دورکاری و فریلنسری چیست، چه تفاوت هایی با هم دارند و چگونه می توان از آن پول درآورد؟

سایت بدون – کلا به هر فعالیتی که به تولید ارزش افزوده‌ای منجر می‌شود، کار می‌گویند. حالا شاید در قبال این ارزش افزوده پولی و کارمزدی هم پرداخت نشود؛ اما به هر حال نیاز باشد. یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را زنان خانه‌دار انجام می‌دهند. هم از فرزندان مراقبت کرده، هم خانه را مدیریت می‌کنند و هم کار نظافت خانه و خرید را هم انجام می‌دهند. در صورتی که زنان خانه‌دار می‌خواستند این کارها را انجام ندهند، بابت انجام هر کدام باید کلی هزینه پرداخت می‌شد. پس کار خانه‌داری، کاری واجب با ارزش افزوده بالاست؛ ولی در ازای آن پولی رد و بدل نمی‌شود. اما غالبا وقتی صحبت از کار می‌شود، همه آن را درازای دریافت پول درنظر می‌گیرند. به همین دلیل حتی گاهی زنان خانه‌دار نیز در جست‌وجوی کار در ازای پول هستند؛ چرا که فقط این فعالیت‌ها را کار می‌دانند. کارهایی که در ازای دریافت مزد صورت می‌گیرند نیز انواع مختلفی دارند. برای بخشی از این کارها نیاز به سفرهای شهری و دوری از خانه و خانواده هم نیست. می‌توانید داخل خانه باشید و پول در بیاورید.چیزی که اصطلاحا به آن دورکاری می گویند. دورکاری چیست؟
بخش مهمی از کارهای در خانه را دورکاری‌ها تشکیل می‌دهد. دورکاری با کار فریلنس تفاوت دارد. در دورکاری، شما کارفرما و کار منظمی دارید؛ ولی به هر دلیلی ترجیح می‌دهید که در منزل کار کنید. اما در کار فریلنس، شما به صورت پروژه‌ای کار می‌کنید. در شیوه دورکاری، حتی ممکن است یکی دو روزی در هفته را هم به صورت حضوری در محل کاری حاضر بشوید؛ ضمن این‌که بخشی از سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، سعی می‌کنند بخشی از کار کارکنان خود را به صورت دورکاری مطالبه کنند. در شیوه دورکاری، غالبا باید مجهز به تجهیزات ارتباط از راه دور هم باشید؛ مثل تلفن، رایانه و … . از نگاه انجمن بین‌المللی کار از راه دور (ITAC): به‌طور کلی کار از راه دور نوعی آرایش کاری است که طی آن، افراد به شکل انعطاف‌پذیر از نظر زمان (پاره‌وقت یا تمام‌وقت) و از نظر مکان (در خانه، مراکز از راه دور، دفتر شرکت یا به شکل سیار) به انجام وظیفه و پاسخ به امور محوله می‌پردازند.
 انواع دورکاران
اگر خاطرتان مانده باشد، قبلا درباره مشاغل خانگی و همچنین کارخانه‌داری اطلاعات صحبت کرده‌ایم. این حوزه‌های کاری نیز بخشی از فرآیند کاری دورکاری و حتی فریلنس بودن را تشکیل می‌دهند؛ اما همه ماجرا نیستند. در حال حاضر دورکاری در بیشتر کشورهای دنیا، بخش مهمی از اقتصاد و کسب و کار را به خودش اختصاص داده است. خود دورکاران هم به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. دورکاران تمام وقت خانگی، که به صورت تمام‌وقت در خانه کار می‌کنند. دورکاران سیار هم تلفن‌همراه هوشمند و تبلت و لپ‌تاپشان همراهشان است و در هفته بیش از ده ساعت خارج از خانه کار می‌کنند، دورکاران پاره‌وقت هم کمتر از یک روز در خانه کار می‌کنند و باقی ساعت‌های کاری‌شان را در بیرون خانه کار سیار انجام می‌دهند. دورکاران متمرکز که البته در کشور ما چندان باب نیست، کار از راه دور در دفاتر کوچک خانگی دارند که بیشتر شبیه سبکی از خوداشتغالی است.
 کدام کارها؟
شاید برایتان سؤال باشد که کدام کارها، قابلیت دورکاری و حتی فریلنس‌کاری را دارند؟ طبق تحقیقات مختلف‌، می‌توان این معیارها را برای چنین کارهایی در نظر گرفت: کارهایی که فردی انجام می‌شوند، به آموزش و نظارت کمتری نیاز دارند، زمان و مکان خاصی نیاز ندارند، نیاز فیزیکی به تقابل با مشتری یا… ندارند، خروجی کار به‌راحتی قابل مشاهده و ارزیابی است، اغلب با فکر و برنامه‌ریزی و خواندن و نوشتن و لغت‌پردازی و پژوهش و تفسیر داده‌ها و آنالیز و کارهای کاغذی و… مرتبط است، از طریق اتصال به اینترنت و فضای مجازی قابل پیگیری و اجراست و… . البته با این‌که دورکاری‌ها نیاز به طی مسافت و صرف امکانات زیاد ندارند، ولی چندان هم راحت نیستند. به هر حال دورکاری سختی‌ها و هزینه‌های خاص خودش را دارد. از جمله داشتن فضای مناسب در خانه و داشتن سواد رایانه‌ای و نیاز به باانگیزه بودن همیشگی و نیاز به امنیت اطلاعات و مجازی و شبیه آن.
 بقیه کارهای دورکاری
جدا از شغل‌های مرتبط با اقتصاد  اطلاعاتی و اقتصاد دانش‌بنیان، البته بخشی از کارهای دیگر را هم می‌توان به صورت دورکاری یا حتی فریلنس انجام داد. اغلب کارهای هنری، صنایع دستی، بخش بسته‌بندی و سورتینگ مواد غذایی و میوه و حبوبات و… می‌توانند در خانه و به صورت دورکاری و حتی فریلنس صورت بگیرند.
 فریلنسرها
حالا که صحبت به فریلنسرها هم کشیده شد، بد نیست در این زمینه هم اطلاعاتی داشته باشید. به زبان خودمانی، کار پروژه‌ای را که غالبا در خانه انجام می‌شود، کار فریلنس می‌گویند. در ازای این مدل از کار، فرد یا گروهی یا شرکتی، قول انجام کار و پروژه‌ای را در ازای کارمزدی متقبل می‌شود. کارفرما هم می‌تواند هر کسی باشد. حتی این همکاری می‌تواند به صورت تهاتری صورت بگیرد. پروژه همان‌طور که از تعریفش پیداست، زمان ابتدا و انتها دارد و دائمی و همیشگی یا زمان‌دار به صورت طولانی نیست. پس فریلنسرها نیز به صورت دائمی و حتی طولانی مدت برای جایی و کسی کار نمی‌کنند. کارمزد آنها نیز روزانه، ساعتی یا پروژه‌ای و خروجی‌محور تعریف می‌شود. فریلنسرها بیشتر در زمینه‌های موسیقی، چاپ، نویسندگی و ویراستاری و نمونه‌خوانی، برنامه‌نویسی در همه ابعاد آن، عکاسی و مدیریت تصاویر، روزنامه‌نویسی و نویسندگی آزاد و تولید محتوا، آرایشگری، گرافیک در ابعاد مختلف آن، تورلیدری، معماری، طراحی سایت و باقی موارد مرتبط با آن، مشاوره و… کار می‌کنند. این همکاری ممکن است به صورت شفاهی یا قراردادی اتفاق بیفتد.
 دست بجنبانیم
با این تعریف‌ها و تبیین‌ها، متوجه می‌شوید با امکان کار از راه دور و فریلنسری، می‌توان ضمن حضور در خانه و نزد خانواده، درآمد خوبی کسب کرد. هر کدام از ما مهارت‌هایی داریم که می‌توانیم از این طریق کسب درآمد کرده و به معیشت خانواده کمک کنیم. مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی، معلم نام‌آشنای اخلاق کشورمان، به فرزندان و دخترانش قالیبافی یاد می‌داد. او می‌گفت این کار را هم برای کار کردن دخترانش انجام می‌داد تا استقلال مالی داشته باشند و هم برای این‌که در خانه بیکار نمانند. چه بسا که همین هنر قالیبافی در دوره‌ای، حتی منبع درآمد هم قرار بگیرد. پس با هر مهارتی، می‌توان به دورکاری و فریلنس‌کاری پرداخت. اگر هم چنین مهارت‌هایی وجود ندارد، امکان آموزش و یادگیری آنها در مراکز آموزش فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌های پیام نور و
علمی – کاربردی، مراکز آموزش آزاد و حتی به صورت فرآیند سنتی استاد – شاگردی وجود دارد. چه بسا افرادی در یک خاندان، از مهارتی برخوردار باشند و بتوانند آن را به‌راحتی در اختیار دیگران بگذارند.
در اندیشه حفظ انگیزه‌ها
اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کار در خانه و کار از راه دور و فریلنسری، حفظ انگیزه کار است. با توجه به این‌که شما در محل کار نیستید و اختیارتان دست خودتان است، به راحتی می‌توانید از زیر کار در بروید. به واقع شما نیاز به انضباط ذهنی و کاری و زمانی حداقلی دارید تا بتوانید به تعهدات خودتان عمل کنید. بیشتر مردم با تحمیل انضباط‌هایی که از سوی دیگران صورت می‌گیرد، مشکل چندانی ندارند؛ ولی با انضباطی که خودشان باید برای خودشان تعریف، تبیین و اجرا کنند، به‌شدت مشکل دارند. به همین دلیل در دورکاری و فریلنسری، به‌راحتی انگیزه‌‌های خودشان را از دست می‌دهند. به این منظور نیز راهکارهایی تدوین شده که از تجربه‌های پیشین در این حوزه شکل گرفته است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *