در نقل و انتقال زمستانی لیگ برتر ایران چه گذشت؟/ بمب‌ها روی نیمکت ترکید

سایت بدون -دوشنبه ساعت ۲۳:۵۹ پنجره نقل‌وانتقالات فوتبال ایران طبق تاریخ مصوب فیفا و همزمان با سایر کشورها بسته شد تا تیم‌ها برای نیم‌فصل دوم لیگ برتر و آن دسته از تیم‌هایی که در جام‌حذفی و لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند نیز برای تقویت ترکیب خود اقداماتی را انجام دهند. در این بین اگرچه پنجره نقل‌وانتقالاتی شامل حال مربیان نشده و تیم‌ها می‌توانند به هر تعداد و در هر زمانی مربیان خود را عوض کنند، اما جذاب‌ترین نقل‌وانتقالات فوتبال ایران در همین زمینه و درست در آنجا که دو پیشکسوت محبوب سرخابی‌ها به جای دو سرمربی خارجی موفق سکان هدایت این دو تیم را عهده‌دار شدند، رقم خورد. با این حال تیم‌ها بعضا برخی بازیکنان موردنیازشان را از بین سایر تیم‌ها جذب کرده‌اند که البته برخی اسمی‌تر و مطرح و برخی نیز گمنام اما به امید تاثیرگذاری و کارساز بودن راهی تیم‌های دیگر شده‌اند.در این بین باز هم مثل همیشه چشم اهالی فوتبال ایران به سبد خرید و فروش استقلال و پرسپولیس بود تا شاید یک انفجار بتواند فوتبال خفته ایران را از خواب زمستانی بیدار کند، اما این اتفاق (انفجار بمب) بیشتر شامل حال نیمکت‌های دو تیم مطرح پایتخت شده تا درون مستطیل سبز. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به وضعیت تیم‌های مطرح لیگ برتری در پایان فصل نقل‌وانتقالات زمستانی با این توضیح که تیم‌ها می‌توانند از این پس با جذب بازیکن آزاد به رفع نقاط ضعف خود بپردازند.

استقلال: برگ برنده‌ای که پرید

استقلالی‌ها بعد از تغییراتی که در کادرفنی خود داشتند، با اضافه شدن فرهاد مجیدی به یک خرید و فروش اندک، اما مفید بسنده کرده و البته جلوی رفتن ۳ بازیکن را هم گرفتند.آبی‌ها با خرید یک استقلالی قدیمی که از مدت‌ها قبل موردتوجه این تیم قرار داشت، یعنی ارسلان مطهری در فاز هجومی تقویت شدند و از سوی دیگر بازیکن دورگه نیجریه‌ای استرالیایی یعنی ایبینی در آستانه پیوستن به این تیم قرار دارد. همچنین آبی‌ها به دنبال یک مدافع کامرونی هستند و شاید این بازیکن نیز به‌زودی شاگرد مجیدی شود. میلاد باقری و مرتضی آقاخان از تیم رفتند ولی نکته جالب در این میان درخواست جدایی علی دشتی، سجاد آقایی و مرتضی تبریزی بود که در دقیقه ۹۰ موضوع جدایی هر ۳ بازیکن منتفی شد. استقلالی‌ها در جذب جواهر سیاه فصل گذشته خود یعنی پاتوسی ناکام ماندند تا شاید به این ترتیب برگ برنده خود را از دست داده باشند. هرچند وضعیت میلیچ هم برای بازگشت به استقلال همچنان نامشخص است و چه‌بسا در این بین ماندن دیاباته را باید یک اتفاق خوب برای این تیم تلقی کرد.

پرسپولیس: خروجی‌هایی که ماندند

پرسپولیسی‌ها نیز بعد از اینکه روی نیمکت نو نوار شدند و یحیی دوباره به این تیم بازگشت، در بحث خرید تا اینجا مثل استقلال عمل کرده و تا پایان بسته شدن پنجره فقط به خرید یک مهاجم بسنده کردند؛ کریستین اوساگونای نیجریه‌ای. هرچند صحبت از حضور استکوس یا یک خارجی دیگر هم به گوش می‌رسد، اما تا قبل از پایان بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات این تیم با تعداد نسبتا زیادی از بازیکنان خود خداحافظی کرد که اتفاقا برخی از آنها در جمع قدیمی‌های این تیم قرار داشتند، ازجمله آدام همتی، فرشاد احمدزاده، محمدامین اسدی و حسین ماهینی که در بین دو نیم‌فصل فوتبال ایران از جمع سرخ‌پوشان جدا شدند. جونیور هم قبل از شروع نقل‌وانتقالات جدا شده بود. همه اینها درحالی است که از بازیکنانی مانند کمال کامیابی‌نیا و امید عالیشاه به‌عنوان خروجی‌های این تیم نام برده می‌شد و از سویی ماندگار شدن بازیکنانی مانند علیپور و بیرانوند نیز بارقه‌های امید برای کسب جام چهارم را در این تیم افزایش داد. البته صحبت از عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو نیز در جمع سرخ‌ها شنیده می‌شد. درخصوص مغانلو استقلال نیز روی این بازیکن نظر مثبت داشت.

تراکتور: سروصدایی به اندازه یک نفر

درحالی که صحبت از حضور بازیکنان زیادی در تیم مطرح تبریزی بود، اما این تیم فقط به خرید میلاد فخرالدینی بسنده کرد و از سوی دیگر بازیکنانی مانند رزاق‌پور، موسوی، سوگیتا و فورچونه از ترکیب سرخ‌های تبریزی جدا شدند. بازیکنانی مانند سعید آقایی و میلاد باقری و چند نفر دیگر که صحبت از حضور آنها در تراکتور بود، درنهایت از این اتفاق صرف‌نظر کرده تا تراکتور که در روزهای پایانی نیم‌فصل اول موتورش روشن شده بود، با همان دست‌فرمان و البته با تغییر راننده (ساکت الهامی سرمربی این تیم شد) به کارش در لیگ ادامه بدهد.

سپاهان: تقویت دیوار بتنی

سپاهانی‌ها در شرایطی وارد نقل‌وانتقالات زمستانی شدند که هدف‌شان رفع حداکثری نقاط ضعف و ورود به دور برگشت با قدرت هرچه بیشتر بود. آنها در این فصل چیزی به غیر از قهرمانی نمی‌خواهند و برای رسیدن به این مهم هر آنچه در توان دارند تا این لحظه به‌کار گرفته‌اند. مهم‌ترین ماموریت نقل‌وانتقالاتی سپاهان در زمستان، پوشش ضعف خط دفاعی بود. آنها به‌خوبی در این زمینه عمل کردند و به نظر می‌رسد در نیم‌فصل دوم شاهد دفاعی مستحکم‌تر از شاگردان قلعه‌نویی خواهیم بود.  برای تقویت خط دفاعی محمد طیبی و مهدی ترکمان به این تیم پیوسته و سروش رفیعی نیز به امید تقویت خط میانی زردپوشان راهی اصفهان شد. از سوی دیگر بحیرایی و رحیمی از این تیم جدا شدند و سعید آقایی که مورد‌توجه تراکتور و استقلال بود، در این تیم ماندنی شده، اما در سوی دیگر این تیم از جذب اسماعیلی‌فر و پاتوسی بازماند.
همه این مسائل به کنار، شنیده می‌شود کی‌روش استنلی نیز قصد بازگشت به اصفهان را ندارد تا هرچه قلعه‌نویی در فصل نقل‌وانتقالات رشته بود، به این ترتیب پنبه شود، ضمن اینکه خود قلعه‌نویی گزینه حضور در تیم ملی است!

شهرخودرو: تغییرات وسیع با نظر یحیی

تیم مشهدی فعلا با از دست دادن گل‌محمدی در شوک بزرگی به سر می‌برد. این تیم حتی به خواست یحیی یک بازیکن اوکراینی نیز سفارش داده بود که طبق شنیده‌ها این بازیکن طی روزهای آینده به جمع مشهدی‌ها اضافه خواهد شد. با این حال این تیم در جمع بازیکنانش نیز دست به تغییرات وسیعی زده و با جدا شدن بازیکنانی مانند محمدی‌مهر، منادی، رفیعی، زامهران، شاکری، صدری و باقری، از سوی دیگر جعفری، خلعتبری، سیف‌اللهی، طاهران و سرلک را که با نظر سرمربی بعدا از این تیم جدا شد، جذب کرد. بدون‌شک جدایی بازیکنانی مانند سروش رفیعی، روح‌الله باقری و یونس شاکری و خرید روح‌الله سیف‌اللهی و محمدرضا خلعتبری را باید نقطه عطف تیم مشهدی دانست.

فولاد: یک آبی و یک قرمز در تور نکو

به نظر می‌رسد شاه‌ماهی نقل‌وانتقالات را سعید آذری‌، زمانی شکار کرد که موفق شد آیاندا پاتوسی را از تور استقلالی‌ها جدا کرده و او را راهی اهواز کند. سعید آذری که از ابتدای فصل صحبتش به‌عنوان مدیرعامل استقلال به گوش می‌رسید، با این کار زهرچشمی نیز به این تیم نشان داد و چه‌بسا آنها را از کرده خویش (عدم جذب آذری به‌عنوان مدیر استقلال) پشیمان کرد. به جز پاتوسی، فرشاد احمدزاده نیز از پرسپولیس راهی این تیم شد و در کنار این دو؛ نیک‌نفس و زامهران نیز به جمع شاگردان نکونام پیوستند. از سوی دیگر انس بنی‌یاسین، بازیکن اردنی به همراه دورقی و سیف‌اللهی نیز از فولاد جدا شدند. در جمع خروجی‌های فولاد جالب است به این نکته اشاره کنیم که نکونام در میانه‌های نیم‌فصل اول گفته بود عده‌ای از بازیکنان ما زندگی شخصی خوبی ندارند و شاید این موضوع در نیم‌فصل به جدایی آنها منجر شود!

سایر تیم‌ها

پارس جنوبی آدام همتی و میلاد باقری را به‌عنوان یک پرسپولیسی و استقلالی در کنار امین منوچهری جذب کرده و از سوی دیگر مهدی ترکمان بازیکن تاثیرگذار خود را از دست داد.

پیکان دانیال ماهینی و محمد ابراهیمی راهی این تیم شده و شریفات و آرمان قاسمی درحالی از جمع شاگردان فرکی جدا شدند که صحبت از جدایی شهریار مغانلو و پیوستن این بازیکن به یکی از دو تیم مطرح پایتخت نیز شنیده می‌شد.
ذوب‌آهن این تیم در نیم‌فصل محمدی‌مهر را جذب کرده و بازیکنان نامدار زیادی ازجمله مطهری، فخرالدینی، خلعتبری و نیک‌نفس را از دست داد. شب گذشته سجاد آقایی اعلام کرد که رسما از استقلال جدا شده و به ذوب آهن خواهد پیوست. همچنین شب گذشته رادوشویچ سرمربی اسبق لبنان و میانمار به عنوان سرمربی جدید ذوب‌آهن معرفی شد.
سایپا اکبر منادی و بارانی به سایپا بازگشته و آقاخان و خالد شفیعی نیز شاگرد صادقی شدند و این درحالی است که سایپا احمد گوهری را از دست داد.
شاهین بوشهر بوشهری‌ها نیز بازیکنان مطرحی مانند شریفات، مشکل‌پور و دورقی به همراه رزاق‌پور را جذب کرده و در بین جداشده‌های این تیم فقط نام بارانی و درویش‌وند به‌عنوان بازیکنان مطرح‌تر به چشم می‌خورد.
گل‌گهر احمد زنده‌روح و یونس شاکری به همراه کمندانی در سیرجان شاگرد آقا معلم شده و این درحالی است که در جمع جداشده‌های گل‌گهر بازیکن نامداری به چشم نمی‌خورد.

ماشین‌سازیاین تیم بعد از جدایی رسول خطیبی در نیم‌فصل بازیکنی را جذب نکرد، اما زنده‌روح، جفرسون دخسوس و نریمان جهان را از دست داد.

نساجی مازندران روح‌الله باقری که در استقلال چهره و راهی مشهد شده بود، به زادگاهش در مازندران بازگشته و جعفری، سرلک، علیاری، سینگ و قاضی از این تیم جدا شدند.

نفت مسجدسلیمانتیم بدون شکست نیم‌فصل اول یک مهره کارساز در خط دفاعی به اسم محمد طیبی را در کنار فرزاد حاتمی و محمد ابراهیمی از دست داده و از سوی دیگر محمدامین اسدی، آرمان قاسمی و احمد گوهری راهی این تیم شدند. در این تیم هنوز تکلیف سوشا مکانی مشخص نیست.نفت آباداننفتی‌ها در این بازار مکاره حضور فعالی نداشتند و فقط شنیده می‌شود شاید عیسی آل‌کثیر، مهاجم گلزن خود را که تا اینجای کار آقای گل لیگ به شمار می‌رود، از دست بدهند. سرمربی آنها (اسکوچیچ) ممکن بود جدا شود، چراکه مدنظر هر دو تیم مطرح پایتخت بود و مذاکراتی برای حضورش در تهران انجام شد، اما درنهایت در نفت ماند. آن هم درحالی که علاقه زیادی به حضور در یکی از این دو تیم داشت و دارد!

رکورددارها

در این بین، شهرخودرو با ۱۲ تغییر در بین همه تیم‌ها رکورددار خرید و فروش در بازار نقل‌وانتقالات است و بعد از این تیم، شاهینی‌ها با ۱۱ تغییر و نفت مسجدسلیمان با ۱۰ تغییر قرار دارند. در بین باثبات‌ها نیز نفت آبادان فعلا بدون تغییر و استقلال و ماشین‌سازی نیز تا لحظه تنظیم این گزارش با
۳ تغییر در رده بعدی قرار دارند.

نکته‌های مهم؛ اسماعیلی‌فر، ناکام بزرگ
    

      محمد قاضی، مهاجم نساجی قائمشهر در آخرین ساعات نقل‌وانتقالات قرارداد خود را با این تیم یکطرفه فسخ کرد.
      

   علی طاهران که سابقه بازی در تراکتورسازی و تیم‌های ملی رده پایه را در کارنامه دارد، با عقد قراردادی به شهرخودرو خراسان پیوست.
      

   محمدرضا خلعتبری، بازیکن سابق ذوب‌آهن که سابقه حضور در شهرخودرو را دارد، پس از توافق با مسئولان این باشگاه با عقد قراردادی ۵٫۲ ساله به شهرخودرو پیوست.   با اعلام رسمی باشگاه پرسپولیس، حسین ماهینی، کاپیتان دوم این تیم در ساعات پایانی قبل از بسته شدن پنجره قرارداد خود را با این باشگاه فسخ کرد.
    

     هروویه میلیچ، شب قبل در تماس با مدیران باشگاه استقلال اعلام کرد که تا پایان هفته به تهران خواهد آمد و به جمع آبی‌پوشان اضافه می‌شود. همچنین ایبینی بازیکن مدنظر تیم استقلال تست‌های پزشکی را پشت‌سر گذاشت.
       

  استوکس با پرسپولیس توافق کرده و قرار شد با اولین پرواز به ایران بیاید.

 در ساعات پایانی پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی انتقال دانیال اسماعیلی‌فر به پرسپولیس، سپاهان یا هر تیم دیگری هم منتفی شد تا ناکام بزرگ این بازار در نیم‌فصل بازیکن ذوب‌آهن باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *