد. سریع، زیبا، دست نیافتنی و خاص. البته بوگاتی به درد مسیرهای سنگلاخ نمی‌خورد. در رئال مادرید، بازیکنان تیم همه موانع را برمی‌داشتند و زمین را صاف می‌کردند تا رونالدو یکه‌تازی کند و تیم را با خودش جلو ببرد. این دقیقاً اتفاقی بود که سه سال پیاپی در کنار زیدان افتاد و رئال سه فصل پشت سر هم قهرمان اروپا شد. رونالدو هم تمام جایزه‌های فردی را جارو می‌کرد. او با پرتغال قهرمان لیگ ملت‌های اروپا شد اما در یوونتوس هنوز منتظر موفقیت است. با در نظر گرفتن استانداردهای رونالدو، شاید او رتبه منصفانه‌ای به دست آورد. بله، رونالدو یکی از بهترین‌های تاریخ است اما فصل قبل پایین‌تر از مسی و فان‌دایک بود. اما هیچ ماشینی در دنیا نیست که بتوان مسی را با آن مقایسه کرد. در حقیقت، او مثل فضانوردی است که کارش راندن و هدایت فضاپیما است، البته اگر به فضای اطراف ما تعلق داشته باشد، اگر از مریخ نیامده باشد. او به جو زمین تعلق ندارد، هنرش فراتر از زمین است. شاید سال قبل آنطور که باید، ندرخشید و شاید حق فان‌دایک بود تا جایزه بست را بگیرد اما هیچ‌کس نمی‌تواند به برنده شدن مسی هم اعتراض کند. هر چه باشد، مسی عصاره ناب چیزی است که از تماشای فوتبال به دنبالش هستیم؛ او خود فوتبال است، شاید بهترین در تاریخ.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *