در ستایش سید جلال حسینی کاپیتان پرسپولیس/سوپرمن اینجاست


سایت بدون – فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، ستاره مسن کم به خود ندیده. بافتیمبی گومیس مهاجم الهلال، مسعود شجاعی هافبک تراکتور، سانتی کازورلا هافبک سرشناس السد و اسماعیل مطر که دقایقی نیز مقابل پرسپولیس به میدان رفت، همگی ازجمله بازیکنانی بودند که فوتبال آسیا چشم به این داشت که با تماشای گلزنی آنها شگفت‌زده شود اما از میان این جمع، شاهکار هفته را نه یک مهاجم یا هافبک با سابقه بازی در آرسنال یا لیون، بلکه یک مدافع میانی ۳۹ ساله انجام‌داد؛ سیدجلال حسینی!
آنچه در مورد گل باارزش سیدجلال در هفته نخست حیرت‌آور بود، این بود که مدافع باتعصب سرخ‌ها نه روی یک ضربه کرنر و با سر، بلکه از پشت محوطه جریمه و با یک بغل‌پای استادانه و سرضرب توپ را دقیقاً به سه‌کنج قفس توری راشد علی هدایت‌ کرد؛ گلی که ما ایرانی‌ها را به یاد سوپرگل‌های عبدالله کرمی که با جمله «بزن یکی از اون ضربه‌های معروفتو» از شاهین بهرام‌نژاد (گزارشگر سرشناس استان بوشهر) می‌انداخت و اماراتی‌ها و هنک‌ تن کاته هلندی را به‌ یاد سوپرگل سه سال قبل خود سیدجلال به الجزیره که امضایی زیبا به پای حکم حذف تیم پرادعای نماینده فوتبال امارات در لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ بود.
مدافع کارکشته شمالی قرمزپوشان در حالی جور خط حمله تیمش را در آسیا هم کشید که هنوز موتور گلزنی امیدهای اول گلزنی این تیم روشن ‌نشده. شهریار مغانلو، خرید پر سروصدای پرسپولیس، ضربه سرش با بدبیاری روی تیر دروازه الوحده لانه می‌کند. عیسی آل‌کثیر که محرومیت طولانی‌مدت خود را پشت سر گذاشته نیز هنوز با آن مهاجم دوره گذشته لیگ قهرمانان که هیچ توپی در حوالی محوطه جریمه را بدون تهدید دروازه رقبا رها نمی‌گذاشت، فاصله‌ دارد؛ و این را سر پاس ضعیفش به وحید امیری در دقایق انتهایی دیدار با الوحده اثبات‌کرد. مهدی عبدی نیز حتی به‌قدری مورد اعتماد یحیی نبود که با انتقال امیری به پست دفاع چپ نیز به امید عالیشاه که در اصل یک هافبک کناری است، ترجیح داده ‌نشود.
نکته حیرت‌آور در مورد کاپیتان پرسپولیس که شاید با ادامه این روند تا ۵۰ سالگی‌اش نیز وی را در زمین چمن ببینیم، این است که در رقابت‌های داخلی نیز هر چهار ضربه‌ای که در چارچوب دروازه رقبایش (مس، شهرخودرو، سایپا و تراکتور) زده، به تور نشسته. با احتساب گل زیبای سیدجلال به الوحده، تا اینجای این فصل وی از مجموع مهاجمین پرسپولیس، مهدی‌خانی، شریفی و مغانلوی ناکام، آرمان رمضانی که به رقیب سنتی پیوست و آل‌کثیر و عبدی و وحید امیری، تنها یک گل کمتر به‌ثمر رسانده‌ است!
جمله معروف «مگر حسینی سوپرمن است؟» هنک تن کاته در وصف سیدجلال حسینی ۳۶ ساله را همه هنوز به یاد داریم. پس از آن جمله، هر بار سرمربی سابق آژاکس و دستیار سابق آورام گرانت در چلسی راهش از ارتش سرخ عبور کرده، برق شنل سرخ سیدجلال چشمانش را آزار داده. سید باتعصب پرسپولیس هر سال با اصطلاح «پا به سن گذاشتن» غریبه‌تر می‌شود و دیگر حتی گزارشگران انگلیسی‌زبان و عربی‌زبان لیگ قهرمانان آسیا را به این اعتراف واداشته که برای آن دسته از فوتبالیست‌هایی که زندگی حرفه‌ای و سالم را در حرف و عمل به‌خوبی بلدند، سن تنها یک عدد است.

سام ستارزاده/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *