در مذاکره وکلای سرمربی ایتالیایی و استقلال در قطر چه گذشت؟ /افشای آخرین مکاتبات با استراماچونی


سایت بدون – این روزها استقلال شاید بیش از هر زمان دیگری حسرت حضور آندره‌آ استراماچونی را بخورد. کسی که با حضورش، هواداران استقلال را امیدوار کرده بود که بعد از سال‌ها می‌توانند طعم قهرمانی را بچشند. استقلال اما در حفظ این سرمربی ایتالیایی ناکام ماند. گرچه باشگاه هنوز هم تحریم‌ها و پرداخت نشدن به موقع مطالبات او را دلیل اصلی جدایی‌اش می‌داند اما چه کسی است که نداند آنچه استرا را از استقلال فراری داد، مجموعه‌ای از اشتباهات مدیریتی بود و نه صرفاً تأخیر در پرداخت پول.
تکذیب مذاکره با استراماچونی در قطر و اصرار او به پرداخت پول، از جمله بهانه‌هایی بود که در آن زمان کادر مدیریتی باشگاه مطرح می‌کرد تا از زیر بار مسئولیت جدایی استراماچونی فرار کند.
حالا اما بعد از گذشت ماه‌ها، ایمیل‌ وکیل استراماچونی برای نماینده باشگاه استقلال و ایمیل دیگری از باشگاه استقلال برای وکیل استراماچونی در اختیار ایران ورزشی قرار گرفته که به روشن شدن دلایل جدایی استراماچونی کمک می‌کند. مکاتباتی که نشان می‌دهد مذاکره با استراماچونی در قطر، دروغ نبود و چیزی که او را فراری داد، فقط بی‌پولی نبود چرا که مدیریت باشگاه استقلال حتی در ارسال یک ایمیل ساده برای سرمربی این تیم هم اصول اولیه مکاتبه و مذاکره را رعایت نکرده و انتظار داشته که با تمام نابسامانی‌هایی که برای این سرمربی ایتالیایی به نمایش گذاشته، باز هم شاهد حضور او در تیم باشد!
 
مجموعه اشتباهات مدیریتی استقلال در ماجرای استرا
ماجرای جدایی استراماچونی از استقلال از زمانی آغاز شد که این سرمربی ایتالیایی از مجموعه رفتارهای غیرحرفه‌ای مدیریت باشگاه به ستوه آمده بود. هنوز یادمان نرفته که خبرهای اختلاف او با امیرحسین فتحی، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال منتشر می‎شد و همان زمان هم هیچ‌کس تکذیب‌های مکرر فتحی را باور نمی‌کرد.
وقتی عدم پرداخت به موقع مطالبات به این اختلاف‌ها اضافه شد، استراماچونی دیگر نتوانست شرایط را تحمل کند. باشگاه استقلال اما به جای اینکه در این بین راه را برای بازگشت استراماچونی باز بگذارد، به عناوین مختلف سعی کرد توپ را در زمین او بیندازد. بدون اینکه تلاشی جدی برای حفظ استراماچونی شود، همه اقدامات به گونه‌ای پیش می‌رفت که جدایی او را برای هواداران قابل پذیرش کند.
دعوای فتح‌الله‌زاده و زرینچه در کشمکش باشگاه و استراماچونی و حرف‌هایی که علیه سرمربی ایتالیایی مطرح می‌شد از یک طرف و افشای نامه ۱۱ ‌بندی استراماچونی از سوی باشگاه از طرف دیگر، باعث می‌شد استراماچونی از تفکر بازگشت دور و دورتر شود. باشگاه استقلال با افشای نامه ۱۱ ‌بندی استراماچونی اصرار داشت که سرمربی ایتالیایی شرط‌های سختی برای باشگاه گذاشته و کار را برای ادامه مذاکره سخت کرده است.
در این میان البته انتشار خبر فسخ قرارداد استراماچونی که به نقل از رسانه‌های ایتالیایی روی خروجی سایت‌ها قرار می‌گرفت هم هیزم به آتش دعوای استقلال و استراماچونی می‌ریخت. ضمن اینکه همان روزها هم بحث حضور فرهاد مجیدی به جای استراماچونی حسابی داغ شده بود.
خبر مذاکره نمایندگان باشگاه استقلال با استراماچونی در دوحه قطر در حالی که می‌رفت تا امیدها را برای بازگشت سرمربی ایتالیایی زنده کند، ناگهان مسیر استراماچونی را تغییر داد.
دلایل ناراحتی استراماچونی از استقلال چه بود؟
چند روز بعد از مذاکراتی که در همین راستا در دوحه انجام شد، ایمیلی از وکیل استراماچونی، خطاب به نماینده باشگاه استقلال در این مذاکره، دلایل اصلی ناراحتی استراماچونی را بیان کرد. در متن این نامه آمده:
«لودویچ عزیز
با تشکر بابت ایمیل مهربانانه زیر به همراه نامه پیوست آن.
این باعث افتخار من و کاستاس بود که تو را در دوحه در غروب یکشنبه گذشته ملاقات کردم.
در این زمینه و از طرف موکل‌های خودم، تمایل دارم تا یک بار دیگر تأکید کنم (همانطور که در ایمیل‌های قبلی خود به باشگاه اشاره کردیم) که دلیل واقعی اینکه چرا آقای استراماچونی و همکارانش دیگر تمایل ندارند تا هیچ پیشنهادی را از سمت باشگاه استقلال قبول کنند اساساً به خاطر برخورد و رفتار مدیریت باشگاه در روزهای گذشته است. یعنی:
١. انتشار کامل ایمیل ما در تاریخ ٢٢ دسامبر در رسانه به همراه اطلاعات نادرست در ارتباط با قرارداد قبلی، انتشار اسناد و مدارک محرمانه برای عموم.
۲٫ اعلام رسمی پایان قرارداد آقای استراماچونی.
۳٫ اعلام و معرفی سرمربی جدید تیم بزرگسالان استقلال.
که به طور قطع موارد فوق هرگونه مذاکره با آقای استراماچونی برای موارد و شرایط یک قرارداد جدید را به خطر انداخته است.»
این نامه به وضوح نشان می‌دهد که چه مواردی استراماچونی را از ادامه مذاکره با باشگاه استقلال منصرف کرد و به جدایی او انجامید.
 
ایمیل عجیب استقلال برای سرمربی ایتالیایی
واکنش باشگاه استقلال به این ایمیل اما چه بود؟ باشگاه استقلال در ایمیلی که لحن مناسبی نداشت و حتی می‌توان آن را توهین‌آمیز هم دانست، باعث شد استراماچونی نه تنها تصمیم نهایی‌اش را برای جدایی بگیرد، بلکه مذاکرات دوحه را هم تکذیب کند. حال آنکه وکیل او در ایمیلی که برای نماینده باشگاه استقلال ارسال کرده، این مذاکرات را تأیید کرده بود.
ایمیل باشگاه استقلال که  در روز اول ژانویه برای استراماچونی ارسال شده، به شرح زیر است:
«آقای استراماچونی عزیز
با آرزوی سال نویی خوب و پر برکت برای شما
درست مطابق توافق حاصل شده بین وکلای طرفین در مذاکره سه روزه در دوحه، مبلغ ۷۵/۱۵۹۵۴۱ یورو، به حساب شما واریز شد. درخواست داریم که تا ساعت ۲۳:۳۹ تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۰ (به وقت تهران)، تصمیم نهایی خود را به ما اطلاع دهید که برای پیوستن به تیم به تهران بازمی‌گردید یا نه؟
از همکاری و توجه شما سپاسگزاریم.»
 
مجیدی رفت و برگشت
بلافاصله بعد از انتشار بیانیه باشگاه استقلال مبنی بر قطع همکاری با استراماچونی، خبر عقد قرارداد باشگاه استقلال با فرهاد مجیدی منتشر شد. گرچه فرهاد تحت تأثیر فشار هواداران اعلام کرد که سرمربیگری را نمی‌پذیرد اما در نهایت جایگزین استراماچونی شد و حالا بعد از گذشت شش ماه، روزهای سختی را در استقلال پشت سر می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *