دهمین سال حضور کالوس توز در منچستر سیتی /آغاز فتح یک شهر

سایت بدون – یک دهه پیش یک انتقال جنجالی بین دو تیم همشهری آغاز یک تحول در فوتبال انگلیس بود. اگر خرید روبینیو یک نشانه برای تغییر در منچسترسیتی بود اما جابه‌جایی کارلوس توز اوضاع را کاملا تغییر داد و این شروع برنامه‌های بلندپروازانه این تیم در لیگ جزیره و حتی لیگ قهرمانان بود. جمله‌ روی بیلبوردی که در خیابان منتهی به ورزشگاه این تیم در آن زمان نقش بست گویای همه داستان بود: «به منچستر خوش آمدی!» کنایه‌آمیز اینکه ستاره آرژانتینی از یونایتد راهی سیتی شده بود و این طعنه آنها نشان می‌داد که مالکان جدید باشگاه تیم‌شان را سمبل جدید این شهر می‌دانند و تصمیم دارند رنگ شهر را از قرمز به آبی آسمانی تغییر دهند.

 تلاش فرگوسن

درست در همین ایام در سال ۲۰۰۹ بود که توز نخستین گلش را برای سیتی در لیگ برتر به ثمر رساند و حالا پس از گذشت یک دهه به نظر می‌رسد برنامه آنها تکمیل شده و این تیم به قدرت نخست لیگ تبدیل شده است. آنها فصل پیش تاریخ‌ساز شده و سه‌گانه را فتح کردند آن هم در حالی که یونایتد حتی بین چهار تیم برتر نیز جایی نداشت.

در روزهای گرم تابستان ۲۰۰۹، قرارداد قرضی و دو ساله مهاجم آرژانتینی با یونایتد به پایان رسیده بود و باشگاه در تلاش بود قرارداد جدیدی با او امضا کند. سر الکس فرگوسن، سرمربی آن زمان یونایتد پس از برتری تیمش برابر ویگان تصریح کرده بود، باشگاه تصمیم دارد قرارداد توز را دائمی کند. او پس از تعویض برابر آرسنال مورد تشویق هواداران قرار گرفت چراکه هیچ‌کس از اتفاقات چند ماه بعد با خبر نبود. این آخرین بازی توز در اولدترافورد و با پیراهن قرمز بود. هنوز باشگاه به حفظ او امیدوار بود و همه مثبت فکر می‌کردند.

دیوید گیل، مدیر اجرایی یونایتد گفته بود در پایان فصل مشکلات قرارداد جدید این مهاجم حل می‌شود و حتی با رقم درخواستی ۲۵٫۵ میلیون پوندی برای امضای قرارداد دائمی موافقت شده بود. توز قرار بود پنج سال دیگر در اولدترافورد بماند اما آینده به شکلی دیگر رقم خورد. چندی بعد بیانیه باشگاه شرایط را تغییر داد: «متاسفانه مشاوران این بازیکن به ما اطلاع دادند که او تصمیم ندارد دیگر برای منچستریونایتد بازی کند. باشگاه از او به خاطر خدمات و زحماتش در دو فصل گذشته تشکر می‌کند و امیدواریم در آینده موفق باشد.»
 

 چند کیلومتر دورتر

البته توز جای دوری نرفت. تنها چند کیلومتر آن طرف‌تر قرارداد جدیدی امضا کرد و آبی‌پوش شد. سیتی که با پیشنهادی خوب به سراغ او آمده بود توانست قراردادی پنج ساله با یاغی آرژانتینی امضا کرده و او را به خدمت بگیرد. به سرعت بیلبوردی در خیابان بینگیت نصب شد که توز را در حال خوشحالی با پیراهن سیتی نشان می‌داد و زیر آن نوشته شده بود: «به منچستر خوش آمدی.»

انتخاب محل این بیلبورد نیز نمادین بود. خیابانی که یکی از مسیرهای رسیدن به ورزشگاه اولدترافورد بود و حالا سیتیزن‌ها هواداران رقیب را که معتقد بودند تیم‌شان تنها باشگاه واقعی این شهر است، مسخره می‌کردند. زمانی که این تصویر در شهر نصب شده بود هنوز توز برای سیتی به میدان نرفته بود. او در ابتدای حضورش در این تیم از ناحیه زانو دچار مصدومیت شد و تا ماه سپتامبر فرصت گلزنی با پیراهن آبی‌ها در لیگ را پیدا نکرد. تنها گل او مقابل کریستال پالاس در جام اتحادیه بود. روز ۲۸ سپتامبر بالاخره توز شانس حضور در ترکیب اصلی را به دست آورد و برابر وستهام، تیم سابقش ثابت کرد که چرا سیتی این همه برای خرید او تلاش کرده است. ارسال مارتین پتروف و ضربه سر مرد آرژانتینی برد ۳ بر یک سیتی را رقم زد.

 حواشی کارلوس

سیتی و توز فصل نسبتا خوبی را سپری کردند. مهاجم آرژانتینی در پایان فصل بهترین بازیکن تیمش لقب گرفت اما آنها در رتبه پنجم جدول جای گرفتند و نتوانستند سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورند. البته او تنها همین یک فصل برای تیمش بی‌حاشیه بود.

سال بعد و پیش از زمان نقل و انتقالات زمستانی، او رسما خواهان جدایی از تیمش شد که با مخالفت باشگاه روبه‌رو شد و چند روز بعد آن را پس گرفت. در پایان همان فصل، سیتی فاتح جام حذفی شد و نخستین عنوان مهم خود را در دوران جدیدش به دست آورد. در پایان فصل دوباره اختلافات دو طرف بالا گرفت و توز در یک برنامه تلویزیونی در آرژانتین اعلام کرد حتی برای تعطیلات هم به منچستر بر نمی‌گردد اما برگشت و همچنان حواشی زیادی داشت ازجمله امتناع از حضور در زمین به‌عنوان بازیکن تعویضی در دیدار برابر بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان.

توز از نخستین ستاره‌هایی بود که راهی سیتی شد اما این تیم از سال ۲۰۱۱ شروع به خرید ستاره‌هایی همچون داوید سیلوا و سرخیو آگرو کرد که هنوز هم در این باشگاه حضور دارند و نقش زیادی در موفقیت‌های سال‌های اخیر تیم داشته‌اند. درست است که توز حاشیه‌های زیادی در سیتی ایجاد کرد اما انتقال او آغاز یک تغییر در فوتبال جزیره بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *